kuva: P.S.T. |
J.R.R. Tolkienin syntymäpäivän messu 3.1.2024, Pitäjänmäen kirkko
Messun toimitti pastori Petri Samuel Tikka, kanttori Kylli Ahola, avustavana pappina Asko Nuorkivi sekä muita avustajia
*Ristikulkue
ja alkuvirsi
Alkuvirsi
16 Jeesus Kristus
meille nyt
2. Alkusiunaus
Isän ja
Pojan ja Pyhän Hengen nimeen...
Herra olkoon teidän
kanssanne...
3.
Johdantosanat (Petri Tikka)
Rakkaat
ystävät, kristityt,
Vietämme
kirkkovuodessa jouluaikaa eli muistamme Jeesuksen syntymää, Jumalan
tulemista ihmiseksi. Tänään kolmas tammikuuta eli joulun
kymmenentenä päivänä on myös yhden Jeesuksen opetuslapsen
syntymäpäivä. Vuonna 1892 syntyi John Ronald Reuel -niminen poika
Mabel ja Arthur Tolkienille Blomfonteinissa Oranjen Vapaavaliossa
eteläisessä Afrikassa. Ronaldiksi lähipiirin kutsuma Tolkien
vaikutti sittemmin suurimman osan iästään Englannissa ja
erityisesti Oxfordissa kielitieteilijänä, muinaisenglannin
professorina sekä fantasiakertomusten kirjoittajana. Tolkien oli
myös kristitty, katolilainen, jonka uskolle keskeisiä asioita
olivat ehtoollinen ja Vapahtajan äidin, ainaisen neitseen Marian
esirukoukset. Tolkien kuoli Kolminaisuuteen turvaten toinen syyskuuta
1973.
Myös luterilainen käsitys kristinuskosta kehottaa
meitä muistamaan menneiden polvien hyveitä ja uskoa. Tolkien joutui
kokemaan kovia elämässään, kuten suvun hylkäämisen äitinsä,
itsensä ja veljensä katolisuuden vuoksi, molempien vanhempien
menetyksen lapsena sekä lähes kaikkien ystäviensä menettämisen
ensimmäisessä maailmansodassa. Kuitenkin Tolkien jaksoi elämässään
ja työssään välittää kielen kauneuden itseisarvoa, luonnon
merkitystä sekä ehkä ennen kaikkea sitä, että vain Kristuksen
armo voittaa pahan, ei mahti eikä voima eikä väkivalta.
Luopuessamme suuruudenhulluista taisteluistamme juurrumme samalla
kotiin, iloon, yhteyteen. Tähän Tolkien viitannee Thorin-kääpiön
suulla tämän kuolinvuoteella sanoilla, jotka on osoitettu
Bilbo-hobitille: ”Jos useampi meistä pitäisi suuremmassa arvossa
ruokaa ja huvia ja laulua kuin kulta-aarteita, olisi maailma
hauskempi paikka.” Tolkien tavoitteli tällaista armorikasta
jokapäiväistä näkymää, josta pidämme kiinni toivon ja sen
vahvistaman mielikuvituksen kautta.
Lauloimme juuri muinaisen
jouluvirren sanoin: ”Ilo, rauha mukanaan saapunut on päälle maan
Jumala ja ihminen, auttajamme armoinen.” Tunnustakaamme syntimme
lapseksi tulleelle Jumalalle ottaaksemme vastaan armoa armon päälle.
4.
Yhteinen rippi
Synnintunnustus
711 Herra, maailmamme
on täynnä &
Synninpäästö
5.
Päivän psalmi 148
Antifoni
Kiittäkää
Herraa, ihmiset,
kiittäkää ja ylistäkää häntä ikuisesti.
(Dan. lis. C: 82)
Psalmi 148
1 Halleluja!
Ylistäkää
Herraa, te jotka olette taivaassa,
ylistäkää häntä
korkeuksissa!
2 Ylistäkää
häntä, te hänen enkelinsä,
ylistäkää häntä, kaikki
taivaan joukot!
3 Ylistäkää
häntä, aurinko ja kuu,
ylistäkää häntä, kirkkaat
tähdet!
4 Ylistäkää
häntä, korkeimmat taivaat
ja taivaankantta kattavat
vedet!
5 Ylistäkööt
nämä kaikki Herran nimeä,
sillä hän on ne käskyllään
luonut.
6 Hän
pani ne paikoilleen ainiaaksi, hän sääti niille järkkymättömät
lait.
7 Ylistäkää Herraa, te jotka olette maan päällä,
ylistäkää, syvyydet ja meren pedot!
8 Ylistäkää, tuli ja rakeet, lumi ja usva,
ylistä, myrskytuuli, hänen käskyläisensä!
9 Ylistäkää, vuoret ja kukkulat,
hedelmäpuut ja setrit,
10 villipedot ja karja,
maan matelijat ja taivaan linnut!
11 Ylistäkää Herraa, kuninkaat ja kansat,
ruhtinaat ja kaikki maan mahtimiehet,
12 nuorukaiset ja neidot,
vanhat ja nuoret!
13 Ylistäkööt nämä kaikki Herran nimeä,
sillä hänen nimensä yksin on ylhäinen,
hänen mahtinsa ulottuu yli taivaan ja maan.
14 Herra on antanut kansalleen uuden voiman. Häntä ylistävät kaikki hänen palvelijansa, Israelin kansa, joka saa olla lähellä häntä. Halleluja!
Pieni kunnia (srk mukaan)
Antifoni toistetaan
6. Kyrie
*7. Gloria Kunnia Jumalalle korkeuksissa...
& kiitosvirsi Pyhälle Kolminaisuudelle 726 Sinua me kiitämme
8. Päivän rukous
Rukoilkaamme. (Rukous perustuu rukoukseen, jonka ovat laatineet Tolkienin kanonisaatioprosessia kannattavat katolisessa kirkossa).
Oi siunattu Kolminaisuus, me kiitämme sinua siitä, että olet siunannut kirkkoa John Ronald Reuel Tolkienilla. Kiitämme, että olet antanut luomistyösi runouden, Pojan kärsimyksen salaisuuden ja Pyhän Hengen harmonian loistaa hänen kauttaan ja hänen mielikuvituksensa kautta, joka on toiminut sinun luovuuttasi heijastaen. Luottaessaan täysin äärettömään armoosi ja Marian äidilliseen esirukoukseen hän on toiminut Jeesuksen, lihkaksi tulleen Jumalan Viisauden, kuvana ja on näin näyttänyt meille, että pyhyys on välttämättä osa kristityn tavallista elämää ja johtaa ikuiseen yhteyteen sinun kanssasi. Anna meille hänen esirukouksensa kautta ja tahtosi mukaan se, mitä pyydämme: salli myös meidän elämämme ja kutsumustemme kirkastaa Jeesusta, häntä, joka on voittanut pahan yksin armon avulla. Me rukoilemme sinua, Kolminaisuus.
Aamen. X2 (srk)
2. Moos. 2: 15-22
Kun faarao sai kuulla asiasta, hän aikoi surmata Mooseksen, mutta Mooses lähti faraota pakoon. Pakomatkallaan hän Midianin maassa pysähtyi erään kaivon luo. 16 Midianissa oli pappi, jolla oli seitsemän tytärtä. Nämä tulivat kaivolle nostamaan vettä juottoruuhiin juottaakseen isänsä lampaat ja vuohet. 17 Mutta sinne tuli paimenia, jotka alkoivat ajaa pois heidän karjaansa. Silloin Mooses meni tyttöjen avuksi ja juotti heidän eläimensä.
18 Kun tyttäret palasivat isänsä Reuelin luo, tämä kysyi: "Miten te tänään ennätitte näin pian takaisin?" 19 He vastasivat: "Muuan egyptiläinen mies puolusti meitä paimenia vastaan. Sitten hän vielä nosti meille vettä ja juotti lampaat ja vuohet!" 20 Reuel sanoi tyttärilleen: "Missä hän nyt on? Miksi jätitte sen miehen sinne? Kutsukaa hänet aterialle!"
21 Mooses katsoi parhaaksi jäädä asumaan papin luo, ja tämä antoi Moosekselle vaimoksi tyttärensä Sipporan. 22 Sippora synnytti pojan, ja Mooses antoi pojalle nimeksi Gersom sanoen: "Minä olen nyt muukalainen vieraalla maalla."
Virsi
937: 1, 3 Ole tervehditty täällä
Ef.
1: 19-23
ja
miten mittaamaton on hänen voimansa, joka vaikuttaa meissä
uskovissa. Se on sama väkevä voima, 20 jota
hän osoitti herättäessään Kristuksen kuolleista ja asettaessaan
hänet istumaan oikealle puolelleen taivaassa, 21ylemmäksi
kaikkia valtoja, voimia ja mahteja, ylemmäksi kaikkia herruuksia,
jotka mainitaan tässä ja tulevassakin maailmassa. 22 Jumala
on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken
yläpuolelle seurakuntansa pääksi. 23 Seurakunta
on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken
kaikessa täyttää.
Virsi 18
Nyt ilovirttä veisaten
Joh.
1: 5-10, 15-18
Halleluja... (srk)
Hallelujasäe:
Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille
ymmärryksen,
jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. (1.
Joh. 5: 20a)
5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. 7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. 8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.
10 Maailmassa hän oli,
ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
mutta se ei tuntenut häntä.
15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."
16 Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
armoa armon lisäksi.
17 Lain välitti Mooses,
armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.
18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.
Saarna
P.S.T.
Ylistetty
olkoon Jeesus Kristus! Olkoon hän aina ylistetty!
Olen
järjestänyt aika ajoin Tolkien-messuja jo noin 10 vuoden ajan.
Kysyntää on. On kuitenkin myös joskus hieman vastustusta.
Joillekin sadut, fantasia tai ehkä ylipäätänsä fiktio ovat
epäilyttäviä. Tämä voi liittyä siihen, että kaikkea uskoon
liittyvää halutaan pitää totena suorasti havaittavalla tavalla.
Fantasiassa ihmeet ja unelmat tapahtuvat arkitodellisuudestamme
riippumattomalla tasolla: mielikuvituksessa, vertauskuvina, unina ja
näkyinä. Saduista puhuminen kirkossa voi tuntua uhkalta uskon
puolustamiselle sen todellisuuden kiistävässä ajassa. Onhan usko
Jumalaan, Jeesukseen, pyhiin ja enkeleihin kaikki lähinnä tarua
kovin monelle ajassamme.
Tolkien, jonka uskoa muistamme
tänään, ei vedonnut tuomioistuimessa päteviin fyysisiin
todistuksiin auttaessaan hyvää ystäväänsä C.S. Lewisiä uskon
polulle. Kuitenkin Tolkienin todistus teki lähtemättömän
vaikutuksen ystäväänsä. Sadut ja myytit olivat avainasemassa
näiden kahden Oxfordin tutkijan keskusteluissa. Lewis oli alun
alkaen jonkinlainen ateisti tai agnostikko ja ajatteli, että myytit
ovat ”valheita ja siksi arvottomia, vaikkakin ”hopean läpi
henkäistyjä”” (Puu ja lehti, s. 140)? Lewis piti satuja ja
myyttejä kylläkin kauniina ja itselleen tärkeinä. Samalla hän
koki, että ne ovat nykyajan tieteellisen maailmankuvan perusteella
viime kädessä merkityksettömiä. Tolkienin vaikutuksesta Lewis
tuli toisiin ajatuksiin: hyvät sadut ja parhaimmat myytit
viittaavatkin Jeesukseen, jossa ihmiskunnan syvimmät haaveet ja
unelmat käyvät toteen. Toisin sanoen satujen ja myyttien kauneus
sai Lewisin miettimään, mitä totuus ylipäätänsä on. Onko
totuus raakaa tiedettä, ennaltamäärättyä matemaattiisa materiaa?
Vai paljastavatko saduissa piilevät yllättävät käänteet, niiden
kaihoisa kauneus, että lempeys voittaa pahan armottoman maailman
keskellä?
John Ronald Reuel toimi siis sekä lähipiirissään
että muutenkin Johannes Kastajan lailla todistajana valosta, joka on
tullut maailmaan. Ihmisyyden sisimpään sykkii elämä, joka
valaisee jokaisen ihminen mutta jota ei helposti havaita. Tässä voi
siteerata Kanteletarta, joka hyvin ilmaisee, miksi tuo valo on niin
helposti peitossa: ”Jouluna Jumala syntyi, paras Poika pakkasella
hevon heinähuonesehen, sorajouhen soimen päähän.” Kristinuskon
salaisuus on siinä, että kaikkivaltias Jumala ja koko
maailmankaikkeuden Luoja on tullut heikoksi ja pieneksi ihmiseksi.
Pakkasen keskellä lämmin valo helottaa. Rakkautensa voimalla Jeesus
kyllä teki ja tekee monia kiistämättömiä ihmetekoja, mutta
lopulta hän kuoli pilkattuna ja häväistynä ristinpuulla.
Täydellisen ja ehdottoman armon läsnäolo maan päällä on siis
toisaalta selvä tosiasia Jeesuksessa. Toisaalta hänen toimintansa
ei vakuuttanut kuitenkaan välittömästi edes Vapahtajan omaa
rakasta kansaa, saatikka roomalaisia tai muita kansoja. Messiaan
ylösnousemuksesta todistaminen jopa johti kahdestatoista apostolista
yksitoista marttyyrikuolemaan.
Todistajan tehtävä ei siis
aina ole helppo eikä suoraviivainen. Valo kuuluu kaikille, se on
ehdotonta ja parantavaa, ja kuitenkin sitä jostakin syystä
vastustetaan. Toki elämän ihmeellinen, kaikenkattava pohjavire,
armo, vetää luonnostaan puoleensa. Ihmisen on kuitenkin jatkuvasti
tunnustettava oma rajallisuutensa. Meillä ei ole suoraa,
omavoimaista pääsyä suuriin salaisuuksiin. Ajattelen, että
tarvitsemme usein reittejä, jotka ovat hyvin epäsuoria, jopa tavallaan järjenvastaisia, pehmetäksemme toisillemme, jakaaksemme armoa
eteenpäin, kulkiessamme tiellä tulevan maailman elämään. Näin
Tolkien omalla tavallaan toimi kertoessaan fantasiakertomuksia,
joissa lähimmäisyys loistaa kirkkaana mutta jotka eivät mahdu
aikakirjoihimme. Tolkienin ja meidän Vapahtajamme, Jeesus, kertoo
myös itse evankeliumeissa lukemattomia tarinoita, joissa ei mainita
nimiä, tarinoita, joihin ei anneta selkeää historallista
kontekstia. Niissä on liittymäkohtia elämän varjoihin ja
valoihin. Ne kuitenkin jättävät kuulijalle vastuun eivätkä ne
todistele kenenkään statuksesta tai paremmuudesta. Jeesuksen
vertaukset ovat arvoituksia, jotka haastavat totunnaisen ajattelun
kerta toisensa jälkeen. Esimerkiksi kertomus tuhlaajapojasta kutsuu
meitä miettimään jalomielisyyttää ihmistä kohtaan, joka pitää
omaa isäänsä perinnönlähteenä, eläessään kuolleena. Tämä
ja muut vertaukset ovat totta niissä ilmenevän perimmäisen
totuuden tähden: ne ovat totta armon viesteinä. Ne eivät
vakuuttele totuudella, vaan ovat totuutta omalla
arvovallallaan.
Uskonnollinen kieli, myös Raamatun sana, voi
kuitenkin menettää merkityksensä sen tähden, että se ei joka
kerta osu kohdalleen eikä sitä myöskään aina sovelleta
kuunnellen ja kunnioittaen lähimmäistä. Tähän tulee apuun,
ainakin itselleni on tullut elämäni varrella, sadut ja fantasia.
Kun ne osuvat kohdalleen, ne ovat elävöittäviä siltoja siitä
armottomasta varjojen laaksosta, jota maailmassa toitotetaan
totuutena, takaisin todellisuuteen. Ihmiselämän onttous tiivistyy
ja lukittuu usein huoleen rahasta, vallasta ja vakaudesta. Tunteiden
ja pelkojen aikaansaama vaihtoehdottomuus julistetaan ainoaksi
mahdollisuudeksi lukemattomin tavoin. Selkeä lääke kaikkea
ehdottomuuden harmautta vastaan on hiljentyminen esimerkiksi C. S.
Lewisin Narnia-sarjan Hopeisen tuolin äärelle. Tolkienin ja Lewisin
keskustelut todellisuuden pohjavireestä ilmenevät nähdäkseni
siinä kätketysti mutta voimakkaalla tavalla.
Hopeisen tuolin
tarinan käänne on siinä, kun maanläheistä pessimismiä edustava
suistokainen Rapanhapakko kieltäytyy vihreän velhon ansasta: kaikki
kaunis ja merkityksellinen ja kodikas - taivas, aurinko, Narnia,
Aslan-leijona - kaikki olisivat vain projektioita arkisista
tosiasioista kuten lampuista ja kissoista. Rapanhapakko myöntää,
että näin varmaan voi olla, mutta hän mieluummin elää tässä
mielikuvitusmaailmassa kuin velhon tarjoamassa realiteettien
melankoliassa. Siinä samassa velhon lumous väistyy tarinan
sankarien yltä. Eikä pelkästään tarinan sankarien yltä,
kiinnitin tähän huomiota äsken kirjaa lukiessani. Velhon
palvelijat, surulliselta työläismassalta vaikuttavat maahiset,
paljastuvatkin olennoiksi, joista kukin on olemukseltaan aivan
ainutlaatuinen. He palaavat timanttinektaria huokuvaan
Syöveri-nimiseen maahansa, manalaakin syvemmälle, maailman juuriin.
Näin manala tyhjenee ja sen meri jää Narnian asukkaille
kesähelteillä unelmoinnin ja viilentymisen paikaksi.
Se,
mikä on totta, on se, mikä ylittää kaikki valmiit odotukset.
Tarinoita ja satuja, uutta luomista, tarvitaan, jotta pysyisimme
ihmisinä toisillemme. Meidän on nähtävä näkyjä, koettava ja
kuultava profetioita, jotta meillä olisi jalat maassa ja katsoisimme
toisiamme emmekä huolten velhouksen maailmaa. Jeesus on todellisesti
keskellämme, Jumala ihmisten joukossa, eikä hän ole totta ilman
satuja, ilman vertauksia. Jumalan Poika on voittanut synnin ja pahan,
jaetun kipumme pakkasen ja yön, jotta unien ja näkyjen näkeminen
olisi virvoittavaa ja turvallista. Rukoilkaamme siis uskoa Suomeen ja
koko maailmaan, rauhaa sekä armolahjojen täyteyttä. Mikäli
haluatte tietää lisää Tolkienin käsityksistä saduista ja niiden
todellisuudesta, suosittelen vahvasti kirjaa Puu ja lehti. Siinä on mm. Tolkienin essee Saduista sekä hänen runonsa Mythopoeia, joka on
Tolkienin puhuttelu satuja epäilevälle ystävälleen Lewisille.
*Uskontunnustus
(Nikea)
Esirukous:
virsi 719; Kolehtikohde: Suomen ekumeeninen neuvosto
Uhrivirsi
221: 1- Kiittäen nyt ylistämme
Prefaatio
Totisesti on oikein ja arvollista...
Sinun
kirkkautesi loistaa hänessä, luomattomassa luomis-Sanassasi,
joka
on ajallisesti syntynyt autuaasta neitsyt Mariasta
ja joka aina
ylläpitää todellisuutta oman olemuksensa voimalla.
Me kiitämme
sinua hänestä, joka on antanut ruumiinsa kansasi jokapäiväiseksi
matkaleiväksi,
ja ylistämme sinua yhdessä enkelien ja
kaikkien pyhien kanssa.
Ehtoollisen
asetus
Isä meidän
Agnus Dei
Ehtoollisvirsi 300 Jeesuksen muisto ihana
* Ylistysvirsi 29: 3
*27.
Siunaus
*28.
Päätösmusiikki
(Bilbo's Song, säv. PST) ja ristikulkue
I
sit beside the fire and think
of
all that I have seen
of
meadow-flowers and butterflies
in
summers that have been;
Of
yellow leaves and gossamer
in
autumns that there were,
with
morning mist and silver sun
and
wind upon my hair.
I
sit beside the fire and think
of
how the world will be
when
winter comes without a spring
that
I shall ever see.
For
still there are so many things
that
I have never seen:
in
every wood in every spring
there
is a different green.
I
sit beside the fire and think
of
people long ago
and
people who will see a world
that
I shall never know.
But
all the while I sit and think
of
times there were before,
I
listen for returning feet
and
voices at the door.
Voimme
nyt lopuksi lausua vierustoverillemme quenyaksi: Nai Eru lye mánata.
Eli Jumala siunatkoon sinua. Nai Eru lye mánata.
On syytä
minun vielä sanoa, etten “tunne puoliakaan teistä niin hyvin kuin
pitäisi enkä pidä puolistakaan niin paljon kuin ansaitsisitte.”
Toivotan näillä sanoilla teille hyvää Tolkienin syntympäivää ja muistan maljan kohotuksesta professorille klo 21.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti