Aamun lukukappale (1.
Kor. 12:12–13, 20–31)
Kristus
on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on
monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä
muodostavat yhden ruumiin. Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai
kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi
ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda
samaa Henkeä.
Jäseniä
on kuitenkin monta, kun taas ruumis on yksi.
Ei
silmä voi sanoa kädelle: ”Minä en tarvitse sinua”, eikä
liioin pää jaloille: ”Minä en tarvitse teitä.” Päinvastoin,
juuri ne ruumiinjäsenet, jotka meidän mielestämme ovat muita
heikompia, ovat välttämättömiä. Me verhoamme erityisen
arvokkaasti ne ruumiinosat, joita emme pidä kovinkaan arvokkaina, ja
peitämme erityisen säädyllisesti ne, joita häpeämme. Säädylliset
ruumiinosat eivät tällaista verhoa tarvitse. Kun Jumala yhdisti
jäsenet ruumiiksi, hän antoi vähempiarvoisille jäsenille
suuremman kunnian, jotta ruumiissa ei syntyisi eripuraisuutta vaan
jäsenet yhteen kuuluen huolehtisivat toinen toisestaan. Jos yksi
jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen
saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa.
Te
olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin
jäsen. Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut
apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut
opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla
parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai
puhua kielillä. Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja?
Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä? Eihän kaikilla ole
parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse
tällaista puhetta?
Mutta
tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan
teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.
------
Puhe
Elämme helluntaiviikkoa. Helluntaikeskiviikon lukukappale puhuu hyvin keskeisistä asioista. Se paljastaa asioita, jotka rakentavat olemassaoloa. Ensinnäkin: seurakunta on Kristuksen ruumis. Toiseksi: jokaisella on oma armolahjansa Kristuksen ruumiissa. Kolmanneksi jää kysymys suurimmasta armolahjasta, siitä armolahjasta, joka on yhdistänyt meidät yhdeksi ruumiiksi eli kirkoksi.
Sana tuli lihaksi, eikä hän ole muuttunut henkiolennoksi. Jumalan lihaksi tulolla ei olisi kuitenkaan mitään annettavaa meille, jos hän olisi jäänyt käppäilemään vain tiettyyn aikaan ja paikkaan. Tämä ajatus mielessään Kristus poistui näkyvistä eräänä helatorstaina. Ensisijainen tarkoitus ei ollut jättää näkyvää maailmaa orvoksi tai ontoksi. Kristus, lihaksi tullut rakkaus, haluaa edelleen tulla lihaksi pelkästään rakkautena. Koska hän on jo itsessään totaalisesti rakkaus, kuten risti ja ylösnousemus osoittivat, täytyy hänen tulla nyt lihaksi myös jossakin muussa. Jäljelle jäävä vaihtoehto olemme me: rakkausvajaat, ailahtelevaiset Jumalan luodut.
------
Puhe
Elämme helluntaiviikkoa. Helluntaikeskiviikon lukukappale puhuu hyvin keskeisistä asioista. Se paljastaa asioita, jotka rakentavat olemassaoloa. Ensinnäkin: seurakunta on Kristuksen ruumis. Toiseksi: jokaisella on oma armolahjansa Kristuksen ruumiissa. Kolmanneksi jää kysymys suurimmasta armolahjasta, siitä armolahjasta, joka on yhdistänyt meidät yhdeksi ruumiiksi eli kirkoksi.
Sana tuli lihaksi, eikä hän ole muuttunut henkiolennoksi. Jumalan lihaksi tulolla ei olisi kuitenkaan mitään annettavaa meille, jos hän olisi jäänyt käppäilemään vain tiettyyn aikaan ja paikkaan. Tämä ajatus mielessään Kristus poistui näkyvistä eräänä helatorstaina. Ensisijainen tarkoitus ei ollut jättää näkyvää maailmaa orvoksi tai ontoksi. Kristus, lihaksi tullut rakkaus, haluaa edelleen tulla lihaksi pelkästään rakkautena. Koska hän on jo itsessään totaalisesti rakkaus, kuten risti ja ylösnousemus osoittivat, täytyy hänen tulla nyt lihaksi myös jossakin muussa. Jäljelle jäävä vaihtoehto olemme me: rakkausvajaat, ailahtelevaiset Jumalan luodut.
Jumala on antanut Poikansa kautta virrata meihin todellisuuden, elämän ja voiman. Jokainen ruuminjäsen palvelee toista. Meidän ruumiillisuutemme, meidän todellinen olemuksemme tulee esille vain yhteydessä toisiimme. Kristuksen ruumis on kokonaisuus, seurakunta. Ruumista palvelvat monenlaiset virat ja tehtävät, pastorit, kanttorit, ehtoollisavustajat ja niin edespäin, mutta on pari armolahjaa, jotka palvelevat ruumiin rakentumista perustavanlaatuisen laajasti. Paavali mainitsee kaksi armolahjaa, joista hän ei sano, ettei niitä olisi kaikilla. Ilmeisesti siis kaikille kirkon jäsenille kuuluvat nämä kaksi: kyky auttaa muita ja kyky toimia johtajana. Johtajana toimiminen on ymmärrettävissä ylipäätänsä ohjaamisena ja neuvomisena. Toisten auttamisen voi taas käsittää myös huolehtimisena, jopa toisen huostaan tai hoitoonsa ottamisena.
Näistä kahdesta armolahjasta, eli ohjaamisesta ja auttamisesta, muodostuu kaikkien kutsumusten sisältö: ammattia harjoittavan, lähimmäisenä toimivan, eläkeläisen tai opiskelijian kutsumukset ja niin edelleen. Sinut ja minut on kutsuttu tänään ohjaamaan lähimmäisiä hyvään, Isän Jumalan haltuun, rohkaisevalla sanalla ja esimerkillä. Meidät on kutsuttu auttaen huolehtimaan toisistamme hoitamalla tehtävämme iloisin mielin. Kaiken toiminnan johtotähti, perimmäinen armolahja on yksi: rakkaus. Rakkaus ei ole se, vaan hän, hän, joka on yhdistänyt meidät. Pyhä Henki on Rakkaus, hän, jonka Kristus vuodatti ruumiinsa rakentamiseksi helluntaina. Meitä kutsutaan kirkoksi, sanalla, joka juontaa juurensa merkitykseen ”Herran oma”. Kristukselle, omalle Herrallemme, jonka jäseniä olemme, tunnustamme nyt vajavaisuutemme. Meihin virtaa hänen rakkautensa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti