Isäni Kari Tikka |
On jo hieman yli kaksi kuukautta isäni
kuolemasta. On erittäin häkellyttävää, että niin energisen,
myötätuntoisen, eläväisen ja rakastavan ihmisen näkyvä läsnäolo
on poissa. Tiesin tämän jo aikoinaan äitini äidin, Sirkka-mummin,
kuolemasta. Nyt sama kokemus on kuitenkin iskenyt aivan uudella
tasolla. Mieli koittaa keksiä muita syitä (esim. maailman pahuutta)
hämmennykseen, vaikka koko ajan tietää, mistä hämmennys todella
johtuu.
Missä sitten isäni on? Mitä on hänen
läsnäololleen käynyt? Vaikka sellainen toki tarjoutuu
vaihtoehdoksi maailmanajassamme, minulla on aina viime kädessä
ravisuttavan valtavia vaikeuksia uskoa, että isäni elämä on
loppunut taikka hänen armolahjansa sammuneet. Tämä ei johdu
niinkään kuoleman tosiasioiden kiistämisestä, vaikka toki
tunnetasolla tavallaan niinkin voisi olla: tule takaisin, isä,
tarvitsen läsnäoloasi, rohkaisuasi ja tukeasi juuri nyt, elämäni
haasteisiin ja käänteisiin.
Viime kädessä isäni
totaalisen kuoleman kyseenalaistamisen taustalla on kuitenkin juuri
eläväisyys eli ennen kaikkea täydellinen armo ja hyväksyntä,
joita isäni osoitti. Nämä asenteet eivät tarkoittaneet hempeyttä
tai asioiden katsomista läpi sormien, kuten monet isäni tunteneet
varmasti voivat ymmärtää. Kyse oli pikemminkin siitä, että elämä
ja sen toimet ja ilot jatkuvat, eloa ei pysäytä mikään eikä
saakaan pysäyttää, sillä tuomio ja itsesyytökset on jo
kertakaikkisesti voitettu meistä riippumatta mutta meidän
keskellämme: eli Jeesuksen, Jumalan Pojan, ristillä. Tällainen
usko oli isälleni arkipäiväistä toimintaa ja arvostuksen
osoittamista niin läheisille kuin – kuten on monilta tullut
kuultua – ihan kaikille säädystä riippumatta. Varsin erilainen
kuva kristinuskosta kuin monilla, sekä kristityillä että
ei-kristityillä. Kyse oli yksin Kolminaisuuden armon, Jumalan sanan,
rukouksen ja ehtoollisen myötä tulleesta vapaudesta, joka katkaisee
häpeän kierteet ja vie totaalisesti terän syyllisyydeltä ilman
ehtoja ja omia yrityksiä.
Sikäli kun laupeus ja armo vielä
ovat olemassa, eikä tätä ole kiistäminen, tällaisiin
armorikkaisiin todellisuuksiin itsensä iloissaan ja
koettelemuksissaan liittänyt isäni on olemassa. Näin on sanominen
siksi, että isääni on vaikea, suorastaan mahdoton, erottaa
armosta, jota hän julisti, johon hän turvasi, jota hän siis kaiken
kaikkiaan vanhurskaudessaan ja syntisyydessään, ihmisyydessään,
edusti. Armo eli Jumalan vakaa rakkaus on lähtökohtaisesti
sellaista, joka ei muuksi muutu, ei vähene, ei epäröi, ei hupene.
Nykykristillisyys arvostaa toki paljon epäilystä ja epävarmuutta.
Se on tavallaan hyvää vastapainoa entistaikan pakotuksille.
Nykyaikainen epävarmuus tuntuisi kuitenkin niin epäluontevalta
Kari-isäni elämää ja, niin, tulevaisuutta miettiessä.
Kohta
koittaa joulu, jolloin vanhakirkollisen ajatuksen mukaan juhlitaan
sitä, että Jumala tuli ihmiseksi, jotta ihminen tulisi Jumalaksi.
Tästäkin tuli varmasti puhuttua isän kanssa, ns.
jumalallistumisopista (theosis). Tuntuisi, että ihmisen
inhimillisyyden painottaminen, jota
isäni korosti armon asialla, olisi tällaista ajatusta vastaan. Olen
kuitenkin kokenut toisin. Viimeksi koin näin, kun äitini vastikään
siteerasi psalmin sanaa: ”Minä kohotan katseeni vuoria kohti.
Mistä saisin avun? Minä saan avun Herralta, häneltä, joka on
luonut taivaan ja maan.” (Ps. 121:1-2) Äitini oli surussaan ja heikkoudessaan
turvautunut tähän kohtaan. Äitini psalmin sanoja toistaessaan
ja omaa pienuuttaan ja Jumalan suuruutta miettiessään koin jotakin
sanoin kuvaamatonta: äitini on yhtä Jumalan kanssa. Jumala on
ottanut äitini haltuun, hän näyttäytyy suoraan äidissäni ja
äitini kautta. Kun rakkaus yhdistää luodun Luojaan tai pikemminkin
Luojan luotuun, ero Jumalan ja ihmisten taikka ero ihmisten ja
ihmisten välillä hälvenee. Toisin sanoen: emme koe Jumalaa
erillään siitä, miten koemme rakkautta toistemme välillä ja
armoa. Varmasti äitini oli itselleen edelleen pelkästään
vajavainen ihminen – ja niin pitääkin! Minulle hän kuitenkin oli
juuri siinä heikkouden ja Jumalaan turvautumisen ihmettelyn hetkessä
se, kuka Jumala, Pyhä Henki, on: Lämpöä ja Armoa.
Jouluna siis Jumala syntyi ihmiseksi,
jotta ihminen tulisi Jumalaksi. Tarkoitan tällä oman kokemukseni
suhteen sitä, etten voisi puhua Jeesuksesta eikä minulla siis olisi
kosketusta Jumalan inhimillisyyteen ilman vanhempieni arkipäiväistä,
inhimillistä ja aina hyväksyvää ja ravistelevaa rakkautta. Tämä
johtuu toki siitä, että he itse ovat tulleet ravistelluiksi ja
hyväksytyiksi ja ihmetelleet armoa, josta (nyky)maailma ei kovin
paljoa puhu. Päinvastoin: välilllä vastakkainasettelu kasvaa
rajustikin, ja toiset hyväkyessään maailma hylkää toiset. Mutta
onneksi jotakin muutakin on nähtävissä, koettavissa, suorastaan
aistittavissa. Niin, ehkä on laajempikin aisti, sellainen, joka
kattaa näkökyvynkin, mutta ei typisty siihen ihan pelkästään.
Voimme haistaa, kokea, aavistella ja ylistellä armoa ja toivoa,
persoonallisia, hengittäviä todellisuuksia.
Nyt
isäni olemassaolo on sillä tasolla kuin muiden pyhien olemassaolo –
vaikka neitsyt Marian – taikka itse Jeesuksen. Olen aina uskonut
Kolminaisuuteen, vaikka häntä ei voikaan lähtökohtaisesti nähdä.
Toisaalta voi, siinä määrin kuin Kolminaisuus on Rakkaus. Kun
jaksaa kiittää ja ihmetellä, kun armon vielä ottaa siihen peliin,
Rakkaus eli Armo tuleekin aavistuksenomaisesti aistittavaksi,
koettavaksi, kosketettavaksi. Näin käy, kun keskustelee Jeesuksen
kanssa Hengitellen Isän armoa esim.
Jeesuksen rukouksen kautta (”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika,
armahda minua syntistä”). Tätäkin rukoilin isän kanssa
hänen viime kuukausinaan. Kolminaisuus
eli Isä ja Poika ja Pyhä Henki ei ole jotakin mystistä ja outoa,
vaikka näinkin usein kuvitellaan. Kun kaipaan isääni, kaipaan
samalla erottelematta ja sekoittamatta Isän Jumalan rakkautta, joka
on tullut ilmi esteettä hänen Poikansa ristillä ja
ylösnousemuksessa. Tätä ilmaa, Hengen ilmaa, armon kokonaisuutta,
hengitän kaipauksessa, surussa, epätoivossa, hämmennyksessä,
tuskassa, ilossa, työssä, toimettomuudessa ja ihmettelyssä.
Ehkäpä kaiken tämän haluan sanoa sinulle rohkaisuksi,
sillä mitä tämä elämä muuta olisikaan kuin keskinäistä
jakamista ja ihmettelyä. Omissa pahoissa oloissamme, joita surukin
puhkaisee ja joista se muistuttaa, on näköaloja, jotka vievät
epätoivossa epätoivon tuolle puolen. Kristinuskossa on kyse siitä,
että heikkoina olemmekin voimakkaita ja voimme uskoa siihen, että
meidät on luotu hyväksi ja sellaisia olemme, vaikka tummat
ajatukset ja halut niin usein sumentavat järkeämme. Me tai meidän
kaipauksemme eivät ole sitä, mitä muut ovat halunneet meidän
olevan, vaan rehellisesti sanottuna pelkkä toivo siintää
rikkinäisyytemme keskeltä. Tällaista olen isältäni oppinut,
isältäni, joka niin kovia joutui myös elämässään kokemaan.
Ennen kaikkea opin tämän hänen asenteestaan ja rohkaisustaan,
mutta samalla sanoistaan, jotka vahvistivat armotodellisuuden. Tästä
on kristinuskossa kyse: siitä, että Jumala itse tuntee Jeesuksena
meidän tilanteemme, ei lannistu, vaan voittaa ymmärtäen, kokien ja
nostaen. ”Jouluna Jumala syntyi, paras Poika pakkasella...” Sinä
ja minä olemme täysin sen arvoisia, että täydellinen Hyvyys ja
Lämpö on yhtä meidän kanssamme. Siksi voimme kiittää Jeesusta.
Minäkin. Vaikket olisi kokenut Jeesusta näin, ehkä voimme yhdessä
löytää jonkin muun perspektiivin. Helppoa se ei maailman
koettelemusten keskellä ole – vaikka kun miettii kaikkea hyvää,
mitä on kokenut, Jeesuksen helppous nostelee päätään.
On
vielä lisättävä se nähdäkseni kaikkein ihmeellisin tosiasia,
että tässä Jeesus-armossa ei ole vaaraa petetyksi tai hylätyksi
tulemisesta. Isä Jumala rakastaa kaikkia lapsiaan - eli kaikkia
meitä ihmisiä - sellaisella loppumattomuudella ja jalomielisyydellä
ja tuomitsemattomuudella, johon kenelläkään meistä ei ole suoraa
pääsyä. Mutta juuri siksi toivo ja pelottomuus onkin niin suuri,
kun lähestymme sitä Isää, jota Jeesus teoillaan ja sanoillaan
julistaa. Raamattu lupaa, ettei suurinkaan syntinen ole armosta
osaton. Lopulta kaikki ihmiset, armon Hengen inspiroimina ja Isää
ihmetellen, ylistävät Jeesusta (Fil. 2:10-11). Tällaiseen laajaan
toivoon kaikkien helvettienkin läpi, joiden läpi Jeesus meidän
mukana on mennyt, Kari-isäni uskoi.
Missä siis isäni on?
Hän on siellä, missä hän on aina ennenkin ollut. Armossa. Samassa
paikassa, johon Isä Jumala juuri nyt sinut vetää tänään Tuomaan
päivänä. ”Hyvä Tuomas joulun tuopi...” Epäilevä Tuomas
julistaa Jeesuksen jumaluutta eli armoa ja myötätuntoa. Hyvää
joulua, Kolminaisuuden riemujuhlaa, rakkaat ystäväni! Ja
toivorikasta vuotta 2023 maailman Vapahtajan, ehtoollisen Herran,
syntymästä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti