Vitkor Vasnetsov: Tuonelan tyhjentäminen |
Matt. 25:14–30
Jeesus sanoi:
”Silloin on käyvä näin: Mies oli muuttamassa pois maasta. Hän kutsui puheilleen palvelijat ja uskoi koko omaisuutensa heidän hoitoonsa. Yhdelle hän antoi viisi talenttia hopeaa, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykyjensä mukaan. Sitten hän muutti maasta.
Se, joka oli saanut viisi talenttia, ryhtyi heti toimeen: hän kävi niillä kauppaa ja hankki voittoa toiset viisi talenttia. Samoin se, joka oli saanut kaksi talenttia, voitti toiset kaksi. Mutta se, joka oli saanut vain yhden talentin, kaivoi maahan kuopan ja kätki sinne isäntänsä rahan.
Pitkän ajan kuluttua isäntä palasi ja vaati palvelijoiltaan tilitykset. Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset viisi niiden lisäksi ja sanoi: ’Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset viisi.’ Isäntä sanoi hänelle: ’Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!
Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli ja sanoi: ’Herra, sinä annoit minulle kaksi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset kaksi.’ Isäntä sanoi hänelle: ’Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!’
Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: ’Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.’ Isäntä vastasi hänelle: ’Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut. Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen. - Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se sille, jolla on kymmenen talenttia. Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.’”
Onko Jumalassa vihaa?
Saarna Nummelan kirkon messussa 6.8.2023 10. sunnuntaina helluntaista
pastori Petri Samuel Tikka
Jumalan, meidän Isämme, ja Herran
Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha teille.
Päivän
evankeliumissa kuulemme vertauksen miehestä, joka uskoo
työnantajansa olevan ankara ja vaativa. Usein tuo isäntä, tuo
työantaja, on käsitetty vertaukseksi Jumalasta. Koska isäntä
näyttää lopulta kohtelevan palvelijaansa suorasukaisin ottein, voi
tuntua siltä, että Jeesus haluaa esittää kuvan äärimmäisen
oikeudenmukaisesta ja vaativasta Jumalasta. Näin on usein
käsitettykin, niin kuin eräässä virressä veisataan talentteihin
leivisköinä viitaten: ”Jokainen hyödytön hetkistäs on hukkaan
tuhlattu leiviskäs.” Jumala on kyllä armollinen, mutta lopulta
hän myös vaatii omansa takaisin korkojen kera. En ole aivan samaa
mieltä tämän tulkinnan kanssa, mutta jotta voisin selittää,
miksi ajattelen eri tavalla, täytyy meidän tutkistella kristillisen
Jumala-kuvan ydintä. Millainen Jumala oikein on
luonteeltaan?
Jumala on yksin Rakkaus
Lienee
yleinen käsitys Jumalasta se, että hän on täsmällisen
oikeudenmukainen ja pyhä, sillä haluammehan, että asiat asetetaan
kohdalleen. Näin ovat myös monet viisaat opettaneet. Valistuksen
ajan filosofin Immanuel Kantin mukaan Jumala on se taho, joka takaa,
että hyvää tehneet saavat lopulta osansa. Jumalasta tulee Kantin
ajattelussa käytännössä vain se, joka ylläpitää moraalia ja
oikeutta. Jumala on viimeinen tuomari. Muuta tarkoitusta hänellä ei
ole – ei ole Jumalan tuomaa pelastusta, ei armoa, ei ihmeitä,
rukouksilla ei ole merkitystä. Vaikka käsityksemme Jumalasta ei
ihan näin pitkälle typistyisi moraalin alueelle, helposti odotamme
Jumalalta nimenomaan viimeistä, painavaa sanaa.
Vaikka
uskoisimmekin todella vaativaan Jumalaan, hänestä voidaan puhua
kyllä myös samaan aikaan anteeksiantavana ja rakastavana. Jumala on
sekä oikeudenmukainen että armollinen. Huomioon pantavaa on
kuitenkin se, että oikeus ja armo nähdään usein ikään kuin
toistensa vastakohtina. Yhdessä ja ainoassa Jumalassa on kaksi
puolta. Eräässä synninpäästössä sanotaankin: ”Jumala on
pyhä, mutta hän on myös anteeksiantava ja laupias.” Jumala
voidaan käsittää ehdottoman tarkaksi ja pelon ja kunnioituksen
arvoiseksi, vaikka hän on kuitenkin samaan aikaan hyvä ja
armollinen. Nähdäkseni on kuitenkin syytä kysyä, onko tällainen
kahtiajako tarpeellinen. Jumala ei ole enää yksi ja jakamaton
luonteeltaan. Jumalassa alkaa olla ”muttia” - hän on vaativa,
mutta kuitenkin laupias. Myös sana ”kuitenkin” kuuluu Jumalan
luonteeseen – hän on joku, joka on oikeudennmukainen ja kuitenkin
armollinen.
Puhun nyt Jumalasta, vaikka itse asiassa tällainen
kahtiajako kohtaa meitä itsessämme ja maailmassa riippumatta
mistään tietoisesta Jumala-uskosta. Olemme suvaitsevaisia, mutta
tarkkoja suvaitsevaisuuden ehdottomuudessa, taikka tarkkoja
säännöistä, mutta kuitenkin lempeitä läheisten ja ystävien
seurassa. Oikeudenmukaisuus, turvallisuus, sorrettujen auttaminen tai
moni muu tärkeä arvo on sinänsä välttämätön. Samalla teemme
niistä ideologioita, joiden avulla arvotamme lähimmäisiämme,
punnitsemme, tuomitsemme eläviä ihmisiä. Ehkä armoa heruu, kunhan
toinen mukautuu odotuksiimme. Olemme vuorenvarmoja arvoistamme ja
kuitenkin kaikin puolin kelpokansalaisia, armollisia tai vähintään
kohtuullisia. Kysyn: olemmekohan ”kuitenkin” lähimmäisillemme -
nouseeko minussa ”muttia” rakkaudelle?
Nähdäkseni on
tarpeen harkita sitä mahdollisuutta, että heijastamme oman
kahtiajakoisuutemme Jumalaan, kun puhumme Jumalasta toisaalta
oikeudenmukaisena, toisaalta armollisena. Saatan nähdä oman
vastahakoisuuteni rakastaa ja armahtaa, omat kielteiset tunteeni,
taivaan tai todellisuuden perimmäisinä ominaisuuksina. Ehkä teen
Jumalasta ankaran, koska haluan suojella itseäni ja läheisiäni.
Raamatun mukaan Jumalan sisimmälle luonteelle löytyy kuitenkin vain
yksi määritelmä. Se ei ole ankaruus eikä edes oikeus. Ensimmäisen
Johanneksen kirjeen mukaan Jumala on rakkaus. Rakkaudessa ei
Johanneksen mukaan ole pelkoa eikä rangaistusta. Psalmien mukaan
Herra on anteeksiantava ja laupias. Turhaan ankaraksi haukutun Vanhan
testamentin mukaan Jumalan hyvyys kestää läpi elämän. Kun
jotakin muulta tuntuvaa ominaisuutta ilmenee, kuten vihaa, siitä
sanotaan, että se kestää vain hetken. Kirkon varhaisen opetuksen
mukaan Jumalan hetkittäinen oikeudenmukaisuuden vaatimus,
rangaistuksen tuli, on luonteeltaan ojentavaa ja nousee hänen
rakkaudestaan. Jumala ei harrasta rangaistusta rangaistuksen vuoksi
eikä nosta totuudella itseään, vaikka onkin itse Totuus. Siinä
määrin kun Jumalassa on oikeudenmukaisuutta ja totuutta, niiden
tarkoitus on yksinomaan johtaa meidät ihmiset hänen rakkautensa ja
armonsa maailmaan. Jumala on täynnä ihmisrakkautta, muuta hän ei
koskaan halua tai aio ollakaan.
Jumala ei siis ole toisaalta
oikeudenmukainen, toisaalta rakastava taikka toisaalta pyhä,
toisaalta anteeksiantava. Hänen olemuksensa on yksi. Hän on
Rakkaus. Jumalan oikeudenmukaistenkin tekojen tarkoitus on tuoda
jokainen takaisin hänen rakkautensa piiriin. Kirkon perinteen
viisaimmissa virroissa on joskus jopa radikaalisti opetettu, että
Jumala ei toimi edes oikeudenmukaisuuden perusteella eikä se ole osa
hänen luonteenpiirteitänsä lainkaan. Tähän tapaan julisti Iisak
Niniveläinen 700-luvulla näin sanoen: ”Oikeudenmukaisuus ei kuulu
kristilliseen elämäntapaan, eikä siitä ole mainintaa Kristuksen
opetuksissa.” Jeesushan, kuten hyvin tiedämme, opetti rakastamaan
vihollisia ja rukoilemaan heidän puolestaan – ei maksamaan välillä
kovaa kovalla. Se, joka on yrittänyt rukoilla omaa elämäänsä
haitannutta ihmistä, tietää, kuinka tuskaisaa ja vihastuttavaa
vihollisen rakastaminen on. Raivo ja kiivastus, joka nousee synnistä
ja epäoikeudenmukaisuudesta, voi suojella sisintä.
Juutalais-kristillinen maailmankuva antaa tunteille tilansa.
Heikointa lähimmäistä tulee myös määrätietoisesti suojella.
Samalla viha ei ole se tie, jolle Isän ainoa Poika meitä
käytännössä kutsuu. Oikeus huutaa rangaistusta, mutta se veisi
heti kaiken altaan. Toimintamme tulee tähdätä sen sijaan
heikoimpien suojeluun ja sovinnon tuomiseen. Ainoastaan Jumala itse,
joka on armo ja rakkaus, voi muuttaa väärintekijät sieltä mistä
pitääkin: sisältä käsin. Kun Raamatussa puhutaan syntisten tai
heidän tiensä tuhosta, se ei viittaa ikuiseen piinaan helvetissä.
Syntinen tuhoutuu, kun hänestä tulee uusi ihminen. Ihminen
synnytetään uudesti: vanha minä poistetaan, uusi tulee tilalle
kastevedestä, Hengestä ja julistetusta sanasta.
Toki, kun
puhun yksinomaan rakastavasta ja tuomitsemattomasta Jumalasta,
tiedostan sen, että meidän oma lihamme ja maailma voi käyttää
taivaan Isän hyväksyvää luonnetta tekosyynä omille kipeille
harhapoluillemme. Jumala rakastaa jokaista ihmistä ja hän kutsuu
meistä esiin kunnioittavaa, vastuullista ja rakastavaa toimintaa.
Jos emme kunnioita toista emmekä toimi elämän omien lakien ja
armon mukaan, tuotamme itsellemme ja lähellä oleville täysin
tarpeetonta tuskaa. Jumala ei kuitenkaan meitä tästä tuomitse
ulkopuolisena tuomarina, vaan hän antaa meidän oman omantuntomme
puhutella meitä. Näin Jumala sallii käydä, jotta emme toimisi
rakastavasti vain ulkoapäin annettujen vaateiden vuoksi, vaan
pelkästään toisten ihmisten ja heidän lähtemättömän arvon
takia.
Jeesus ei hylkää ketään
Jumalan luonnetta ihmeteltyämme on
syytä palata evankeliumitekstiin. Kun evankeliumit selittävät
Jeesuksen vertausten tarkoitusta, Herra itse antaa ymmärtää, että
vertausten tarkoitus on tahallaan saattaa meidät hämmennykseen
valtaan: paljastaa jotakin, piilottaa jotakin. Voin toki loukkaantua
hämmennyksestä ja odottaa Jumalalta suoria vastauksia hänen
luonteestaan ja tarkoituksistaan. Aina en kuitenkaan ole valmis
suoraan puhutteluun. Kertomukset avaavat usein enemmän kuin tarkat
määrittelyt. Päivän evankeliumissa kuuljalle jää vastuu, niin
kuin savolaiset sanovat. Näenkö hyvän Jumalan isännässä, joka
palkitsee ja kutsuu ilojuhlaan ja antaa palvelijansa kokea nahoissaan
sen, mitä ankaraa hän on ajatellut isännästä? Tietyn tulkinnan
mukaan Jeesus halusi vertauksellaan ravistella lainoppineita, jotka
pidättelivät itsellään Jumalan valtakunnan aarteita. Tai onko
mahdollista nähdä itse Jumalan Poika palvelijassa, joka joutuu
uloimpaan pimeyteen järjettömien vaatimusten koettelemuksessa?
Jeesustahan itseään syytettiin lain rikkomisesta, kun hän teki
vain hyvää mutta ei kuitenkaan heti muuttanut kaikkea monin kerroin
paremmaksi. Vai onko jokin muu tapa tulkita tämä evankeliumi?
Tarvitseeko siinä nähdä Jeesusta tai Jumalaa yksyhteen ollenkaan?
On kuitenkin myös sanottu, että monissa kertomuksissa kuulija itse
on samaan aikaan kaikki henkilöt. Olenko siis sekä kelvoton että
tehokas palvelija, sekä ankara että iloinen isäntä? Tältä
pohjalta voisi ehkä ajatella, että kun annan armon vallita,
sisimmästäni tulee esiin sekä työniloa että lepojuhlaa, mutta
kun olen tarkka ja rankaisen itseäni, jätän sisimpäni surun ja
vihan vuoropuheluun.
Nähdäkseni tärkeämpää kuin
evankeliumitekstin oikea tulkinta on se, kuka siinä puhuu. Jumalan
sana viittaa aina Jumalan Sanaan isolla S:llä. Jumalan Sana on
ihmiseksi tullut Jumala, Jeesus. Koska Jumala on Rakkaus, Jeesus on
itse asiassa ihmiseksi tullut Rakkaus. Hän on lähempänä minua
kuin minä olen itseäni. Hän kutsuu minua olemaan itseni. Kun
Jeesus on minussa, minun sisimpäni ei väisty, vaan tulee kirkkaana
kaikille esille, muuttuen rakkaudeksi. Sanat eivät riitä kuvaamaan
Jeesuksen, Messiaan, ihmeellisyyttä ja lempeyttä. Voisinko tehdä
suurempaa rikkomusta häntä kohtaan kuin väittää, että hän
tuomitsee toista, samalla kun hän pelkästään nostaa minua? Että
Jeesus hylkää jonkun, mutta minua syntistä loputtomasti rohkaisee?
Näin en voi sanoa. Messua viettäessämme meidän on erityisesti
välttämätöntä muistaa ehtoollisen merkitys Jumalan rakkauden
kannalta. Tämän ilmaisee hyvin mielestäni kiitosakatistos,
ortodoksisen perinteen mukainen rukous, jossa kiitetään Jumalaa
kaikesta. Akatistoksessa sanotaan näin: ”Kuinka monta kertaa olet
jumalallisella kädelläsi tarjonnut minulle Ruumiisi ja Veresi.
Minä, suuri syntinen, olen vastaanottanut pyhät Lahjasi ja olen
saanut tuntea sanoin kuvaamattoman, yliluonnollisen rakkautesi.”
Toisin sanoen: Jumala, itse Jeesus, lähestyy meitä ehtoollisella
lempeästi, haavoittuvana, pelkkänä leipäpalana ja viinitilkkana.
Hän ei esitä ehtoja, hän antaa itsensä avoimesti ja nöyrästi.
Tämä on sanoin kuvaamatonta rakkautta. Tämäkö Jumala,
ehtoollisen laupias Herra, heittäisi minut tai sinut tai jonkun
toisen uloimpaan pimeyteen, yksinäisyyteen, tuhoon?
Kolminaisuus
kyllä mitä ilmeisimmin käsittämättömässä hyvyydessään ja
kunnioituksessaan sallii meidän erehtyvien lastensa kulkea omia
polkujamme ja olla ankaria isäntiä itsellemme. Tämä ei ole
kuitenkaan millään muotoa hyvän Jumalan oma tahto. Hän on
johtamassa sinua kääntymykseen, ilon ja lempeyden teille. Tätä
nyt hänen apostoliensa, ylösnousemuksen todistajien seuraajana
julistan sinulle: sinä kuulut Jumalalle, sinä et kuulu tuholle, et
pelolle, et vihalle, et ankaruudelle. Sinä olet Jeesuksen, koetpa
itsesi uskovaksi tai et, hyväksi tai et, sinua ja kaikkia sinun
ympärilläsi rakastetaan ja pelastetaan. Henki rohkaiskoon
seurakuntaa, meitä, näin toinen toisillemme sanomaan, keskittymään
Jeesukseen, toimimaan hänen hyvyytensä lähettiläinä. Kuitenkin,
jos toista polkua täällä kuljetaan, kun päädytään hammasten
kiristysten, oikeuden vaatimusten, surun teille, meidän ei tarvitse
menettää toivoa. Jeesus on kaikessa läsnä - eikö hän
laskeutunut tuonelaan? Vihan ja katkeruuden pohjasakasta ei siis ole
pitkä matka pinnalle.
Jumala on yksi, hän on Rakkaus, hän
ei vihaa, hän on Jeesus, joka ei hylkää ketään. Jumala on hyvä
Isä, hän lähettää rakkauden elävän Hengen, joka sinulle juuri
nyt puhuu. Seuratkaamme häntä, kilvoitelkaamme uskossa ja toivossa,
rukoilkaamme häneltä uudistusta seurakuntaamme, eri seurakuntiin ja
koko Kristuksen kirkkoon. Suostukaamme hänen lempeän ikeensä,
pelkän armon, kantajiksi. Silloin emme pidättele itsellämme
Jumalan valtakunnan ihmettä, armon aarretta, kaiva maahan
talenttiamme, joka kuuluu kaikille. Niin kuin Iisak Niniveläinen
opettaa: ”Armo ja oikeudenmukaisuus yhdessä sielussa on kuin mies,
joka palvoo Jumalaa ja epäjumalia samassa talossa.” Välttäkäämme
epäjumalanpalvelusta, hylätkäämme epäily ja viha, oikeassaolo,
eripura. Keskittykäämme ristiinnaulittuun Jeesukseen, ainoaan
todelliseen Jumalaan, ja yksin hänen armoonsa. Eri kirkkojen ja
seurakuntien yhteiset talentit moninkertaistuvat, kun lisäämme
armoa armon päälle. Silloin rohkenemme häpäilemättä kutsua
kaikkia seurakuntien tapahtumiin, ilosanoman äärelle, riemun
voimalla. Ilojuhla on katettu kaikille eikä yksikään jää Jumalan
valtakunnan ulkopuolelle. Mitä järkeä siinä olisi? Jokainen sielu
on levoton, kunnes se saa levon Luojassaan. Onhan Raamatussa luvattu,
että jokainen ihminen on ylistävä Jumalaa ja tunnustava Kristuksen
Herraksi. Kunnia siis Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle, niin
kuin oli alussa, nyt on ja aina, iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
Mainiota pohdintaa! Tuo muttailu Jumalasta puhuttaessa on uskoakseni kaiken uskonnollisen ahdistuksen, turhautumisen ja epätoivon lähde.
VastaaPoistaKiitos! Ja tuo muttailu antaa valitettavasti myös epäselvän vaikutelman Jumalan luonteesta niille, jotka epäilevät Luojaa.
PoistaMiten ymmärtäisin paremmin Iisak Nineveläiden sanat: "Iisak Niniveläinen opettaa: ”Armo ja oikeudenmukaisuus yhdessä sielussa on kuin mies, joka palvoo Jumalaa ja epäjumalia samassa talossa.”? Tarkoitetaanko tällä nyt sitä, että meidän tulee jättää tuomionanto Jumalalle, ja keskittyä itse rakkauden kaksoiskäskyyn parhaamme mukaan?
VastaaPoistaSinänsä kristillisenä universalistina ajattelen, että tuomio ja armo eivät ole
välttämättä toistensa vastakohtia. Uskon, että meidän pitää tehdä ajallansa Jumalalle tili teoistamme ja kärsiä väärintekojemme seuraukset, mutta en ole koskaan ymmärtänyt ikuisen rangaistuksen ideaa. Ainakin Suomessa vankeusrangaistus päättyy joskus ja vankeja pyritään rangaistuksen ohessa nimenomaan palauttamaan yhteiskuntaan (auttamalla esim päihdeongelmien kanssa jne.). Miten ikuinen ero palvelisi ketään ja miksi universumin Luoja ei pystyisi tai haluaisi pelastamaan luotujansa?