18.10.2016

"Sinä valaisit koko maailman" - Luukkaan messu

1. Ilo suuri, jumalainen, 
lahja Herran Jeesuksen!
Ilosta me toivon saamme
kautta vuosisatojen.
Ilmaiseksi käykää sisään,
iloisesti lähtekää!
Voiman saavat kaikki kansat
ihmiskuntaperheenä.

2. Pyhä Henki, anna rakkaus,
vuodata se sydämiin,
poista kaikki rajamuurit
uuteen Jerusalemiin!
Risti rikkoo rautasalvat,
uusi aika koittaa jo.
Kiitosta ei mikään estä,
Kristus kun on aurinko.

3. Isän kunniaksi soikoon
kiitosvirsikuoromme!
Hyvyys polttaa, muuttaa pahan,
armo koittaa kaikille.
Kivet, kasvit, eläimetkin
enkellauluun yhtykää!
Isän Poikaa, kaiken Luojaa,
kaikki luodut, kiittäkää!


sanat: Petri Tikka, 2016
sävel: "Oodi ilolle", Ludwig van Beethoven, 1824


JOHDANTOSANAT

Rakkaat ystävät,

”Teille lähettävät terveisiä myös rakas veljemme lääkäri Luukas sekä Demas.” Näin kirjoittaa apostoli Paavali kirjeessään Kolossan seurakunnalle. Tänään on Luukkaan nimipäivä eli pyhän evankelista Luukkaan juhla. Se tervehtimistä tarkoittava sana, jota Paavali käyttää, tarkoittaa syliin sulkemista, iloista tervetulotoivotusta ja hyvän toivomista toiselle. Tällaiseen kirkkoon, tällaiseen avoimeen kotiin rakas veljemme Luukas kutsuu meidät tänään.

Viikkomme alkoi sunnuntaina uskonpuhdistuksen muistopäivällä. Reformaatio ei ole kuitenkaan vain muistelua. Uskomme puhdistuminen on sitä, että siirrymme oman uskomme itseriittoisesta tarkastelusta Kristuksen uskollisuuteen. Tätä varten on olemassa rippi. Synninpäästö on objektiivinen vapautus – pääsy iloon ja uuteen avoimuuteen. Ortodoksisessa troparissa eli päivän veisussa sanotaan tänään: Oi pyhä apostoli Luukas, / rukoile armollista Jumalaa, / että Hän antaisi / synninpäästön meidän sieluillemme.” Autuas Maria, ainainen neitsyt, kaikki enkelit, pyhät ja me kaikki rukoilemme yhtenä perheenä toistemme puolesta. Jumala on uskollinen, vakaa armossaan ja armoteoissaan. Tunnustakaamme nyt Jumalalle ja toinen toisillemme syntimme eli sulkeutuneisuutemme ja sen seuraukset. Teemme sen virrellä 279, jota laulamme vuorotellen seitsemän ensimmäistä säkeistöä.


VIRSI 949 "Kirkko olkoon niin kuin puu"


PÄIVÄN RUKOUS 


Pyhä, kaikkivaltias Jumala.
Sinä olet väkevyytemme ja voimamme.
Anna meidän luottavaisesti jättäytyä 
sinun lupaustesi varaan.
Herätä sydämessämme uskoa
ja rohkaise mielemme
taistelussa pahan valtaa vastaan.
Tätä pyydämme
Poikasi Jeesuksen Kristuksen nimessä.



Evankeliumi Luukkaan mukaan 10: 1-9



1 Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.
2 Hän sanoi heille:
"Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.
3 "Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. 4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. 5 Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle kodille.' 6 Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. 7 Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen.
8 "Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, 9 parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.'

Lukija Tämä on pyhä evankeliumi. Seurakunta Ylistys sinulle Kristus.



Evankelista Luukas, El Grecon maalaamana


SAARNA
Kallion kirkon päivittäisessä messussa 18.10.2016
Petri Samuel Tikka


Kun 72 apostolia, joiden joukossa saattoi olla Luukas, olivat palanneet siltä lähetysmatkalta, jolle Herra oli heidät lähettänyt, Herra sanoi näin: ”Minä näin, kuinka Saatana sinkoutui taivaasta kuin salama.” Tällä matkalla ei ollut rahaa eikä muitakaan takuita mukana. Oltiin vain kanssaihmisten vieraanvaraisuuden varassa. Vieraanvaraisuus on sen pahan hengen sinkoutumista alas, jonka nimi tarkoittaa erottajaa ja syyttäjää.

Apostoli Paavali kehottaa meitä kirjeessään Efesoksen seurakunnalle: ”Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan.” Nuo juonet ovat petkutuksia, joiden avulla rupeamme keskittymään epäolennaiseen ja unohdamme toinen toisemme, unohdamme ihmisyyden. Me rupeamme murehtimaan rahasta tai hyvinvoinnistamme. Ihmisiä aletaan luokitella kunnon suvaitsevaisiin ihmisiin ja pahoihin vanhanaikaisiin tyyppeihin. Miten sitten jaottelemmekaan, torjumme systemaattisesti ne tahot, jotka eivät ryhdy hivelemään omanarvontuntoamme.

Pyhän evankelistan Luukkaan juhlapäivä muistuttaa meitä siitä, millaiseen sanomaan ja millaisiin ihmisiin meidän on syytä luottaa. Me emme saa luottaa pelotteluun, joka vetoaa esimerkiksi huoleemme kirkon varojen hupenemisesta tai totaalisesta ympäristötuhosta. Sen sijaan meidän tulee luottaa sanomaan, joka tulee taivaan sotajoukoilta evankeliumin alussa: ”Älkää pelätkö.” Sillä varjolla, että puolustetaan vähemmistöjen oikeuksia, ei saa myöskään luoda itselleen lisäuskottavuutta. Kristuksen rakkaus ja huolenpito köyhistä ja muista elämän runtelemista ihmisistä ilmeni läsnäolona ja kosketuksena, ei eduskunnan tai seurakunnan päättävien elinten päätöksinä. Tästä todistaa Luukas kertoessaan muun muassa laupiaasta samarialaisesta, väärällä tavalla ajattelevasta ihmisestä, joka auttoi oikeita arvoja kannattaneiden ihmisten hylkäämää.


Evankeliumien kirjoittajista ainoastaan Luukas on tallentanut myös vertauksen kadonneesta lampaasta eli löydetystä ihmiskunnasta sekä vertauksen fariseuksesta ja publikaanista, jossa hurskaus kääntyy päälaelleen, ja rikkaan miehen ja Lasaruksen tapauksen. [Tässä vaiheessa joku kirkastutti kirkkosalin valoja, viittasin siihen, sillä valo loistaa pimeässä...] Luukkaan evankeliumi korostaa Kristuksen rakkautta ja sääliä ihmiskuntaa kohtaan, erityisesti köyhiä kohtaan. Myös sukupuolten välinen tasa-arvo näkyy Luukkaan evenkeliumissa. Hän on tallentanut Elisabetin tervehdyksen Marialle: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!” Marian ansiosta naisena oleminen ei tarkoita ainoastaan miehen puoliskona olemista, vaan sitä, että naisesta on tullut Jumalan työtoveri maailman pelastumisessa.

Ortodoksisen kirkon kontakissa eli veisussa sanotaan myös tänään Luukkaasta: ”
Tultuasi Jumalan Sanan opetuslapseksi Sinä valaisit Paavalin kanssa koko maailman. Kirjoittamalla Kristuksen jumalallisen evankeliumin Sinä karkoitit pois synkän pimeyden.” Tätä samaa me toivomme omalle elämällemme ja luterilaiselle kirkollemme juuri tällä hetkellä, tässä kaupungissa. Me haluamme valoa ja vapautta niistä mahdeista, jotka pienentävät näkökykyämme ja energiaamme. Lähteköön intomme muuttaa itseämme ja maailmaa kuitenkin liikkeelle rauhasta, siitä läsnäolevasta toivosta, jota enkelit lauloivat Luukkaan mukaan Messiaan saavuttua eläinten syöttökaukaloon: ”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.” Luukas oli lääkäri, ja hän julisti Kristusta, joka on koko rikkinäisen maailman ainoa suuri Lääkäri. Evankeliumin päätöksen mukaan kaikki kansat saavat Jeesuksen nimessä parannuksen eli parantumisen ja syntien anteeksiannon. Kiitos tästä sanomasta, rakas lääkärimme Luukas. Jeesuksen, ristiinnaulitun maailman valon, nimessä, aamen.


UHRIVIRSI 261: 5-7 "Käy viipymättä auttamaan"


YLISTYSVIRSI 181: 2, 4, 5 "Kauniina rauhan kaupunki"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositut tekstit | The most popular posts