MARIA: IHMISKUNNAN ESIKOINEN
Serafim Seppälän ”Elämän äiti” -kirjaa
pohtivan esseen kirjoitti Petri Samuel Tikka vuonna 2016, mutta julkaisi pokrovan (eli Marian suojelusjuhlan) kunniaksi 1.10.2022.
Toisen
kuunteleminen on hedelmällistä
Maria
tarkkaili jokaista ja oli valmis oppimaan kaikilta. Tämä on yksi
Marian hyveistä Ambrosius Milanolaisen mukaan,
kuten professori Serafim Seppälä mainitsee vuonna 2010 julkaistussa
kirjassaan Elämän äiti. Oliko kyseessä vain Ambrosiuksen oma
innostus ottaa vastaan ihmisiä ja kuunnella heidän pulmiaan, kysyy
Serafim? (s. 168-9) Ajatus siitä, että projisoimme omaa sisintämme
uskonnolliseen hahmoon, on itse asiassa psykologisoivaa. Miksei Maria
olisi kuuntelevainen hahmo, vaikka minä itse olisin myös?
Monisyisempi kysymys tässä suhteessa on esimerkiksi se, missä
menevät legendan ja opin rajat kertomuksissa Marian
taivaaseenottamisesta (jota juhlitaan 15.8.). Nöyrästä neidosta
kehkeytyi suorastaan kosminen Valtiatar kristillisen kirkon
alkuvuosisatojen saatossa. Toisaalta Maria jo näki ennalta
Magnificatissaan (Luuk 1: 46-55), että kaikki sukupolvet
ylistäisivät häntä autuaaksi. Miten siis tarkkaavaisesta tytöstä
tuli ihmetyksen aihe? Lähtekäämme liikkeelle siitä
yksinkertaisesta tosiasiasta, ettei ilman neitsyttä Mariaa olisi
Jeesusta, Messiasta, josta ajanlaskumme laskemme, täällä
olemassakaan. Käyttääkseni vieläpä latteutta hyväkseni:
jokaisen merkkimiehen takana on vahva nainen. Eikä
maailmankaikkeuden Vapahtaja, Jeesus, jonka rakkaus todistaa
Jumalaksemme, ole tässä suhteessa poikkeus.
”Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu. Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.” (Luuk. 2: 17-19) Maria oppi jokaiselta jotakin - hän oppi, hän eli ajassa ja paikassa. Hän oli historiallinen henkilö, sanalla sanoen: ihminen. Kuitenkin Marian saaman suuren kunnioituksen takia on häntä ruvettu vertaamaan uskonnontutkimuksellisesti jumalattareen. Esimerkiksi kristologisesti olennainen ja käänteentekevä Theotokos- eli Jumalansynnyttäjä-termi pyritään palauttamaan Isikseen, vaikkei kyseistä jumalatarta ole koskaan nimitetty Jumalanäidiksi (s.82). Serafim Seppälä kuitenkin osoittaa, että historiaan sidottu ihminen on kristinuskon mukaan ikuisesti elävä sielu eikä siksi Marian tuonpuoleista asemaakaan tarvitse hahmottaa vain kimppuna muotoutuvia käsityksiä. Lisäksi, päinvastoin kuin antiikin hedelmällisyyden jumalattaret, kristinuskon ensimmäisellä sijalla oleva nainen oli poikkeuksellisesti epäseksuaalinen hahmo. (s. 13) Kirkkoisien lausumia Neitsyestä pitää viime kädessä lähestyä siitä näkökulmasta, miten Marian toiminta havaittiin kerran maan päällä. Herran äidin toiminta jatkuu uskomme mukaan edelleen (eihän yksikään, joka uskoo Kristukseen, ikinä kuole, Joh. 11: 26), mutta käsitysten muotutuminen on kuitenkin aina ollut ankkuroitu historiaan ja Raamattuun.
Vasta tästä näkökulmasta voimme esimerkiksi ymmärtää kirkkoisien Jumalanäitiä ylistäviä sanoja, kuten nämä Theodotos Anykyralaiselta: ”Oi toivomme pyhää asumusta, jossa kaikkinainen pyhyys ja loisto asuvat!” (s. 212) Maria kuunteli ja kätki sisimpäänsä ihmisten sanoja, ajassa ja paikassa. Samalla tavoin hän otti vataan myös Jumalan Sanan, joka itse on Jumala (Joh. 1: 1, 18). Tällä tavoin Jeesus sai alkunsa. Vaikka monet meistä pitävät neitseestä syntymistä mahdottomana, jopa epähistoriallisena legendana ja myyttinä, emme kuitenkaan pidä aivan arkipäiväistä toisen ihmisen kuuntelemista poissuljettuna, todellisen historian ulkopuolisena asiana (yleensä). Maria kuunteli kaikkia nöyrällä, siis arkisen vahvalla herkkyydellä, kunnioituksella ja kiinnostuksella. Juuri tällaisen asenteen tähden hänestä tuli Kristuksen, elävän ja armollisen toivon, asumus. Pyhän Neitsyen äitiys ei vie pois jotakin seksuaalisen kanssakäymisen tai normaalin äitiyden merkitykseltä, niin kuin (käymieni keskustelujen perusteella) usein nykyään uskotaan. Jumalanäiti osoittaa vain meille kaikille, että hiljainen, lähimmäisen tosissaan ottava kuuntelu ei ole voimatonta, saatika alistuvaa, vaan hedelmällistä ja voitokasta. Mikä meissä ei salli yhtä ainoaa merkityksellistä poikkeusta siihen (yliluonnollisen Jumalan asettamaan) luonnonlakiin, jossa elämän kuuluu alkaa halun ja kosketuksen kautta? Pelastuksemme tähden yksi Lapsi sai alkunsa pelkän toivon ja kuuntelun välityksellä.
Naisen
asema?
”Jos kristillistä kulttuuripiiriä
edustavassa maassa liputetaan Snellmanin tai Runebergin päivänä,
eivätkö Kristuksen synnyttäjän päivät olisi suuria juhlia?”
(s. 16) Pappismunkki Serafimin kysymys on relevantti. Miksi emme
juhli julkisesti esim. Marian syntymäpäivää 8.9.? Ehkäpä
ylikunnioituksen pelko on edelleen suuri evankelisluterilaisessa
kirkossamme tai ei mahdollisesti olla kiinnostuneita edes olemaan
aktiivisesti uskomatta käsittämättömiin ihmeisiin, kuten
ympäröivässä kulttuurissamme. Mikä merkitys on ihmeillä, kun
materiaa ja mielihyvää riittää ja henkinen sato korjataan
julistautumalla suvaitsevaisiksi tai ekologisiksi? Oli miten oli, kun
mietitään Marian syntymää, se oli itse asiassa tavallinen,
ihmeetön, päinvastoin kuin hänen Poikansa syntymä myöhemmin.
Perimätiedon mukaan Joakim ja Anna saivat ainoan lapsensa
tavanomaisen yhtymisen myötä, joskin vanhoina, pitkän
lapsettomuuden jälkeen.
Roomalaiskatolisessa kirkossa
muotoutui kyllä oppi Marian perisynnittömästä sikiämisestä,
mutta se ei tarkoita tytön luonnonjärjestyksestä poikkeavaa alkua,
vaan synnittömyyttä, täydellisyyttä alusta alkaen. Serafim
Seppälän mukaan varsinainen ero tässä suhteessa ortodoksiseen
käsitykseen on se, ettei idän kirkossa tunneta perisyntioppia (s.
370). Luterilaiselta kannalta Marian poikkeuksellisuus perustuu hänen
uskonsa suuruuteen,1
ja Lutherin kirjavissakin lausunnoissa Maria esiintyy myös alustaan
asti puhtaana. Tällaisista seikoista tosin Serafim Seppälä ei
mainitse mitään, vaan olettaa lähtökohtaisesti nihkeän
suhtautumisen Mariaan ”protestanttisuudessa”. Joka tapauksessa
luterilainen kirkko voisi aivan vapaasti juhlia Marian tahratonta
sikiämistä 8.12. ja samalla julistaa vanhojen kirkkojen kanssa
ihmiselämän itseisarvoa sen alusta alkaen. Idän kirkossa Marian
sikiämistä juhlitaan 9.12. Varhaisin tunnettu Maria-juhla on ollut
neljäs adventtisunnuntai (s. 225), joka on muuten itse asiassa
meidän ev.lut.-kirkossamme omistettu Herran äidille.
Marian
ilmestyspäivänä, 25.3., kuultuaan mahdottomasta tehtävästään
nuori neitsyt sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar.
Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." (Luuk. 1: 38) Serafimin
mukaan Luukkaan evankeliumin alkuluvut ovat ilmaisutavaltaan
seemiläisempiä kuin muuten. Ei siis ole mahdotonta olettaa, että
Jeesuksen (ja Johannes Kastajan) alkuvaiheisiin liittyvät asiat
olisivat peräisin suoraan Marialta mahdollisten edeltävien
kirjallisten lähteiden kautta (s. 18). Miksi sitten jotkut haluavat
pitää Jeesuksen alkuun liittyviä ihmeitä historiallis- ja
tekstikriittisesti lengendaarisina, mutta edelleen (mahdollisesti)
luottavat ne kirjanneiden evankeliumien kuvauksiin esim. rististä
tai ylösnousemuksesta? Tahdon esittää raflaavan väitteen: tällä
tavoin, tieteellisyyteen ja eksegetiikkaan vedoten vältetään
kristinuskon feminiinisiä ulottuvuuksia aikana, jolloin naiseutta ei
saisi julkisesti väheksyä.
Maria on uusi Eeva, todellinen
Elämän äiti, kuten varhaiskirkon aikana yleisesti ja kaikkialla
opetettiin (opetus voi siis olla peräisin jo apostolien ajoista
saakka, s. 68). Marian voima perustui juuri hänen feminiinisiin
ominaisuuksiinsa, herkkyyteen, huolehtimiseen, kuunteluun,
kunnioittamiseen ja kauneuteen. Hänen arvovaltansa ei perustu
uhoavaan voimaan, miehiseen oikeassaolemiseen tai valtapolitiikkaan,
joihin kaikkiin halutaan kummatkin sukupuolet nykyään tasa-arvon
nimissä alistaa. Jos Maria otetaan huomioon, taivaan Isää ei
tarvitse feminismin vuoksi muuttaa taivaan Äidiksi. Mariassa ilmenee
Pyhän Hengen voima murtaa vanhat valta- ja alistusasetelmat, myös
sukupuolten välillä. Itse asiassa Kolminaisuuden persoonista juuri
Pyhää Henkeä (joka on, huom., Jumala!) kuvattiin erityisesti
syyrialaisessa kristillisyydessä naiseuteen liittyvin kielikuvin,
äidillisen pehmeäksi (ks. s. 27), onhan Henkeä tarkoittava sana
seemiläisissä kielissä feminiininen. Miehen ja naisen luonut Luoja
tosin itsestään selvästi ylittää sukupuolijaon (tai
jakamattomuuden). Siksi Poika syntyy käsityksemme ylittävässä
ikuisuudessa yksin Isästä, ei Äiti-Jumalasta, kuten olettaisi
luontoon perustuen. Mariassa kuitenkin vapaudumme myös täällä
maan päällä pakottavista laeista, jopa luonnon-laeista, ja ihminen
voi elää hedelmällistä elämää neitsyenä (mikä on
pyhäinhäväistys yliseksuaalisuuden itsestäänselvyyttä palvovalle
kultuurillemme).
Ensimmäinen vertaistensa (ja
verrattomienkin) joukossa
Armoitettu, Korkeimman
asuinsija, Taivaallisen Kuninkaan Äiti. Nämä ovat ensimmäisiä
tallennettuja Marian kunnianimityksiä (apokryfisesta kirjasta
Bartolomeuksen kysymykset, ks. s. 459;
”Armoitettua” käytti jo enkeli Gabriel). Emme voi kuitenkaan
ymmärtää Mariaa Korkeimman asuinsijana emmekä tällaisista
kuvauksista seuraavaa asemaa, ellemme muista kristinuskon
juutalaisesta perustasta lähtien Jerusalemin temppelin keskeistä,
kosmista merkitystä. Herran huone, hänen asumuksensa oli sovituksen
ja sovinnon paikka, jonka luo kaikki kansat kokoontuisivat
profeettojen mukaan lopullisen rauhan ajan koittaessa.
Perimätiedon, erityisesti Jaakobin protoevankeliumin mukaan
Maria astui 3-vuotiaana temppeliin, johon hänet jätettin kasvamaan.
Juutalaisessa kirjallisuudessa onkin viitteitä neitsyihin, jotka
kutoivat temppelissä tarvittuja kankaita ja vaatteita. Marian
temppeliintuomisen juhlaa vietetään 20.11. sekä lännessä että
idässä. Sen teologista merkitystä kuvaa hyvin ortodoksinen veisu:
”Tänään viattomin Neitsyt tuodaan temppeliin, jossa hänet
kasvatetaan kaikkien Kuninkaan Jumalan ja meidän elämämme
Kasvattajan asunnoksi. Tänään kaikkein pyhin kolmivuotiaana
lapsukaisena tuodaan kaikkein pyhimpään. Tervehtikäämme häntä
enkeli Gabrielin kanssa: Iloitse, ainoa siunattu naisten
joukossa!”2
Ihmisestä
on tullut kaikkein pyhin jumalanpalvelushuone! Temppeli, jossa Jumala
asuu, onkin elävä ihminen eikä enää vain kivihuone (mutta
kirkkorakennukset ovat meitä varten). Näin Maria on ihmisyyden
pyhäkkö, joka sykkivällä (kristin)uskollaan tuo yhteisen
ylistyksen ja rauhan kaikkien kansojen keskelle. Gregorios Palamas
(k. 1359) kuvasi, kuinka Maria jakaa eroituksetta kaikille pyhyyden
lahjoja, niin ettei kukaan jää vaille osaansa. Tähän
perustuen Serafim Seppälä kuvaa Mariaa ”ihmiskunnan
esikoiseksi”, eikä vain kristittyjen (s. 348; varmistin
sähköpostitse Serafimilta, että ilmaus on hänen omansa eikä
Gregorioksen). Tosin jo 200-luvulla laaditussa Paavalin
ilmestyksessä Maria sanoo
Paavalille: ”...minä tulen ensimmäisenä tapaamaan niitä, jotka
ovat tehneet Poikani ja Herrani Jeesuksen Kristuksen tahdon. Minä
käyn ensimmäisenä kohtaamaan heitä, enkä lähetä heitä
harhailemaan.” Jos Maria tulee ensiksi tapaamaan kristittyjä
taivaallisessa hahmossaan, eikö logiikan muoto ole se, että hän
tulee muitakin vastaan? Ja lähettäisikö heidät sitten
harhailemaan? Tuskinpa
harhailevat kotiin tuovan Hyvän Paimenen äiti niin tekisi.
Lopullinen
toivo heijastaa alkua, mutta käänteisesti, kuten jo Irenaios
Lyonilainen opetti: ”Tottelemattomuudella hänestä [Eevasta] tuli
kuoleman aiheuttaja itselleen ja koko ihmissuvulle. Samalla tavoin
Mariakin oli neitsyt, jolla oli aviomies, ja kuuliaisuutta
osoittamalla hänestä tuli pelastuksen toteuttaja itselleen ja koko
ihmissuvulle.” (s. 63) Pelastuksen sisältö on kuuliaisuutta eli
Vapahtajan Kristuksen, Logoksen (Sanan), kuuntelemista uskolla.
Myös Tertullianuksen (155-n.230) mukaan Marian usko oli
syntiinlankeemuksen vastavoima: ”Eva uskoi käärmettä, Maria
uskoi Gabrielia. Mikä oli saatu aikaan uskomalla, se myös
pyyhittiin pois uskomalla.” (s. 68) Tätä
samaa uskoa Maria julistaa verrattomana apostolina ja profeettana
koko maailmalle. Apostolin ja (ääneen jumalanpalveluksessa
julistavan!) profeetan kirkolliset virat luettiin Jumalansynnyttäjän
Marian omiksi kirkkoisien opetuksessa (vrt. Raamatusta apostoli Junia
ja diakoni Foibe).
Muutamia
poikkeuksia lukuun ottamatta varhaiskirkossa oli itsestään selvää,
että Maria on ainainen neitsyt. Tätä mieltä olivat myöhemmin
myös Luther ja jopa Calvin. Näin Origenes (n. 185-254): ”Ei ole
muuta Marian lasta paitsi Jeesus. Tämä on niiden mielipide, jotka
ajattelevat hänestä (Mariasta) oikein.” (s. 80) Jos Marialla
olisi ollut toisia lapsia, ristiinnaulittu Jeesus ei olisi antanut
häntä Johanneksen huostaan. Jeesuksen veljet olivat velipuolia tai
serkkuja (yhä edelleen ”veli” on laaja termi Lähi-Idässä).
Jumalansynnyttäjän neitsyyttä pidettiin oleellisena merkkinä ja
uuden ajan alkuna, ei vain hetkittäisenä ihmeenä. Kaikki perustuu
armoon. Jos Kristus toteutti ja lopulta kumosi Tooran lain
velvoittavuuden, samoin aivan ensimmäinen laki, lisääntymisen
käsky, menetti pakottavan voimansa jo sen ansiosta, että kaikessa
mahdottomuudessaan (ja juuri siinä!) aviota tuntematon tuli
raskaaksi. Maria on Vapahtajalle vihkiytynyt. Ja Pojan ainoa morsian
Kirkko.
”Ja näytä
meille Jeesus”
Maria
synnytti maan päälle, ajassa ja paikassa, Jumalan, jonka
jumalallinen syntymä on ajan ja paikan tuolla puolen. Se, mitä
Maria teki, ei ollut vain fyysinen tapahtuma, vaan henkinen prosessi.
Toteuttaessaan eli tavallaan synnyttäessään Isän tahtoa
kristityistä tulee myös Jeesuksen äitejä (ja veljiä ja siskoja,
Matt. 12:50). Tähän tapaan opetti jo Origenes, ja tätä
ajatusmallia selittäen Serafim kirjoittaa: ”...onhan kristitty
sisäisesti tekemissä saman
Logoksen kanssa kuin Mariakin. Tämä on yksi mystiikan teologian
usein unohdettuja aspekteja. Marian ainutlaatuisen kokemuksen
asetelma on siis tavallaan kristityn peruskutsumus.” (s.81)
Jos
Maria on esikuva ja uskonsa tähden elävä, eikö uskossaan
esikuvalliselta ihmiseltä voi pyytää apua? Kristuksen luona
olevilta pyhiltä, myös Marialta, on pyydetty esirukouksia jo kirkon
ammoisista ajoista lähtien (ks. s. 130, jossa muuan neitsyt pyytää
apua Neitsyt Marialta). Evankelis-luterilainen
kirkko opettaa, että pyhät rukoilevat Jumalaa meidän maan päällä
olevien puolesta taivaassa. Niin kuin Luther pyytää Magnificatin
selitysteoksessaan Marian ylistyslaulu
(sen sivulla 120): ”...niin ettei se [Magnificat] vain valaise ja
puhu, vaan että se palaa ja elää ruumiissa ja sielussa. Tämän
meille suokoon Kristus rakkaan äitinsä Marian tahdon ja
esirukouksen kautta. Aamen.” Marialle osoitettuja Ave Maria
-tervehdystä ja hänen rukouksiaan pyytäviä lauluja ei myöskään
kielletty. Tätä vasten
on yllättävää se, että Serafim väittää varhaisimman Marialle
osoitetun rukouksen Sub tuum praesidum
olevan ”protestanttien” mielestä varmasti myöhäisempi kuin
katolilaisten tai ortodoksien mielestä (s. 85). Luterilainen kirkko
ei tosin kutsu pyhien (taivaassa tai maan päällä olevien)
esirukousten pyytämistä rukoukseksi, sillä se assosioidaan vain
ainoan Jumalan avuksihuutamiseen, kuten protestanttisuudessa yleensä
ja usein myös katolisuudessa. Jatkuva vastakkainasettelu ja
varsinkin suomalaisessa kirjassa luterilaisuuden erityispiirteiden
ohittaminen ei ole kuitenkaan ekumeenisesti ja tosiasiallisesti
hedelmällistä. Näin vain kärjistetään Maria-kiistoja, kun
Marian julkinen kunnioittaminen on vähentynyt sen polemiikin
ansiosta, jossa niin kutsutut protestantit pelkäävät Marian
epäjumalanpalvontaa ja katolilaiset/ortodoksit hänen
pelastushistoriallisen asemansa ohittamista. Luterilaisilla olisi
tässä sovinnollista sanottavaa, jos rohkaistuisimme juuriimme ja
ilmaisisimme kantamme.
Oli
miten oli, jo 200-luvulla,
eikä vasta 300-luvulla kuten ns. ”protestantit” järjestään
Serafimin mukaan käsittävät, Egyptissä sanottiin Marialle näin:
”Sinun armosi alle me suojaudumme, oi Jumalansynnyttäjä.
Älä hylkää tarpeessamme (esittämiämme) anomuksiamme, vaan
päästä meidät vaarasta, sinä ainoa puhdas ja ainoa siunattu.”
Tämän anomuksen muotoja käytetään koptilaisissa ja
bystanttilaisissa traditioissa, ja länessä siitä kehittyi Sub
tuum praesidium. Sen, että
Maria jakaa pelastuksen ja armon lahjoja, ei pitäisi olla erityisen
yllättävää, sillä näin tekee myös jokainen kristitty
rukoillessaan ja julistaessaan Kristusta teoin ja sanoin.
Me voimme sulkeutua toinen toistemma armon alle, mutta Marialla on
tässä suhteessa Jumalanäitinä täysin ainutlaatuinen merkitys.
Tämän aseman tiivistää mielestäni hyvin keskiajalla syntyneen,
läntisen Salve Regina
-antifonin säe: ”ja näytä meille Jeesus, kohtusi siunattu
hedelmä, tämän maanpakolaisuuden jälkeen.” Äiti tuntee
Poikansa, varsinkin, kun äiti on neitsyt. Marian äitiyden alku oli
kaikkia koskevalla tavalla pelastava hetki, kuten Alfahat
Persialainen opetti 300-luvun ensimmäisellä puoliskolla sanoessaan
enkelin rauhantervehdyksen karkottaneen monilta sisäisen pimeyden
(Syyrian kielessä sana ”moni” ei tarkoita ”ei kaikkia”, s.
89).
Puhuessaan
300-luvulla vaikuttaneesta Efraim Syyrialaisesta Serafim kertoo, että
pienentymällä inkarnaatiossa Kristus ylitti oman lähtökohtaisen
suuruutensa. Efraim: ”Hänen [Kristuksen] voimallaan Marian kohtu
kantoi sen [Kristuksen!], joka kantaa kaikkea.” (s. 93)
Magnificatin merkityksen Efraim ilmaisee niin, että Kristus tulee
Mariaan rikkaana, ylhäisenä, kaikkien ravitsijana, kaikki pukevana
jne. ja tulee Mariasta köyhänä, alentuneena, nälkäisenä,
riisuttuna ja alastomana (s. 95). Serafim tulkitsee, että Marian
persoona on ihmisen ja Kristus-Jumalan kohtaamisen sisältö (s.
102). Voi sanoa, että ihmiskunnan jumalallistuminen alkoi
Mariassa.
Jumalallistumisen
alku
Inkarnaation
toteutumisesta Mariassa Efraim Syyrialainen kirjoittaa: ”Tänä
päivänä jumaluus on painanut itsensä ihmisyyteen, jotta ihmisyys
tulisi painetuksi jumaluuden sinettiin.” (s. 106) Jumalallistuminen
eli theosis on raamatullinen ja varhaiskirkollinen oppi, jonka
painottamisesta ortodoksit ovat pitäneet erityisesti kiinni. Jo 2.
Pietarin kirjeessä opetetaan Kristuksesta: ”Näin hän on meille
lahjoittanut suuret ja kalliit lupaukset, jotta te niiden avulla
pääsisitte pakoon turmelusta, joka maailmassa himojen tähden
vallitsee, ja tulisitte osallisiksi jumalallisesta luonnosta.” (2.
Piet. 1:4) Athanasioksen Suuren (295-373) theosis-periaate kuuluu:
”Jumala tuli ihmiseksi, jotta ihminen voisi jumalallistua” tai
oikeammin ”tulla jumalaksi”. Lienee sanomattakin selvää
(paitsi ehkä mormoneille?), ettei
kyse ei ole palvottavaksi epäjumalaksi muuttumisesta. Näkisin, että
kysymys on pikemminkin välittömän hellän ja läheisen suhteen
muodostumisesta ainoaan todelliseen Jumalaan. Tällaista olotilaa
kuvastaa se, mitä Athanasios sanoo Marialle: ”Sillä kerubit
kantavat Jumalan valtaistuinta, mutta sinä pitelet Jumalaa omissa
käsissäsi. … Sillä serafit peittävät kasvonsa siivillään
kykenemättä katsomaan täydellistä kirkkautta, mutta sinä et
ainoastaan katso hänen kasvojaan, sinä hellit niitä ja annat
rintaasi hänen pyhälle suulleen.” (s. 119) Andreas Kreetalaisen
(s. n. 660) mukaan Marian syntymästä alkoi maallistuneen
ihmisluonnon jumallistuminen (s. 315).
Jumalansynnyttäjän ilmestysjuhlan eli Marian ilmestyspäivän (25.3.) homilian anonyymi kirjoittaja lausuu taas Marialle näin: ”Ei sinua nostettu taivaaseen, vaan maan päällä pysyen sinä vedit puoleesi Taivaan Herran ja maailmankaikkeuden Kuninkaan.” (s. 138) Tämän jumalallisen, aivan ainutlaatuisen ja yksilöllisen kohtaamisen tähtäyspiste on kuitenkin koko ihmiskunnan lunastus, jotta Marian erityisasema ei jäisi hänen yksitysomaisuudekseen (lausuihan jo muuten Augustinus tähän tyyliin: kukaan ei saa omia itselleen sitä, mikä kuuluu kaikille yhteisesti). Pyhä Epifanios (k. 403) opetti luomiskertomuksen pohjalta, että Herra muovasi itselleen ruumiin Mariasta – neitseellisestä maasta – ja Kirkko rakennettiin Kristuksen kyljestä, jonka avaaminen ja veren ja veden valuminen oli ihmiskunnan lunastus ja kirkon synty (s. 145). Siitä siis, että Vapahtaja sai Marialta fyysisen olemuksensa, seurasi lopulta kaikille ihmisille Jumalan lähelle pääseminen (kuten Marialle aluksi). Jo ennen ristiä Maria itse asiassa uumoili lunastuksen hetkeä. Hänhän aloitti Kristuksen julkisen toiminnan pyytämällä häntä muuttamaan veden viiniksi Kaanan häissä, joissa viini oli lopussa (ks. s. 156, Theodoros Mopsuestilainen). Kristus tiesi, että hänen hetkensä ei ollut tullut, mutta Maria silti uskoi hänen toteuttavan merkin. Minusta on iloisen paradoksaalista, että neitsyt-äidin esirukousten kautta Kristus pyhitti tavallisen avioliiton merkityksen (Joh. 2: 1-12). Vaikka risti ja ylösnousemus eivät olleet tapahtuneet, häiden ilo heijastaa pääsiäisen lunastuksesta seuravaa Karitsan ja koko luomakunnan eskatologista yhtymistä.
Hieronymuksen (k. 419) mukaan Maria on naisten joukossa sama kuin pääsiäinen juhlien joukossa (s. 178). Vaikka kirkkoisä pyrkinee ilmaisemaan tällä Marian pyhyyttä ja ainutlaatuisuutta, voi ajatusta luodata syvemmällekin. Ambrosius Milanolainen (k. 397) selittää tällä tavoin, mitä Marian sisällä tapahtui ristin juurella: ”Kun apostolit pakenivat, Maria seisoi ristin edessä ja katseli hellästi Poikansa haavoja odottaen, ei Poikansa kuolemaa, vaan maailman pelastusta.” (s. 168) Tällaista ajatusta vasten ei olekaan ihme, että oli olemassa käsitys, jonka mukaan Maria odotti Poikansa haudallakin hänen ylösnousemustaan. Jumalanäitiä ei tarvinnut evankeliumeissa erikseen mainita niitten naisten joukossa, jotka tulivat haudalle (eihän myöskään äidin läsnäolo Poikansa suurimmassa ihmeessä lisää asian objektiivista uskottavuutta). Kun kerran Marian kohdussa ”vapautuskirjamme laadittiin” (kuten ylistää Proklos Konstantinopolilainen, s. 200), kun kerran hän oli näin intiimissä yhteydessä pelastuksemme lähtökohtiin, ei ole järjetöntä ajatella, että Maria näki ennalta sen toivon, jonka varassa maailmankaikkeus on. Minun nöyrästä mielestäni hän, hän todella tiesi Poikansa tekojen johtavan apokatastasikseen, kaiken ennalleen asettamiseen. Lunastuksen toivon varmistaa se, että siihen liittyvät asiat tapahtuvat ilman omia ansioitamme. Augustinusta selittäen Serafim kirjoittaa: ”Se armo, joka tekee ihmisestä kristityn, on samaa armoa, joka teki Marian lapsen Kristukseksi hänen siitessään ja tullessaan ihmiseksi.” (s. 181). Ennen mitään tekoja!
Neitsyyden pysyvä merkitys
Maria
on kaikkien aikojen ainoa luotu, joka on kontribuoinut jotain Pyhään
Kolminaisuuteen, Serafim kuvaa Hesykhios Jerusalemilaista selittäen
(s. 217). Jumalan ikuinen Poika nimittäin sai ruumiillisen
olemuksensa häneltä. Mutta ei siinä kaikki – Pyhä Henki tuli
Mariaan ja Isä valitsi ja varjosi hänet. Nämä ja kaikki edellä
mainitut Mariaan liittyvät teologiset tosiasiat ovat hämmästyttäviä
ja hätkähdyttäviä. Niitten pitäisi saada kaikki kristityt
kiinnittämään huomiomme Mariaan kaikessa hänen nöryydessään ja
pyhässä tavanomaisuudessaan ja siihen, mitä hän elämällään ja
olemisellaan (ja rukouksillaan ja sanoillaan) voi meille opettaa.
Toisaalta Marian asema on niin ainutlaatuinen, että ehkä kateudesta
emme halua antaa hänelle merkittävää sijaa. Se, mikä tekee
yhteisön jäsenestä erityisen, korottaa kuitenkin kaikkein eniten
koko yhteisön kunniaa – näin on myös Marian ja kirkon suhteen
(s. 184, Augustinuksen ajatusta). Se,
mikä kirkon varhaisen opetuksen mukaan erityisesti nousee Marian
esimerkistä suuntaviivaksi, on neitsyyden keskeinen asema
kristillisessä vaelluksessa.
Mikä ihme neitsyys? Neitsyys
on ensinnäkin positiivinen oikeus ja olotila. Näin on esimerkiksi
silloin, kun neitsyys kuuluu olennaisena osana ikään,
elämäntilanteeseen tai omaan valintaan. Neitsyys ei kuitenkaan
tarkoita pelkästään olemista ilman seksiä. Kristilliseltä,
syvemmältä katsantokannalta neitsyys on sisäistä ja toimivaa
eheyttä, voimaa ja puhtautta. Neitsyys on sitä, että elämä on
kaikessa täyteydessään ja toivossaan tässä ja nyt, ei vain
tulevan elämän saamisessa, lisääntymisessä (ja siihen
liittyvässä luonnollisessa vietissä). Näin ollen ei tarvitse
asettaa arvoasetelmissa vastakkain aviollista elämää ja
neitsyyttä, niin kuin lännen kirkoissa on käynyt: joko niin, että
munkin ja nunnan elämä kohotetaan arvoon arvaamattomaan, tai niin,
että avioliitto on aluksi perusoletus ja lopulta käy kalpaten: maallistuneessa
yhteiskunnassa neitsyyttä pidetään halveksittavana tai itseään
oudosti kieltävänä olotilana. Ihmisen epätäydellisyydestä ja
peruskykenemättömyydestä olla tyytyväinen tämänhetkiseen
olemiseensa on tullut normi ja jopa ideaali. Neitsyys on haudattu.
Kristinuskon
lähtökohdat ovat kuitenkin siinä, että Vapahtajamme äiti neitsyt
Maria on täynnä armoa (Luuk. 1: 28). Jaakob Sarugilaisen
mariologiaa kuvatessan Serafim kirjoittaa: ”Mariassa ihmisluonto,
koko ihmiskunta ottaa vastaan Jumalan.” (s. 251) Se rauha, jonka
olemme Marian kautta saaneet, on uskoa, nöyryyttä ja elämää
tuottavaa neitsyyttä. Kaikki tämä on lahjaa, tavallista elämää.
Mutta juuri tavallisen ihmisen, nuoren Marian kautta, jotain aivan
ihmeellistä on tapahtunut. Proklos Konstantinopolilainen (k. 446)
ylisti Mariaa jo unohdetun ”neitsyyden juhlan” merkeissä näin:
”Syy, miksi olemme kokoontuneet tänne tänään, on pyhä
Jumalansynnyttäjä (Thetokos)
Neitsyt Maria: neitsyyden turmeltumaton aarreaitta, toisen Aadamin
hengellinen paratiisi, (Kristuksen) luontojen yhteenliittymisen
työpaja, pelastavan vaihtokaupan tori; hääkammio, jossa Sana
saatettiin yhteen lihan kanssa; elävä pensas, jota jumalallisen
syntymän tuli ei polttanut; todellinen kevyt pilvi, joka kantoi sen,
joka ruumiissan seisoo kerubien yllä...” (s. 194)
Mariaa
tuleekin ylistää niiden armollisten ja vapauttavien arvojen tähden,
jota hän Poikansa kanssa edustaa (olihan Jeesukin toki elämänsä
Jumalalle omistanut lempeä neitsyt!).
Marian merkitystä kuitenkin korostaa kaksi yllättävää asiaa: hän
on pelkkä ihminen, päinvastoin kuin ikuinen Poikansa, ja hän
tarvitsi pelastusta, kuten kuka tahansa meistä. Nämä asiat
viittaavat siihen, että me syvästi apua tarvitsevina ihmisinä
voimme luottaa Kristuksen tuomaan vanhurskauteen. Tämä on sitä,
että (vaikka mitä tapahtuisi tai miltä tuntuisi) kaikki on Isän
Jumalan edessä hyvin.
Jumalaa ei tarvitse sovittaa, mutta juuri Marian Poika on tuonut
sovinnon meidän sydämiimme kaiken keskellä. Niin
kuin Ildefonsus Toledolainen (syntynyt n. 617) julistaa: ”Tämän
Neitseen ansiosta kaikki ovat nähneet Jumalan pelastuksen. Kiitos
tämän Neitseen, kaikki maan ääret ovat katuneet ja kääntyneet
takaisin Herran puoleen.” (s. 292)
Parannus ja paraneminen ovat vallitsevaa olotilaa. Ja näin siksi,
että Maria nousi lähemmäksi Jumalaa kuin on edes mahdollista,
sillä hänessä tapahtui se, mikä on mahdotonta (s. 287). Kaikessa
vapaudessaan Jumalansynnyttäjä on ensimmäinen niin äitien kuin
neitsyidenkin keskellä – kaikkien keskellä, jotka tarvitsevat
voimakasta vakautta ja syvää hellyyttä.
1Vrt. jo Irenaios Lyonilaiseen (k. 202): ”Mitä Eeva sitoi epäuskollaan, sen Maria päästi vapaaksi uskollaan”. (s. 63)
2https://www.ort.fi/kirkkovuosi/jumalansynnyttaejaen-neitseen-marian-temppeliintuomisen-juhla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti