Rapanhapakko ankeriaita kalastamassa (kuva: Pauline Baynes) |
Katsoin
juuri Katie-vaimoni kanssa vanhaa BBC:n televisiotuotantoa C.S.
Lewisin Hopeisesta tuolista. Siinä on hahmo nimeltä Rapanhapakko,
joka on äärimmäisen pessimistinen. Verrattuna toisiin kansansa
(suistokaisten) jäseniin hän on kuitenkin kertomansa mukaan aivan
huikentelevainen. Saadakseen vakavamman katsantokannan elämään hän
lähtee tarinan nuorten ihmissankareiden mukana suorittamaan
seikkalua, jossa pitää löytää Narnian kadonnut prinssi. Eihän
valtakunnan tulevaisuus muutenkaan ole valoisa, niin voi yhtä hyvin
olla muualla, matkalla ”pohjoiseen juuri talven tehdessä tuloaan”,
etsimässä ”prinssiä joka ei todennäköisesti ole siellä, läpi
rauniokaupungin jota kukaan ei ikinä ole nähnyt”.
Kaikista
Narnian tarinoista suosittelisin yleensäkin Hopeista tuolia
luettavaksi sen eskistentiaalisen syvyyden tähden, jossa käydään
syvissä vesissä. Suomalaisia ajatellen suosittelisin sitä siksi,
että Rapanhapakko on kuin ilmielävä suomalaiskansallinen sankari
täysin tietämättään ja tahtomattaan. Kyseisen suistokaisen
puheet ovat tavattoman humoristisia loputtomassa pessimismissään.
Rapanhapakko on hyvin samanlainen tapaus kuin esimerkiksi
Mielensäpahoittaja tai Puolangan pessimistit. Tarinassa on kuitenkin
käänne, joka tuo kaikkeen pessimismiin syvyyttä.
Ennen
tuon käänteen kertomista (jos sitä kerron) on kuitenkin alettava
valottamaan, mistä tämän blogitekstin otsikossa on kyse.
Katie-vaimoni ehdotti, että kirjoittaisin blogitekstin
pessimistisestä universalismista. Tämä lähti liikkeelle siitä,
kun Rapanhapakosta ilahtuneena ja järkyttyneenä sanoin, että
(itselleni ja muutenkin tärkeä ja välttämätön) usko kaikkien
pelastumisen toivoon ei tarkoita optimismia. Ei tarvitse olla
ollenkaan elämänmyönteistä lähestymistapaa omiin ja maailman
kohtaloihin, jotta voi kiinnittyä Jumalaan, joka pelastaa
mahdottomat tapaukset. Siis: myös suomalainen voi uskoa, että
kaikki kääntyy hyväksi (kuten Juliana Norwichlainen ja monet muut
kristityt kautta historian ja maailman ovat uskoneet).
Tuntuu
nimittäin joskus siltä, että on äärimmäisen vaikeaa
suomalaisena uskoa siihen, että asiat voivat lopulta olla hyvin.
Suomalaisen perusasenne on hyvässä ja pahassa valmistautua
pahimpaan ja päivitellä säätä ja kaikkea mahdollista. Suomi on
maailman vaikein kieli, ei sitä kukaan voi oikein oppia. Ihan
poikkeustapaus on, jos oppii. Ja sauna on tosi kuuma paikka.
Mukavaahan on siellä olla, mutta pitää olla varovainen, liian
kauan siellä viipyminen on vaarallista. Ihan eri juttu kuin esim.
amerikkalaisen uimahallin sauna. (Ymmärrettävästi ja vahingossa
olen pelästyttänyt amerikkalaisia käymästä saunassa).
Suomalainen osaa varmasti jatkaa tätä ajattelumallia ja antaa lisää
esimerkkejä tällaisesta lähestymistavasta.
Tällainen
pessimismi ei kuitenkaan aina ole tarkoituksellista negatiivisuutta.
Se on vain sitä valmistautumista pahimpaan. Esimerkiksi naimisiin
meneviä morsiamia on ennen muinoin peloteltu sillä, että
sukulaiset haukkuvat ”kyykäärmeeksi” jne., kun anoppilaan
pääsee/joutuu. Tosiasiassa tilanne ei välttämättä ollut
läheskään noin paha. Tämä esimerkki on menneestä maailmasta,
mutta sama ajatuskulku pätenee edelleen. Jos on valmis siihen, että
jää voi pettää, osaa ensinnäkin varautua ja toisaalta hiljaa
itsekseen ilahtua siitä, että näin ei päässytkään käymään.
Tarkoitan tällä seuraavaa. Tällainen pessimismi on
oikeastaan vain liioiteltua realismia. Se ei tarkoita sitä, että
hyvä lopputulema tai toivo on pois suljettu. Toivoon oikeastaan vain
varaudutaan varovaisuudella. Varottuamme hetken aikaa ollaan
hiljaisesti mutta sitäkin todemmin entistä iloisempia asioiden
kääntyessä hyväksi.
Tällaista toivorikasta käännettä,
joka pulpahtaa pahimman keskellä odottamatta mutta kuitenkin
luontevasti, voi syvätasolla verrata yhteen käsitteeseen Lewisin
ystävän, J. R. R. Tolkienin filosofiassa. Tolkienin mukaan saduissa
on usein eukatastrofi, käänteinen, hyvä katastrofi (eu- ”hyvä”
on sama kuin ev- evankeliumissa eli hyvässä sanomassa). Kaikki on
menossa pieleen. Sitten jotakin tarinan omasta syvemmästä
luonteesta johtuvaa sattuu ja tilanne muuttuu. Loppu hyvin, kaikki
hyvin, mutta ei ilman verta ja hikeä. Tämä hyvien satujen logiikka
pätee Tolkienin mukaan lopulta todellisuuden tasolla evankeliumiin,
jossa ristin tappiota ja sen hedelmänä seuraa ylösnousemus ja
toivo.
Tolkien oli katolilainen, ja hyvä niin, vaikka olen
gradussani väittänyt, että hän oli armo-opiltaan luterilaisempi
kuin voisi luulla. Luterilaiselle tällainen toivorikas realismi on
sitä, että minä olen yhtä aikaa täysin syntinen ja täysin
vanhurskautettu. Ei tarvitse odotella liikoja - tai oikeastaan mitään
– omasta itsestään. Kristus on toinen asia.
Kuitenkin
sekä luterilaisuutta että suomalaisuutta (vieläpä usein oudolla
tavalla avioituneena toisiinsa) välillä tahraa toisenlainen
pessimismi, jota julkikuulutetaan lähes vastaansanomattamalla
voimalla. Ei tee mieli nyt tuoda esimerkkejä suomalaisesta
tosipessimismismistä, mutta uskon valitettavan varmasti, että kukin
suomalainen lukija pystyy keksimään halutessaan esimerkkejä.
Liittyen siihen toivoon, että Jeesus ei aio hylätä yhtään
syntistä ja eksynyttä ihmistä, tämä teilataan juuri siksi, että
se tarjoaa liian ruusuisen kuvan todellisuudesta. Ei ole mukavaa,
että jotkut eivä pelastu: mutta juuri siksi päättymätön kadotus
on totta. Se on vakavasti otettava todellisuus. Vapaa tahto vielä (huom. ei vapautettu tahto). Vielä vakavampi
mutta armottomampi on syytös, että ”universalismi” ei ota pahaa
vakavasti, kun se ei saa ansaittua palkkaansa.
Ymmärrettävästi
usein vältän sanaa ”universalismi”, koska se herättää
tällaisia mielikuvia, joissa ohitetaan kristillisen laajan toivon
perustus, Kristuksen kuolema ja rakkaus (vakavasti otettavia asioita, jos niitä on). Tämän blogitekstin tarkoitus ei ole
kutenkaan ruveta vänkäämään teologisista yksityiskohdista. (Jos
jonkun siis tekee mieli tehdä niin tämän luettuaan, päivitelköön
jotenkin muuten rakentavasti, mutta ei mieluusti vastauksena verkkolokissa tahi
kasvokirjassa.) Todellinen pessimisti ei kuitenkaan katso siihen,
mikä vain nyt näkyy. Kaikki voi todellakin mennä täysin
pieleen...
Rapanhapakko kohtaa lopussa vihreän velhon, joka
väittää (muunnettavat muuntaen sadusta teologiaksi), että hyvää maailmaa, jossa kaikki ystävät ovat, ei ole olemassa eikä
Jumalaakaan. Rapanhapakko myöntää, että näin varmaankin on,
mutta hän ei suostu elämään tällaisen toivottoman näköalan
sanelemana. Hän työntää kätensä velhon lumottuun tuleen,
polttaa kätensä ja kumoaa lumouksen. Ihmissankarit vapautuvat ja
velhon pahaksi käännyttämä prinssikin pelastuu.
Rankalaisen
universalistin ja reformoidun kristityn, filosofi Jacques Ellulin
(1912-1994) mukaan kaikkien lopullinen pelastuminen on totta
perisynnin takia. Kaikki ovat mahdottomia tapauksia, itsessään
pelastuksen ulkopuolella. Siksi Jeesus pelastaa yhtä lailla kaikki.
Ei ole sen parempia tai huonompia tapauksia.
En
ole itse luonteeltani pessimisti, mutta en optimistikaan. Riippuu
tilanteesta ja aiheesta. Halusin tällä blogilla kuitenkin sanoa
sen, että suomalaisina voimme odottaa kaikenlaista pahaa
tulevaisuudelta ja maailmalta. Voimme silti olla pessimistisiä
universalisteja eli odottaa hiljaa Jumalalta sitä, että kaiken
yritettyämme, petyttyämme ja yksin ja yhdessä kuoltuamme tapahtuu
jotain. Ja se, mitä tapahtuu, ei ole jotain abstraktia ja
epärealistista ”hyvää”. Se hyvä on Jumalan Henki, Jumala itse ja vain, liikkumassa kaaosvetten päällä, hautoen. Kastettuinahan me tämän
tiedämme – emme tosiaankaan mahdottoman itsemme tai muiden suhdanteiden tähden.
”Jumalan
osan hän täytti,
muttei
tarttunut oikeuteensa
olla
Jumalan vertainen.
Hän
tyhjensi itsensä täysin
ja
omaksui orjan osan,
tuli
ihmisen kaltaiseksi
ja
otti ihmisen muodon.
Hän
alensi itse itsensä
ja
oli kuuliainen
kuolemaansa
asti, ristinkuolemaan.
Siksi
Jumala korotti hänet
kaikkea
korkeammalle
ja
antoi hänelle nimen
kaikkia
korkeamman.
Jeesuksen
nimi saa
jokaisen
polvistumaan
taivaassa,
maan päällä ja sen alla.
Jeesus
Kristus on Herra!
Sen
myöntävät vielä kaikki
Isän
Jumalan kunniaksi.”
Fil. 2: 6-11 (UT2020-käännös)
P.S. Hyvää kirkastussunnuntaiviikkoa! Voikaa hyvin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti