Room.
8: 18-23
Minä
päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen
kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme.
Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä.
Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei
omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla
on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois
katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen.
Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi
synnytystuskissa. Eikä vain luomakunta, vaan myös me, jotka olemme
ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme
Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi.
Torstaina 15. päivänä syyskuuta pelastuksen vuonna 2016 Helsingin tuomiokirkossa - pastori Petri Samuel Tikka saarnasi
Billy Graham, amerikkalainen evankelista, kohtasi kerran Kiinassa buddhalaisen munkin, joka oli meditoimassa. Baptistikirkkoon kuuluva Graham meni munkin luo puhumaan hänelle Jeesuksesta. Tulkkinsa välityksellä tohtori Graham kertoi munkille siitä, mitä Jeesus oli tehnyt ristillä ja kuinka oman elämänsä uskominen Kristukselle antaa ihmiselle ikuisen elämän. Buddhalainen munkki imi sisäänsä kaiken, mitä kristillinen pastori kertoi, kyyneleet silmissään. Graham sanoi munkille: ”Tahdotko kutsua Jeesuksen elämääsi tässä ja nyt, kun rukoilemme yhdessä?” Munkki vastasi hätkähtyneenä hänelle sanoen: ”Ottaa hänet vastaan elämääni? Ottaisin hänet vastaan mielelläni, mutta sinun täytyy ymmärtää, että hän on jo minussa. Hän on ollut minussa kauan. En tiennyt kaikkea sitä hänestä, mitä juuri kerroit minulle, mutta tämä Jeesus, josta olet kertonut minulle, on minussa, ja puhuessasi hänen Henkensä minussa vahvisti kaiken, mitä sanoit. Uskon siihen, mitä sanoit, koska hänen Henkensä vakuutti minulle, että nämä asiat ovat totta. Ottaisin hänet vastaan, mutta hän on jo minussa.”
Billy Graham, amerikkalainen evankelista, kohtasi kerran Kiinassa buddhalaisen munkin, joka oli meditoimassa. Baptistikirkkoon kuuluva Graham meni munkin luo puhumaan hänelle Jeesuksesta. Tulkkinsa välityksellä tohtori Graham kertoi munkille siitä, mitä Jeesus oli tehnyt ristillä ja kuinka oman elämänsä uskominen Kristukselle antaa ihmiselle ikuisen elämän. Buddhalainen munkki imi sisäänsä kaiken, mitä kristillinen pastori kertoi, kyyneleet silmissään. Graham sanoi munkille: ”Tahdotko kutsua Jeesuksen elämääsi tässä ja nyt, kun rukoilemme yhdessä?” Munkki vastasi hätkähtyneenä hänelle sanoen: ”Ottaa hänet vastaan elämääni? Ottaisin hänet vastaan mielelläni, mutta sinun täytyy ymmärtää, että hän on jo minussa. Hän on ollut minussa kauan. En tiennyt kaikkea sitä hänestä, mitä juuri kerroit minulle, mutta tämä Jeesus, josta olet kertonut minulle, on minussa, ja puhuessasi hänen Henkensä minussa vahvisti kaiken, mitä sanoit. Uskon siihen, mitä sanoit, koska hänen Henkensä vakuutti minulle, että nämä asiat ovat totta. Ottaisin hänet vastaan, mutta hän on jo minussa.”
Apostoli
Paavali sanoo tänään: ”Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan
lasten ilmestymistä.” Tähän vapautta kaipaavaan luomakuntaan
kuuluvat kaikki ihmiset. Kaikki kaipaavat sitä, että pääsisivät
lapsen asemaan suhteessa Luojaamme, itse Hyvyyteen. Meidän luotujen
kaipaus ilmenee monin tavoin, joskus hiljaisena odotuksena, joskus
myös lapsen kapinana suhteessa Isään. Raamatun, erityisesti Uuden
testamentin kielenkäytössä, ”luomakunta” ja ”luodut” eivät
viittaa pelkästään luontoon eli eläimiin, kasveihin, metsään,
avaruuteen ja niin edelleen. Efesolaiskirjeen ensimmäisessä luvussa
Paavali viittaa Kristuksesta kertovaan lauluun: ”Hänen
välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan
päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki
vallat ja voimat.” Ideana on se, että hän ei ole luonut ketään
turhaan. Siksi Paavali puhuu luotuja luetellessaan ensiksi mahtavista
henkivalloista eli enkeleistä, joiden olemassaoloa ei ennen
kyseenalaistettu. Meidän ajattelussamme luotu maailma on päinvastoin
ensisijaisesti materiaalista eli aineellista todellisuutta: atomeita
ja kiviä. Nykyinen kvanttifysiikka kuitenkin kyseenalaistaa
atomiajan ajattelua. Elämme jälkikopernikaanista aikaa, jossa
taivaankappaleet eivät ole muuttumattomien luonnonlakien kivenkovia
orjia.
Vielä
suurempi kysymys kuin tieteen muuttuminen on se, kahlitsemmeko me
vielä maailmaa kivenkovien henkisten lakien, ehtojen ja
edellytysten, alle. Ovatko toiset persoonat, toiset luodut ihmiset,
meille tärkempiä kuin se, että kaikki menee oikein, odotetulla
tavalla? Billy Graham on sanonut: ”Tehtäväni on todistaa. Pyhän
Hengen tehtävä on johtaa synnintuntoon. Isän Jumalan tehtävä on
tuomita.” Samoin luterilaisen ajattelun mukaan Jumalan Sana itse
vakuuttaa ihmisen. Usko tulee kuulemisesta – niin kuin kävi
buddhalaisen munkin tapauksessa. Kuuleminen ei edellytä sitä, että
kuuleva ihminen on hyvä, minulle kelpaava ihminen, eikä myöskään
Kristuksen vastaanottamista henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen.
Kukaan ei pelastu, siis päädy hyvään lopputulemaan, omien
valintojensa ansiosta, vaan Kristuksen valinta vapauttaa meidät.
Meidän omalla uskollamme ei myöskään pötkitä pitkälle, mutta
Kristuksen usko, hänen uskollisuutensa, julistaa meidät
vanhurskaiksi, Jumalalle täysin kelpaaviksi.
Paavalin oppia siitä, että koko luomakunnalla on toivo, on julistettu monin tavoin alusta asti. Kristikunnan vanhin virsikirja on Salomon oodit. Niissä ylistetään Kristuksen viisautta, kauneutta ja pelastustekoja. Kokoelma on laadittu viimeistään toisen vuosisadan alussa, mahdollisesti jo ennen. Yhdessä oodissa pitkänperjantain jälkeen tuonelaan astunut Kristus puhuu näin: ”En näe mitään suljettuna, sillä kaiken oveksi minä olen tullut. Kävin kohti kaikkia sidottuja päästääkseni heidät vapaiksi, etten jättäisi ketään sidotuksi, en ketään sitomaan.” (Salomon oodi 17: 11-12) Sillä tosiasialla, että kaikki on taipunut katoavaisuuden alaisuuteen, kuten Paavali sanoo, on tarkoitus. Se, ettei usko ole vielä kirkkaana esillä, on synnytystuskia. Toinen vanha oodi laulaa Jumalalle näin: ”Turmeltumaton on sinun tiesi, niin kuin sinun kasvosikin, mutta maailmasi olet saattanut turmeluksen alaiseksi, jotta kaikki voisi vapautua ja uudistua.” (Salomon oodi 22: 11)
Jumala
on täksi maailmanajaksi, vain lyhyeksi aikaa, kätkenyt kasvonsa
kaikilta meiltä, jotta vapautuisimme sisäisesti Kristuksen työn
ansiosta ja lopulta iloitsisimme yhdessä Isän kirkkauden
näkemisestä. Vielä on olemassa suuri määrä vastalauseita sille
raamatulliselle totuudelle, että Jeesus Kristus, koko maailman
Vapahtaja, on vanhurskauttanut kaikki ristillään. Ensimmäinen on
kysymys siitä, eikö usko ole tarpeen. Usko on kuitenkin Jumalan
lahjaa, ei ihmiselle asetettu ehto. Toinen on kysymys siitä, mihin
julistusta tarvitaan. Julistus ei ole kuitenkaan vastakaiun
vaatimista, vaan siitä iloitsemista, mitä Jumala on tehnyt.
Kolmanneksi joku voi kysyä, mitä hyötyä on sitten kirkosta ja
sakramenteista. Tämä vastalause on yhtä absurdi kuin se, että
tarvitaanko äidin kosketusta, jos äiti kuitenkin rakastaa lapsia
ehdoitta. Kirkko on nimittäin Kristuksen läsnäoleva ruumis ja
sakramentit hänen hoitavaa, äidillistä kosketustaan.
Kirkko on myös loppujen lopuksi rakkauden kaupunki, johon kaiki tulevat avoimista ovista sisään, ilman pääsymaksua, ilman ehtoja tai pelkoa. Paavi Paavali VI sanoi vuonna 1965 katolista kirkkoa uudistaneen Vatikaanin toisen kirkolliskokouksen yhteydessä näin, kirjeessään ”Gaudium et spes” eli ”Ilo ja toivo”: ”Kun Kirkko itse auttaa maailmaa ja saa siltä monenlaista apua, se pyrkii vain tähän ainoaan päämäärään, että Jumalan valtakunta lähestyisi ja koko ihmiskunnan pelastus toteutuisi. Kaikki se hyvä, minkä Jumalan kansa maallisen vaelluksensa aikana voi tarjota ihmiskunnalle, johtuu taas siitä, että Kirkko on ”universaalinen pelastuksen sakramentti”, joka samalla kertaa ilmoittaa ja toteuttaa Jumalan ihmisiä kohtaan tunteman rakkauden salaisuutta. Jumalan Sana, jonka kautta kaikki on tehty, on itse tullut lihaksi, jotta hän täydellisenä ihmisenä pelastaisi kaikki ja kokoaisi kaiken yhdeksi. Herra on ihmiskunnan historian päämäärä, piste, johon historian ja sivistyksen kaipaukset kohdistuvat, ihmissuvun keskipiste, kaikkien sydänten ilo ja niiden toiveiden täyttymys. Hän on se, jonka Isä on herättänyt kuolleista, korottanut kunniaan ja asettanut oikealle puolellensa; hänet Isä on pannut elävien ja kuolleiden tuomariksi. Hänen Henkensä elävöittäminä ja yhdistäminä me vaellamme ihmiskunnan historian täyttymystä kohti, joka kokonaisuudessaan vastaa hänen rakkautensa suunnitelmaa: ”Yhdistää Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaassa ja mitä on maan päällä” (Ef. 1:10).” Näin siis kirjoitti Paavali VI apostoli Paavaliin lopuksi viitaten.
Summa summarum, yhteen kooten: kristittyinä me uskomme ja panemme toivomme siihen täydelliseen vapauteen ja kirkkauteen, joka kuuluu kaikille Jumalan lapsille, siis kaikille luoduille. Paavalin mukaan jokaisen luodun olennon kieli on ylistävä Jeesusta ja kutsuva häntä Jumalaksi. Nyt kuitenkin vielä ”me, jotka olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi.” Kristityt, Kristuksen julistajat, tunnustakaamme syntimme yhteen ääneen näin sanoen...
Kirkko on myös loppujen lopuksi rakkauden kaupunki, johon kaiki tulevat avoimista ovista sisään, ilman pääsymaksua, ilman ehtoja tai pelkoa. Paavi Paavali VI sanoi vuonna 1965 katolista kirkkoa uudistaneen Vatikaanin toisen kirkolliskokouksen yhteydessä näin, kirjeessään ”Gaudium et spes” eli ”Ilo ja toivo”: ”Kun Kirkko itse auttaa maailmaa ja saa siltä monenlaista apua, se pyrkii vain tähän ainoaan päämäärään, että Jumalan valtakunta lähestyisi ja koko ihmiskunnan pelastus toteutuisi. Kaikki se hyvä, minkä Jumalan kansa maallisen vaelluksensa aikana voi tarjota ihmiskunnalle, johtuu taas siitä, että Kirkko on ”universaalinen pelastuksen sakramentti”, joka samalla kertaa ilmoittaa ja toteuttaa Jumalan ihmisiä kohtaan tunteman rakkauden salaisuutta. Jumalan Sana, jonka kautta kaikki on tehty, on itse tullut lihaksi, jotta hän täydellisenä ihmisenä pelastaisi kaikki ja kokoaisi kaiken yhdeksi. Herra on ihmiskunnan historian päämäärä, piste, johon historian ja sivistyksen kaipaukset kohdistuvat, ihmissuvun keskipiste, kaikkien sydänten ilo ja niiden toiveiden täyttymys. Hän on se, jonka Isä on herättänyt kuolleista, korottanut kunniaan ja asettanut oikealle puolellensa; hänet Isä on pannut elävien ja kuolleiden tuomariksi. Hänen Henkensä elävöittäminä ja yhdistäminä me vaellamme ihmiskunnan historian täyttymystä kohti, joka kokonaisuudessaan vastaa hänen rakkautensa suunnitelmaa: ”Yhdistää Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaassa ja mitä on maan päällä” (Ef. 1:10).” Näin siis kirjoitti Paavali VI apostoli Paavaliin lopuksi viitaten.
Summa summarum, yhteen kooten: kristittyinä me uskomme ja panemme toivomme siihen täydelliseen vapauteen ja kirkkauteen, joka kuuluu kaikille Jumalan lapsille, siis kaikille luoduille. Paavalin mukaan jokaisen luodun olennon kieli on ylistävä Jeesusta ja kutsuva häntä Jumalaksi. Nyt kuitenkin vielä ”me, jotka olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi.” Kristityt, Kristuksen julistajat, tunnustakaamme syntimme yhteen ääneen näin sanoen...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti