Evankeliumi
Luuk.
1: 57-66
Elisabetin
aika tuli, ja hän synnytti pojan. Kun naapurit ja sukulaiset
kuulivat suuresta laupeudesta, jonka Herra oli hänelle osoittanut,
he iloitsivat yhdessä hänen kanssaan. Kahdeksantena päivänä
kokoonnuttiin ympärileikkaamaan lasta. Muut tahtoivat antaa hänelle
isän mukaan nimeksi Sakarias, mutta hänen äitinsä sanoi: ”Ei,
hänen nimekseen tulee Johannes.” Toiset sanoivat: ”Eihän sinun
suvussasi ole ketään sen nimistä.” He kysyivät viittomalla
isältä, minkä nimen hän tahtoi antaa lapselle. Sakarias pyysi
kirjoitustaulun ja kirjoitti siihen: ”Hänen nimensä on Johannes.”
Kaikki hämmästyivät. Samalla hetkellä Sakarias sai puhekykynsä
takaisin, ja hän puhkesi ylistämään Jumalaa.
Sillä seudulla joutuivat kaikki pelon valtaan, ja näistä tapahtumista puhuttiin laajalti koko Juudean vuoriseudulla. Ne, jotka niistä kuulivat, painoivat kaiken mieleensä ja sanoivat: ”Mikähän tästä lapsesta tulee?” Sillä Herran käsi oli hänen yllään.
Saarna juhannuksena 21.6.2014 Helsingin Vanhassa kirkossa
Petri Samuel Tikka puhui
Sillä seudulla joutuivat kaikki pelon valtaan, ja näistä tapahtumista puhuttiin laajalti koko Juudean vuoriseudulla. Ne, jotka niistä kuulivat, painoivat kaiken mieleensä ja sanoivat: ”Mikähän tästä lapsesta tulee?” Sillä Herran käsi oli hänen yllään.
Saarna juhannuksena 21.6.2014 Helsingin Vanhassa kirkossa
Petri Samuel Tikka puhui
Rakas
ystävä,
Miksi
sinua kutsutaan? Mistä sinut tunnetaan? Mikä on sinun nimesi? Niin
kuin sanonta kuuluu: nimi on enne. On kyllä olemassa nimiä, jotka
ovat vain nimityksiä, vailla kummempaan sanomaa: kuten jos pientä
lasta kutsutaan pikkikseksi tai papuksi tai muuksi vastaavaksi.
Ihmisen nimi on kuitenkin kuvaus hänen olemuksestaan, sillä omalla
nimellä kukin kutsutaan, kutsutaan elämään ja toimintaan.
Erityisesti se nimi, jolla sinua kristillisessä kasteessa
kutsuttiin, on täynnä elämää ja toivoa – merkitystä, jonka
voi löytää. Mutta mistä löytää nimensä syvän merkityksen?
Mikä on se tarkoitus, johon sinut nimeltä kutsutaan? Missä on
totuus siitä, kuka itse olen?
Johanneksen
nimi oli poikkeuksellinen. Sen syvä merkitys aavistettiin jo heti
elämän alussa. Yleensä merkityksen avautumiseen menee aikaa,
vaikka nimellä on aina alusta alkaen tarkoitus. Johannes ei saanut
nimeään vain tavan vuoksi, muistista. Hänen isänsä nimi
Sakarias, joka hänelle haluttiin antaa, tarkoittaa: ”Herra
muistaa”. Poikkeuksellisuuden vahvisti se, että oikea nimi,
Johannes, tuli kummankin vanhemman mieleen toisen tietämättä. Nimi
oli enne. Papin pojasta tulisi profeetta.
Mutta
millainen profeetta? Profeetta voi olla hetkittäisen muodin
tuuliviiri, jonkin hyveen liioittelija, jonkin ajatusmallin
pakonomainen julistaja. Yhteiskunnan hyvinvoinnin puute voi johtaa
oikeudenmukaisuusvaatimukseen, jossa ohitetaan yksilöiden erilaisuus
ja vastuu. Hyvinvoinnin yltäkylläisyys saattaa taas johtaa
välinpitämättömään ”tee se itse” -elämään. Johannesta ei
kutsuttu itseään korostavaksi tuuliviiriprofeetaksi. Hänen koko
uskonsa palo, hänen voimansa ja intonsa kumpuaisivat siitä nimestä,
jolla hänet kutsuttiin: ”Herra armahtaa”. Hänen tehtävänsä
viittaisi ihmiskuvitelmien ja -yritysten ulkopuolelle. Hänen
tehtävänsä olisi rikkoa harhaluulot. Johanneksen isä ennusti
pienestä pojastaan sanoilla, joiden mukaan myös lauloimme päivän
virressä: ”Sinua, lapsi, kutsutaan Korkeimman profeetaksi. Sinä
käyt Herran edellä ja raivaat hänelle tien.” (Luuk. 1: 76)
Totuus
siitä, keitä me olemme, on itsemme ulkopuolella. Siellä on
tehtävämme, siinä, että ”Herra armahtaa” kaikesta
riippumatta. Mutta miten lapselle voi antaa armoon viittaavan nimen,
ennen kuin hän on ehtinyt tehdä mitään, hyvää tai pahaa? Totuus
siitä, keitä me olemme ihmisinä, on kuitenkin kätketty juuri
armon aarrekammioon. Niin kuin Sirak sanoo: ”Työ ja kunnon
toimeentulo tuovat iloa elämään mutta eivät vedä vertoja aarteen
löytämiselle.” (Sir. 40: 18) Armo tarkoittaa ansaitsematonta
rakkautta meidän osaksemme. Mitä lähemmäksi palaamme kohti
alkuamme, sitä vähemmän voimme viitata omaan itseemme, omaan
ansaittuun hyvyyteemme, suhteessa elämämme merkitykseen. Kaikki
perustuu siihen, mistä me olemme lähtöisin, kehen me olemme
suhteessa.
Johanneksen nimen syvä merkitys oli siinä, että se viittasi hänen jälkeensä syntyvään Jeesukseen. Jeesuksen nimi tarkoittaa: ”Herra pelastaa”. Armo on ainoa pelastus. Armo tulee lähelle, ei jää etäiseksi, vaan tuli ihmiseksi, kutsuu nimeltä, puhuu. Johanneksen tehtävä oli kastaa vedellä armon osallisuuteen, ei siksi, että hän olisi jokin suuri armon airut, päinvastoin. Johannes oli suurin lain saarnaaja, totisen parannuksen vaatija, mitä ihmiskunta on koskaan nähnyt. Hän pisti kaikki hiljaiseksi. Totuus siitä, kuka Johannes Kastaja oli, piili kuitenkin siinä, että hän lakkasi vaatimasta, kun näki Jeesuksen. Kastaja sanoi omille opetuslapsilleen osoittaen sormellaan Nasaretilaista: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1: 29) Johannes Kastaja tunnisti hänet, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Johanneksen nimen syvä merkitys oli siinä, että se viittasi hänen jälkeensä syntyvään Jeesukseen. Jeesuksen nimi tarkoittaa: ”Herra pelastaa”. Armo on ainoa pelastus. Armo tulee lähelle, ei jää etäiseksi, vaan tuli ihmiseksi, kutsuu nimeltä, puhuu. Johanneksen tehtävä oli kastaa vedellä armon osallisuuteen, ei siksi, että hän olisi jokin suuri armon airut, päinvastoin. Johannes oli suurin lain saarnaaja, totisen parannuksen vaatija, mitä ihmiskunta on koskaan nähnyt. Hän pisti kaikki hiljaiseksi. Totuus siitä, kuka Johannes Kastaja oli, piili kuitenkin siinä, että hän lakkasi vaatimasta, kun näki Jeesuksen. Kastaja sanoi omille opetuslapsilleen osoittaen sormellaan Nasaretilaista: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” (Joh. 1: 29) Johannes Kastaja tunnisti hänet, joka kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella.
Meidän
tehtävämme on sama kuin Kastajan. Viitata yhä enemmän Jeesukseen,
ristiinaulittuun, pelastajaan, armahtajaan, läsnä olevaan armoon.
Meidän tulee vähetä, hänen kasvaa. Mutta merkillistä kyllä:
mitä enemmän viittaamme Jeesukseen, sitä enemmän olemme, keitä
me olemme. Tehtävä luo identiteetin. Olemme kristittyjä, emme
uskonnollisen vakaumuksen tai ihmisyritysten perusteella, vaan sen
sanoman perusteella, mikä meille on annettu. Kristityn nimen me
olemme saaneet kasteessa, sanomassa, joka on henkilökohtaisesti julistettu. Meidät on kastettu Pyhällä
Hengellä, persoonallisella Elämällä, ulospäin räjähtävällä
voimalla. Niin kuin Siirakki sanoo: ”Herran
pelko on kuin siunattu paratiisi, se suojaa hurskasta paremmin kuin
maallinen maine.” (Sir. 40: 27) Tämä pelko ei ole lamaannuttavaa
värinää, vaan voimaanuttavaa hiljentymistä sen valtavan
ilosanoman edessä, joka meille on uskottu.
Älkäämme pelätkö suinkaan, väreilevän identiteetin ja syvän tehtävän edessä. Juhannus johtaa jouluun. Me löydämme lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä. Hän on Kristus, Herra. Nyt on jo joutunut armas aika - Jumalalle soi kunnia korkeuksissa. Maan päällä on rauha ihmisillä, joita hän rakastaa. Joulu muistuttaa itsestään. Kesälläkin saa sataa luntaa. Mutta kristityn sydämessä palaa tulinen Pyhän Hengen ja evankeliumin kokko.
Älkäämme pelätkö suinkaan, väreilevän identiteetin ja syvän tehtävän edessä. Juhannus johtaa jouluun. Me löydämme lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä. Hän on Kristus, Herra. Nyt on jo joutunut armas aika - Jumalalle soi kunnia korkeuksissa. Maan päällä on rauha ihmisillä, joita hän rakastaa. Joulu muistuttaa itsestään. Kesälläkin saa sataa luntaa. Mutta kristityn sydämessä palaa tulinen Pyhän Hengen ja evankeliumin kokko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti