Ankkuri on toivon symboli. |
Mitä
on kaikkien pelastuminen – ja mitä se ei ole?
Lyhyt
katsaus kristilliseen universalismiin eli apokatastasis-oppiin
Petri
Tikka
Tämä esitys perustuu osittain Akavan kirkollisten ammattiliittojen
jäsenlähdessä Crux ilmestyneeseen artikkeliini (3/2018), mutta se on uudistettu ja laajennettu. Olen
aihepiirin tutkija (väitöskirjan tekijä) Helsingin yliopistossa ja
Suomen ev.-lut. kirkon pastori.
Toivo
hukassa?
”Niin
pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus.” (1. Kor 13:13) Tuttua
tutumpi kohta, eikä vain häissä. Usko,
toivo ja rakkaus ovat
teologiset
hyveet,
kristityn elämän suuntaviivat. Usko antaa olemassaololle perustan,
rakkaus rakentaa ihmistä – mutta mitä tekee toivo? Se jää usein
kahden muun varjoon. Kuitenkin ilman toivoa rakkaus palaa loppuun ja
usko menettää näköalansa.
Eskatologia
on viimeisten asioiden, esimerkiksi taivaan, helvetin,
ylösnousemuksen ym., tutkimista. Kristinusko on jo
uusitestamentillisilta lähtökohdiltaan eskatologinen eli
tulevaisuuteen kohdistuva uskonto. Eskatologia liittyy toivoon.
Toivoa tarkastelevan teologian vähyys on kuitenkin huomattavaa
suomalaisessa ja usein muussakin teologiassa, mutta myös
käytännöllisissä asiayhteyksissä, vaikka saarnoissa. Etiikan
kysymyksissä puhutaan esimerkiksi uskon ja rakkauden koreista, mutta
toivo ei näytä olevan relevantti. Tämä on kuitenkin osittain
vanha ilmiö: jo Augustinuksen käsikirjassa Usko,
toivo, rakkaus
toivo saa vain pari sivua osakseen. Joka tapauksessa: Toivo on ehkä
kuin pikkusisko, mutta se innostaa eteenpäin ”isosiskoja” Uskoa
ja Rakkautta (tämä ajatus liittyy erääseen runoon, jonka on
kirjoittanut Charles Péguy:
https://www.thinkingfaith.org/articles/mystery-hope).
Toivosta
on vaikea puhua, jos se on pelkästään sisäinen asenne. Sitähän
se myös on. Mutta onko toivo yksilökeskeinen asia? Onko se vain
toiveikas mahdollisuus? Toivoa
ehkä pidetään henkilökohtaisena ja jotenkin epävarmana asiana,
ja siksi siitä vaietaan kirkossa. Se vastaa kirkollisessa
kontekstissa melkein sitä, miten usko on yhteiskunnassa useimmiten
salainen, henkilökohtainen asia.
Kirkkojen
yhteyteen ja palveluksiin hakeudutaan kuitenkin saamaan vahvistusta
mahdottomiin tilanteisiin, joissa omat voimavarat eivät
riitä. Kristilliseltä kirkolta toivotaan toivoa. Perusteltua toivon
teologiaa tarvitaan myös kristittyjen identeetin vahvistamiseksi.
Mitä kohti me olemme menossa? Seurakuntalainen tai kirkon työntekijä
jaksaa jakaa toivoa vain sen verran kuin hän itse uskaltaa uskoa
siihen. (Voinen viitata tähän kohtaan 1.
Piet. 3:15: ”vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämessänne ja
olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin
teidän toivonne perustuu”)
Apokatastasis,
kristillinen universalismi ja yllättäviä väitteitä
Teen
väitöskirjatutkimusta toivosta sen opillisesti ja ajatuksellisesti
laajimmassa muodossa. Tutkin aivan kaikkien
ihmisten (ja luotujen) pelastumisen
sovitusopillisia perusteita nykykeskustelussa (tuoden asiaan
luterilaisen näkökulman). Tässä yhteydessä en esittele niinkään
kesken olevan väitöskirjani tuloksia, vaan asian taustaa ja
perussisältöä. Kaikkien pelastuminen eli universaali pelastus
tunnetaan usein kristillisenä
universalismina tai
apokatastasis-oppina.
Mitä termit tarkoittavat?
Kummatkin käsitteet ovat
käyttökelpoisia, vaikka myös osittain harhaanjohtavia.
Kristillinen universalismi tarkoittaa sitä, että kaikki koskaan
eläneet ihmiset lopulta tunnustavat Jeesuksen Herraksi. Usko
on välttämätön, mutta lopulta sen saavat osakseen kaikki.
Toivon
toteutumiseen liittyy elimellisesti kristinusko eli usko
Kristukseen.
Termi ”universalismi” voi kuitenkin viitata myös pluralistiseen
universalismiin,
jonka mukaan kaikki uskonnolliset tiet ovat yhtä hyviä lopullisen
hyvän kannalta.
Apokatastasis
juontaa
juurensa Raamatusta. Muinaiskreikan käsite apokatastasis
pantoon
tarkoittaa ”kaiken
ennalleen asettamista”,
johon Pietari viittaa puhuessaan Jeesuksen taivaaseenastumisesta ja
paluusta: ”Taivas oli oleva hänen asuinsijansa siihen aikaan
saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen..” (Ap.t. 3:21) Tämä
kohta tulkittiin varhaiskirkossa usein niin, että Kristuksessa
Jumala palauttaa koko ihmiskunnan paratiisilliseen (mutta entistä
parempaan) tilaan. Näin ajattelivat esimerkiksi isien isänä
pidetty
Gregorios Nyssalainen
ja hänen sisarensa Makrina
(ks. suomennettu teos Sielusta ja ylösnousemuksesta) sekä (usein
parjattu) kristillisen raamatuntutkimuksen isä Origenes.
Apokatastasis-toivoa
alettiin kuitenkin myös yhdistellä ajatukseen, että kaikki
sulautuu ruumiittomasti Kristus-Järkeen (uusplatonismin pohjalta).
Tällainen panteistinen
apokatastasis
torjuttiin
viidennen ekumeenisen kirkolliskokouksen aikoihin vuonna 553. Eräät
tuoreet tutkimukset (aikaisemmista käsityksistä poiketen) toteavat,
ettei
Kristuksen lihaksituloon ja pelastustyöhön perustuvaa, oikeaoppista
apokatastasis-oppia
ole
virallisesti torjuttu
jakamattoman kirkon kirkolliskokouksissa. Viittauksia tutkimukseen
voi löytää tästä aihetta käsittelevästä blogista:
https://afkimel.wordpress.com/2018/04/13/apocatastasis-the-heresy-that-never-was/
(Ja anateemat Origenesta vastaan näkyvät tästä:
http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf214.xii.ix.html)
Apokatastasis-oppi
kuitenkin menetti vähitellen arvovaltansa. Sitä on pidetty
harhaoppina erityisesti läntisessä kirkossa. Jakamattoman kirkon
perintöön nojaavassa ortodoksisessa kirkossa kaikkien pelastumisen
opettamista on sen sijaan tapahtunut aika ajoin näihin päiviin
asti.
Katolinen professori Ilaria Ramelli, joka on
varhaiskirkon ajattelun merkittävimpiä tutkijoita, on kirjoittanut
vuonna 2013 ilmestyneen laajan opuksen apokatastasis-opista:
The Christian Doctrine of Apokatastasis. Hänen käsityksensä mukaan
missään muussa uskonnossa tai filosofiassa ennen kristinuskoa ei
kannatettu kaikkien pelastumista (juutalaisuus on asia erikseen).
Lisäksi apokatastasis
oli paljon yleisemmin hyväksytty oppi kirkon ensimmäisillä
vuosisadoilla kuin yleensä ajatellaan.
300-luvun kirkkoisien sanat näyttävät todistavan, että jopa
suurin osa kristyistä uskoi tähän toivoon (Ramelli 2013, sivulla
577 Basileios Suuri, s. 673 Augustinus: ”immo quam plurimi”).
Myös katolisen kirkon keskeiset opettajat Augustinus ja Hieronymus
olivat aluksi kaikkien pelastumisen opettajia (s. 627-635, 659, 664).
(Lisäksi Hieronymys puhui siitä, että suurin osa ymmärsi Joonan
kirjassa mainitun Niniven, Israelin pahimman viholliskansan
pääkaupungin, kääntymyksen tarkoittavan järjellisten olentojen,
myös saatanan, kääntymystä.)
Nämä
ovat tietysti varsin suuria väitteitä. Ne poikkeavat esimerkiksi
Kari
Kuulan kirjan Helvetin
historiasta (sivut
121-132 luku 9). Tässä kirjassa kaikkien pelastumista käsitellään
virallisesti hylättynä yksittäisajatteluna.
Usein vastaavia väitteitä on kuitenkin löytynyt esim. 1800-luvun
universalismia tukeneesta teologiasta. Yleisestä teologisesta
keskustelusta ne ovat pääsääntöisesti puuttuneet. Kuitenkin
yhä useammat teologit esittävät apokatastasis-opin
varhaiskirkollisen taustaa vakavasti.
Tuoreena tulevana esimerkkinä: 2019 syksyllä tunnetulta
ortodoksiteologilta David Bentley Hartilta ilmestyy kaikkien
pelastumista käsittelvä kirja.
Hän on esimerkiksi sitä mieltä, että kaikkien pelastumisen ajatus
löytyy jo Paavalilta (ja jotkut eksegeetit ovat esittäneet
samansuuntaisia tulkintoja).
Toisaalta niin sanotusti
toiveikas
universalismi
(kirjallisuudessa: ”hopeful universalism”) on hyvinkin yleinen
käsitys tavalla tai toisella. Se lähentelee valtakirkoissa melkein
virallisen opetuksen statusta, ainakin käytännössä. Ajatus on se,
että voimme kyllä toivoa kaikkien pelastumista, mutta esim. ihmisen
vapaan tahdon tähden sitä ei voi varmuudella sanoa. Dogmaattisen
universalismin
mukaan kaikkien pelastuminen on kuitenkin ilmoitettu tosiasia.
Kaikkien pelastuminen ei myöskään välttämättä kumoa ihmisen
vapautta.
Vapaus
ja muut mutkat?
Varsinaisesti
kristillisen
universalismin olemassaolosta tai ainakaan sisällöstä ei
käytännössä juurikaan tiedetä Suomen kirkkojen piirissä. Se
sekoitetaan ”kaikki
pääsevät taivaaseen”
-ajatukseen, jonka toi esille Antti Kylliäinen 1990-luvulla. Tästä
ei ole kyse. Tätä käsitystä kutsutaan ultrauniversalismiksi
(kirjallisuudessa: ”ultrauniversalism”). Sen mukaan lopullinen
hyvä saavutetaan välittömästi kuoleman jälkeen uskosta
riippumatta. Tätä ajatusta ei perustella kristinuskon opeilla,
joten sitä ei voi pitää varsinaisesti kristillisenä suuntauksena ainakaan yleisesti jaetussa merkityksessä.
Ultrauniversalismi
ei ole sama, mitä yleisesti ottaen tarkoitetaan kristillisellä
universalismilla tai apokatastasis-opilla.
Törmään itse usein ongelmaan selittää, että kaikkien
pelastuminen ei ole sisällöllisesti sama asia kuin
ultrauniveralistinen tai jopa synkretistinen (uskonnot sekoittava)
universalismi. Kristillisen ja pluralistisen universalismien erosta
kirjoittaa esim. Trevor Hart, joka itse edustaa ns. toiveikasta
universalismia (eli ei pidä asiaa varmana), artikkelissa
Universalism:
Two Distinct Types teoksessa
Universalism
and the Doctrine of Hell
(toim. Nigel M. de S. Cameron).
Kaikkien
pelastuminen ja ultrauniversalismi ovat joka tapauksessa itse asiassa
toistensa vastakohtia. Kaikkien pelastumisen ajatus perustuu
Pelastajaan eli Kristukseen, joka lahjoittaa ihmiselle uskon ilman
hänen omia ansioitaan. Ultrauniversalismissa ei sen sijaan tarvita
pelastusta ainakaan syvemmässä mielessä. Kaikkien pelastuminen
perustuu Jumalan armoon, ultrauniversalismissa nojaudutaan johonkin
yhteisesti hyväksyttävään lähtökohtaan esim. ihmisen moraaliin
ja sen mahdollisuuksiin. Jos usko ei ole keskeinen asia hyvän
saavuttamisessa, vaan jokin muu asia, jää loogisesti jäljelle
moraalinen toiminta tai ihmisen moraalitaju. Ihmisen taivaaseen
pääseminen voidaan periaatteessa asettaa ehdoksi itse Jumalalle,
jotta Luoja olisi riittävällä tavalla moraalinen. Tämä voi olla
sinänsä totta, mutta jäljelle jää kuitenkin moraalivaatimus.
Tärkeintä ei olekaan armo (Jumalan ehdoton rakkaus) ja siihen
liittyvä usko.
Tässä kohden on on huomattava, että yksi
tekijä, miksi kristillistä universalismia ei ole osattu ottaa
vakavasti, on Amerikan universalistikirkon
kehitys.
Yhdysvalloissa syntyi 1700-luvulla universalistikirkko, joka oli
opillisesti vaihteleva joukko seurakuntia: osa kolminaisuusopillisia,
siis perinteisiä kristittyjä, osa untaristisia (Jumala ei olisi Isä
ja Poika ja Pyhä Henki, vaan vain Isä). Yksi keskeinen vaikuttaja Hosea Ballou
(1771-1852) opetti loogisesti loppuun ajateltua ultrauniversalismia,
jonka mukaan Jumala antaa ihmiselle hänen tekojensa mukaan hänen
elämänsä aikana. Hän myös kielsi Kristuksen sijaiskuoleman, vaan
piti sen pelastavaa luonnetta esimerkkinä. Balloun mukaan Jeesuksen
kärsimys ei poistanut synnin syyllisyyttä, koska Jumala ei koskaan
ollut vihainen. Sen sijaan Kristuksen kärsimys poisti synnin
itsensä, mutta Balloulle tämä tarkoitti esimerkin voimaa, ei
niinkään Christus
Victor
-tyylistä (sitä, että Kristus voitti Pahan) ajattelua. Ballou myös
kielsi Kristuksen jumaluuden, kolminaisuusopin ja Saatanan
olemassaolon.
(http://www.pacificuu.org/publ/univ/liturgy/ballou-discourse.html).
Alun perin universalistikirkko oli Raamatusta ammentava kirkkokunta,
mutta Ballou vaikutti varmasti osaltaan sen kääntymiseen
unitaariseen suuntaan. Niinpä unitaari- ja universalistikirkot
yhdistyivät vuonna 1961. Nykyään vain pieni osa kirkon
seurakunnista on tunnustuksellisesti kristillisiä (poikkeuksia
on).
Joka
tapauksessa Jumalan
kaikkia koskeva, siis universaali, rakkaus on perusteisiin menevä
kristillinen lähtökohta.
Tätä ei saa hämmentää se, että kaikkien pelastusta esitetään
myös niin, että se menee ohi esimerkiksi sovitusopin. Sen, että
Kristus on kuollut kaikkien puolesta, perustuu ajatuksena Jumalan
ihmisrakkauteen. Jumala astuu meidän asemaamme, nahkaamme, eikä jää
vain johtamaan kohtaloamme esimerkin tai taivaallisen kaitselmuksen
tai kurituksen voimalla. Rakkauteen perustuu myös se, että usko
Kristukseen on lahjaa, kuten luterilaisuudessa mutta myös aivan
yleisesti ja ekumeenisesti ajatellaan. Kristillinen universalismi
ilmaisee tavalla tai toisella, että Jumala ei jaa uskon lahjaa
määrämitalla, kylläkin omalla aikataulullaan.
(On myös
muutamia enemmän tai yleensä vähemmän tunnettuja luterilaisia
teologeja, jotka ovat olleet universalisteja, esimerkkinä 1700-luvun
Georg Klein-Nicolai:
http://www.mercyuponall.org/pdfs-click-to-download/george-klein-nikolai-the-everlasting-gospel-1753/
Olen huomannut, että hän samastaa Kristuksen kärsimyksen ristillä
ja helvetissä kärsivien tuskat saksankielisessä alkutekstissä;
englanninnoksesta tämä puuttuu.)
Kyse ei ole siitä, että usko pakotettaisiin ihmisille. Kansainvälinen keskustelu universaalista pelastuksesta nimenomaan pyörii sen ympärillä, että Jumala kykenee johtamaan ihmiset yhteyteensä poistamatta heidän vapauttaan. Jumala ei riko meidän vapauttamme. Hän jopa itse asiassa mahdollistaa sen. Tällaisia ajatuksia voi löytää amerikkalaisen uskonnonfilosofin Thomas Talbottin kirjasta The Inescapable Love of God sekä luterilaisesta teologiastakin ammentavasta teoksesta God's Final Victory (John Kronen, Eric Reitan). Toisaalta sillä, että ihmisellä on vapaus vastustaa Jumalaa (tai jopa valita Jumala tai olla valitsematta), perustellaan sitä, että kaikkien pelastuminen ei voi olla varmaa. (Huomautuksena voi sanoa: eikö Jumalan vastustaminen ole perisynnin myötä kaikkien lähtökohta? Kenen pelastuminen ei sitten olisi epävarmaa?)
Vielä
hieman kritiikistä. Sen, että kristillisen universalismi
väistämättä johtaisi Yhdysvaltain universalistikirkon tyyliin
kristinuskon perusteiden hajoamiseen, on viimeksi esittänyt Michael
J. McClymond viime vuonna ilmestyneessä teoksessaan The
Devil's Redemption (tässä
haastettelu).
Hän
kuitenkin esittää geneettiseen virhepäätelmään rinnastettavia
väitteitä kristillisen universalismin oikeutuksesta. Oppia
arvioidaan pitkälti sen mahdollisen alkuperän, ei nykyisen
sisällön, perusteella. McClymond esittää, että
apokatastasis-opin taustalla olisivat esoteeriset, dualistiset ja
jopa gnostilaiset ajatukset, mm. siitä, että Jumalassa on sekä
hyvää että pahaa. Kaikkien pelastumista perustellaan kuitenkin
useimmiten Jumalan ehdottomalla hyvyydellä. Kristillisen
universalismin yhden merkittävimmän tutkijan (ja kannattajan) Robin
Parryn vastine
ottaa osaltaan kantaa tähän.
”Me
odotamme Jeesusta, hän kaikki pelastaa.”
Lex
orandi, lex credendi eli
rukouksen laki on uskon laki, kuuluu vanha kristillinen sanonta.
Vaikka hengellinen musiikki (kuten ev.-lut. kirkon virsikirjan virsi
13) ei luonnollisestikaan ole dogmaattisia väitelauseita, on sen
ylistyksellinen luonne kaikkein välittömintä uskon tunnustamista.
Paavalin kirjeessä filippiläisille on Kristuksen alentumisesta
kertova hymni, joka huipentuu näin: ”..hän
alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan
asti. .. Jeesuksen nimeä kunnioittaen on kaikkien polvistuttava,
kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla, ja
jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: "Jeesus
Kristus on Herra."” (Fil
2:8,10-11)
Jeesuksen
tunnustaminen Herraksi tai Jumalan Pojaksi on vanhimpia kristillisiä
uskontunnustuksia (ks. Room. 10:9; Ap.t. 8:37). Tällainen tunnustus
ei ole mahdollinen ilman Pyhän Hengen vaikutusta (1. Kor 12:3).
Tunnustus ei ole pakotettua, voitokkaan kuninkaan herruuden
tunnustamista, vaan palvovaa ylistystä (vrt. Room. 14:11). Apostolin
mukaan kaikki, niin kaikki taivaan voimat kuin kaikki koskaan eläneet
ja kuolleet ihmiset, liittyvät lopulta kiitoksen harmoniaan. Se
tapahtuu Jeesuksen, kaikkivaltiaan Jumalan, ristin voimalla.
Tämäntyylinen eksegeettinen argumentaatio ilmenee mm. Robin
Parryn (pseudonymi Gregory MacDonald) kirjassa The Evangelical
Universalist (sivuilla 97-100), mutta myös monessa muussa teoksessa
aiheesta. Kohdissa esiintyvä tunnustamista
merkitsevä sana tarkoittaa myös ylistystä.
Samanlaisiin päätelmiin on päätynyt muutoin myös teologiaa
harrastava isäni Kari Tikka erityisesti sen suhteen, että tunnustus
ei voi syntyä ilman Pyhää Henkeä. Kiitoksen ja Hengen rakkauden
suhde ilmenee myös hänen tulevassa oopperassaan Rakkaus
on väkevä kuin kuolema.
Se,
että ”Jeesus on Herra”, oli varhaisimpia kristillisiä
uskontunnustuksia, ilmenee mm. kirjassa Creeds
and Confessions of Faith in the Christian Tradition. Volume I. Early,
Eastern, and Medieval (toim.
Pelikan & Hotchkiss; s. 32). Tässä ajatus yhdistetään
vastapariksi ”Kyrios Kaisar”, (eli Rooman keisari on ”Herra”)
-ajattelulle, mutta yhtä lailla tunnustuksella on liittymäkohtansa
Israelin Shema-tunnustukseen (5. Moos. 6:4). Kyrios
Jeesuus
voitaneen kääntää ”HERRA on Jeesus”. Jeesuksen herruuden
tunnustaminen merkinnee siis universaalia uskontunnustusta.
Raamatussa on tietysti kohtia, jotka voidaan tulkita
päättymättömäksi kadotukseksi.
Tulkitsijan
on valittava, pitääkö hän universaalia toivoa julistavia vai
vääjäämätöntä tuomiota korostavia kohtia ratkaisevampina.
Ajatuksia ei tarvitse pitää ristiriitaisessa jännitteessä, vaikka
tätäkin on esitetty. Raamatussa ei alkukielillä itse asiassa
puhuta ”ikuisesta kadotuksesta” (ei myöskään esim.
englanninkielisissä käännöksissä), vaan erikseen toisaalta
kadotuksesta
(eksyksissä tai hukassa olosta), toisaalta ikuisesta
rangaistuksesta tai oikeammin ojennuksesta
(ks. Matt. 25). Luuk. 19:10 mukaan Ihmisen Poika on tullut etsimään
sen, mikä on kadonnut (vrt. myös Joh. 3:16-17).
Kiirastulioppi
kehittyi varhaisessa kirkossa, mm. Gregorios Nyssalaisella
esiintyneestä ajattelusta, jonka mukaan Jumala puhdistaa
tuomitsevalla, oikaisevalla
tulella.
Alun perin tätä puhdistavaa tulta ei tietoisesti rajattu vain tässä
elämässä uskoneisiin.
Olen kirjoittanut aiheeseen
liittyvästä keskustelusta ja sen pohjalta, mutta lyhyesti: miten
kaikkea tätä voi soveltaa? Seurakuntalaisen tai kirkon työntekijän
käytännön elämässä toivon näköala mahdollistaa sen, ettei
uskoa tarvitse hävetä tai pelätä. Vapahtaja on tullut
kertakaikkisesti etsimään kadonneen. Ristiinnaulitun rakkaus on
julkinen asia, jolla voimme aiheellisesti ylpeillä (1. Kor. 1: 23,
31; 2:2). Kaikkien pelastuminen on yhteinen pöytä, joka on katettu.
Toivo kannustaa sekä ekumeniaan että avoimeen kommunikaatioon
niiden kanssa, joiden ajatuksia emme ole edes alkaneet ymmärtää.
Apokatastasis-oppi kannustaa erityisesti ekumeniaan, koska
apokatastasiksen keskiössä on yhteinen Kristus-tunnustus, joka
yhdistää kaikkia kristittyjä jo nyt. Ketään ihmistä, myöskään
aivan väärällä tavalla ajattelevaa (esim. moraalikysymyksiin
liittyen), ei voi demonisoida, kun jakamaamme pimeyteen on astunut
kaikkien ihmisten pelastaja (1. Tim. 4:10).
Tämä oli nyt
aivan lyhyt katsaus aiheeseen. Mikäli kiinnostusta riittää, voin
jatkossa myös esitellä esim. Thomas Talbottin ajatusta siitä,
kuinka pitää valita kaksi kolmesta Raamatussa mahdollisesti
esiintyvästä ajatuksesta: 1) Jumala rakastaa kaikkia, 2) Jumala
kykenee pelastamaan kaikki, jotka hän tahtoo pelastaa, 3) jotkut
ihmiset päätyvät pysyvään eroon Jumalasta. 1) + 2) on
kristillinen universalismi, 2) + 3) on kalvinismi, 1) + 3) on
arminiolaisuus (ns. evankelikaalisuudessa merkittävin näkemys
aiheesta). Mikä olisi luterilainen ratkaisu tähän? Tästäkin
enemmän väitöskirjassani (milloin se valmistuukaan, onhan sitä jo
tehty aika lailla) ja ehkä myös alla mainitussa seminaarissa, joka
on ensi vuonna.
Eli 24.-26.4.2020
on tiedossa kansainvälinen ja kansallinen teologinen
seminaari/konferenssi nimeltään ”Universaali
pelastus kristillisessä teologiassa?” / ”Univeral Salvation in
Christian Theology”. Olen järjestämässä tätä. Mukaan ovat tulossa mm. artikkelissa mainitut Robin Parry ja Ilaria
Ramelli. (Yhteistyössä mm. on varhaiskirkkoa koskevan ajattelun suhteen Suomen patristinen seura.) Samassa yhteydessä Aleksanterin teatterissa, Helsingissä,
esitetään 23.-25.4.2020 isäni Kari Tikan ooppera Rakkaus on väkevä
kuin kuolema. Se kertoo ihmiskunnan pelastushistorian alusta asti kaikkien
kiitokseen saakka vertauskuvallisessa muodossa.
Hieman
kirjallisuutta
MacDonald,
Gregory (toim.; G. MacDonald on Robin Parryn pseudonymi):
”All Shall Be Well”. Explorations in Universalism and Christian
Theology, from Origen to Moltmann.
2011 Cascade Books, Eugene (Oregon).
MacDonald, Gregory: The
Evangelical Universalist. The Biblical Hope that God's Love Will Save
Us All. Second Edition.
2012 Society for Promoting Christian Knowledge, Lontoo.
Ramelli,
Ilaria L. E.: The Christian
Doctrine of Apokatastasis.
A Critical Assessment from the New Testament to Eriugena. 2013
Brill, Leiden.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti