Rakas blogin lukija,
Elämäni kutsumus on tutkia tutkijana ja julistaa pappina kaikkien pelastumista, siis sitä, että Kristuksen tähden ja kaiken jälkeen ja jo nyt voimme sanoa: "loppu hyvin kaikki hyvin". Toivo tuo voiman jaksaa arjessa eteenpäin. Niin, mitä perusteita löytyy hyvälle mielelle, kun asiat näyttävät ja tuntuvat menevän pieleen? Pessimismi on helppo ratkaisu, eikä kovin syvällinen sellainen. Kuitenkin niin usein porskutamme eteenpäin, joko ilman syytä tai syystä. Rakentavampaa olisi, että hyvästä syystä (muuten huomaamattamme tulemme talloneeksi toisiamme).
Aloitin viime syksynä jatko-opinnot Helsingin yliopistossa, ja väitöskirjani koskee sitä, miten kaikkien meidän pälkähästä pääseminen liittyy luterilaiseen teologiaan (potentiaalisena yläotsikkona Jeesuksen sanat: "Jumalalle on kaikki mahdollista") - siis miten suurenmoinen toivo ankkuroituu ristiin ja ilosanomaan, pelastumiseen yksin armosta. Tähän liittyen luen myös erinäisiä kirjoja, jotka kuuluvat yleiseen jatkosivistykseeni, mutta samalla tutkimukseeni. Toivonpa, että esseemäiset referaattipohdintani ja tutkivat oivallukseni voisivat kiinnostaa jotakuta muutakin kuin dogmatiikan professoria Miikka Ruokasta.
Muuten: kirjojen lukemisen lisäksi onneksi pääsen välillä tapaamaan muita teologeja kasvotusten, seuraavaksi elokuussa Denverissä, Yhdysvaltain Coloradossa, The Forgotten Gospel -konferenssissa. Se on ensimmäinen kristillistä kaikkien toivoa käsittelevä iso konferenssi sitten 1990-luvun alun - aikamoinen onnenpotku tähän saumaan! Kesällä olen myös töissä Kotkan seurakunnissa, Kymissä (ripari ja toimituksia) ja sairaalasielunhoidossa.
Mutta palatakseni kirjallisuuteen: arvioidessani esseissäni kirjojen pääsisältöjä kiinnitän huomiota erityisesti tutkimusaiheeni kannalta olennaisiin asioihin. Mietin siis, mitä kiinnostavia oivalluksia kirjoilla on annettavana soteriologian ja eskatologian, siis pelastusopin ja viimeisten asioiden opin, kannalta. Otin viimeksi luettavakseni kirjat Dare We Hope ”That All Men Be Saved” (Hans Urs von Balthasar) ja The Crucified God (Jürgen Moltmann; luin kirjat engalanniksi, koska saksani ontuu). Valitsin teokset juuri siksi, että minua kiinnostaa väitöskirjatyössäni a) lopullinen toivo kaiken ja kaikkien suhteen ja b) miten se perustuu ristiin ja Jeesuksen suorittamaan pelastustyöhön. A)-kysymystä edustaa enemmän von Balthasarin kirja, b):tä taas Moltmannin teos, noin karkeasti ottaen. Tähän blogitekstiin tulee mietintöjä kirjasta, joka kyselee, mitä voimme toivoa...
järjestö, jota ei vielä jostain syystä ole: Kaiken kohdalleen menemisen seura |
Aloitin viime syksynä jatko-opinnot Helsingin yliopistossa, ja väitöskirjani koskee sitä, miten kaikkien meidän pälkähästä pääseminen liittyy luterilaiseen teologiaan (potentiaalisena yläotsikkona Jeesuksen sanat: "Jumalalle on kaikki mahdollista") - siis miten suurenmoinen toivo ankkuroituu ristiin ja ilosanomaan, pelastumiseen yksin armosta. Tähän liittyen luen myös erinäisiä kirjoja, jotka kuuluvat yleiseen jatkosivistykseeni, mutta samalla tutkimukseeni. Toivonpa, että esseemäiset referaattipohdintani ja tutkivat oivallukseni voisivat kiinnostaa jotakuta muutakin kuin dogmatiikan professoria Miikka Ruokasta.
Muuten: kirjojen lukemisen lisäksi onneksi pääsen välillä tapaamaan muita teologeja kasvotusten, seuraavaksi elokuussa Denverissä, Yhdysvaltain Coloradossa, The Forgotten Gospel -konferenssissa. Se on ensimmäinen kristillistä kaikkien toivoa käsittelevä iso konferenssi sitten 1990-luvun alun - aikamoinen onnenpotku tähän saumaan! Kesällä olen myös töissä Kotkan seurakunnissa, Kymissä (ripari ja toimituksia) ja sairaalasielunhoidossa.
Mutta palatakseni kirjallisuuteen: arvioidessani esseissäni kirjojen pääsisältöjä kiinnitän huomiota erityisesti tutkimusaiheeni kannalta olennaisiin asioihin. Mietin siis, mitä kiinnostavia oivalluksia kirjoilla on annettavana soteriologian ja eskatologian, siis pelastusopin ja viimeisten asioiden opin, kannalta. Otin viimeksi luettavakseni kirjat Dare We Hope ”That All Men Be Saved” (Hans Urs von Balthasar) ja The Crucified God (Jürgen Moltmann; luin kirjat engalanniksi, koska saksani ontuu). Valitsin teokset juuri siksi, että minua kiinnostaa väitöskirjatyössäni a) lopullinen toivo kaiken ja kaikkien suhteen ja b) miten se perustuu ristiin ja Jeesuksen suorittamaan pelastustyöhön. A)-kysymystä edustaa enemmän von Balthasarin kirja, b):tä taas Moltmannin teos, noin karkeasti ottaen. Tähän blogitekstiin tulee mietintöjä kirjasta, joka kyselee, mitä voimme toivoa...
Ajatuksiani kirjasta Dare We Hope ”That All Men Be Saved”: With a Short Discourse on Hell (Hans Urs von Balthasar)
kirjoitti Petri Samuel Tikka
Olin pitkään aikonut lukea kirjan, sillä se liittyy olennaisesti tutkimustyöni aihepiiriin. Sitä pidetään nykyaikaisena perusteoksena eskatologisen (lopullisen) toivon alalla. Päätin sitten lopulta lukea kirjan kokonaan katolisen tutkijakollegan Emil Antonin vahvasta kehotuksesta, ja näin kannatti tehdä. Sveitsiläisen teologin, isä Hans Urs von Balthasarin (1905-1988) toivoa käsittelevä kirja puhuu nimittäin varsin syväluotaavalla ja jäsennellyllä, perusteellisella tavalla toivosta. Käsitystä toivosta, joka ei tee eroa ihmisten välillä, pidetään nykyään turhaan itsestäänselvyytenä kirkollisissa asianyhteyksissä, vaikka sen eteen on pitänyt (ja pitää edelleen) tehdä huomattavasti ajatus- ja käytännön työtä.
Käsitys
toivosta, jota ei syystä tai toisesta julisteta varmuutena, mutta
joka kuitenkin koskee kaikkia Jumalan rakkauden tähden, lienee
nykyään vallitseva ajatus valtavirran kirkkokunnissa, ainakin
länsimaissa. Vatikaanin II konsiilin jälkeinen katolinen kirkko
edustaa pääpiirteissään tällaista linjaa, ainakin paavillisella
tasolla (vaihtelua esiintyy toki ruohonjuuritasolla huomattavasti),
samoin von Balthasar. Nykyaikaisten kirkkojen toivoon liittyvä
ajatusmaailma kuitenkin poikkeaa sekä keskiajalla vallitsevaksi
tulleesta päättymättömästä, ehdottomasta helvetti-taivas-jaosta
että varhaisessa kirkossa esitetystä apokatastasis-opista
(kaikki pannaan kohdalleen eli kaikki pelastuvat Kristuksen
sovitustyön tähden). Horjuntaa on silti aina ollut, jo esim.
Lutherilla (joka ei esim. pitänyt itsemurhan tehneiden pelastumista
mahdottomana, valtavirrasta poiketen).
Hans Urs von Balthasarin ajatukset kaikkia koskevasta toivosta lähtevät liikkeelle Jeesuksen ehdottomasta, äärettömästä rakkaudesta, joka ei sulje pois jumalattomia. Rakkautena ilmenevä usko ja tähän liittyvä vastuu ja pyrkimys kohti todellista hyvää mudostavat varsin katoliset perusteet sille, miksi hän pitää laajaa toivoa tarpeellisena ajatuksena tuoda esille. Näitä asioista käsittelevä kirja on yhdistelmä kahdesta teoksesta, joiden alkuperäiset saksankieliset nimet ovat: Was dürfen wir hoffen? (1986) sekä Kleiner Diskurs über die Hölle (1987), jossa hän vastaa ensimmäistä kirjaa vastaan esitettyihin syytöksiin. Englanninkielinen käännös ilmestyi vuonna 1988. Tuona vuonna Hans Urs von Balthasar myös kuoli, ennen kuin hän ehti ottaa vastaan kardinaalin arvon, jonka paavi Johannes Paavali II oli hänelle myöntänyt.
Tässä kirjassa
von Balthasar puolustaa sitä mahdollisuutta, että kaikki ihmiset
voisivat tulla hyväksymään evankeliumin, niin että ihmiskunta
kokonaisuudessaan lopulta pelastuisi. Kysymys on kuitenkin otsikon
mukaisesti: mitä voimme tai mitä uskallamme toivoa?
Von Balthasar avaa avaria näkymiä, mutta jättää oven viimeiseen
lopputulemaan suljetuksi. Hän uskoi nimittäin, että ihminen voi
vapaan tahtonsa tähden aina päättää hylätä Jumalan kutsun.
Tästä huolimatta von Balthasar sai aikanaan kohdata kovaa
kritiikkiä varmaa, tiedettyä
(jopa jumalallisesti
ilmoitettua) lopullista kahtiajakoa kannattavilta. Tämän
elämän aikana kirkon uskossa eläneet pääsevät viimein autuaiden
joukkoon, toiset joutuisivat varmasti päättymättömään
rangaistukseen.
Von Balthasar
vastustaa kuitenkin kaikenlaista väärää varmuutta raamatullisen
toivon perustalla: Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan (1
Titus 2: 4). Teologi tuomitsee sellaisen oman pelastuksensa
varmistamisen, joka saa tukea
siitä, että uskotaan joidenkuiden toisten varmaan kadotukseen.
Tässä yhteydessä voisin viitata viimeisestä tuomiosta puhuvaan
Dies
irae
(”Vihan päivä kauhistava”) -lauluun: cum vix justus sit securus "kun hurskaskaan ei ole varma". Torjuessaan vääränlaisen individualistisen toivon, jota vahvistaisi toisten epäuskosta johtuva huonompi asema, von Balthasar kuitenkin sulkee pois myös toisenlaisen, ehkä positiivisemman pelastusvarmuuden. Hänen mukaansa elämme elämäämme tuomion alla. Kukaan ei voi olettaa mitään, ainakaan itsestään - laajemmat näkyvät ovat ilmeisesti asia erikseen vision tasolla. Pelastusasioissa varmuuden sijaan on vakaata luottamusta, joka perustuu rukoukseen ja rakkauteen.
Teos alkaakin kahdella siteerauksella, jotka kuvaavat hyvin von Balthasarin kahtalaista käsitystä. Käännän osan ensimmäisestä siteerauksesta, joka on kardinaali Jean Daniéloulta: ”Tosiasiassa toivo koskee kaikkien ihmisten pelastumista – ja vain siinä määrin kuin olen uppoutunut heihin koskee se myös minua.” Toinen siteeraus on Saksan katolisten piispojen laatimasta katekismuksesta: ”Eivät pyhät kirjoitukset eikä kirkon uskon traditio väitä varmuudella kenestäkään ihmisestä, että hän on itse asiassa helvetissä. Helvettiä pidetään aina silmiemme edessä todellisena mahdollisuutena, joka liittyy kääntymyksen ja elämän tarjoukseen.” Ikuisen eli oikeammin sanottuna päättymättömän helvetin olemassaolo on siis evankelioinnin mahdollistava perusoletus? Kuten voi huomata ensimmäisestä siteerauksesta, oppi helvetistä (kuten se tavallisesti ymmärretään) menettää ääretöntä, dogmaattisesti muotoiltua voimaansa itsestä riippumattoman rakkauden valossa. Päättymätön kadotus kuitenkin piilee muiden asioiden edellyttämänä peruspelkona teologian rakenteissa, kuten huomaamme toisesta siteerauksesta. Tämä käytännössä salarakenteeksi jäävä ajatus pitää ilmeisesti säilyttää sen tähden, että ihmisellä on vapaa tahto, edessään vapaa valinta ja siksi vastuu teoistaan (vrt. s. 13-15). Samaan aikaan tämä rakkaus, joka juuri kehottaa vastuuseen ja vaatii sitä, edellyttää sitä, että emme sulje ketään ihmisveljeämme ulkopuolelle (s. 31) – ja näin kasvattaa meitä toimimaan jokaisen ihmisen pelastuksen toivomisen pohjalta.
Mutta
mitä pitää sitten ajatella viimeisestä tuomiosta? Dies
irae, vihan päivä, peitti
käsitystä toivorikkaasta Herran odotuksesta, jota ilmensi
varhaisimpaan kristilliseen sanastoon kuuluva arameankielinen
huudahdus: maranata ”tule,
Herra”. Se, että juuri Jeesus tulee tuomitsemaan eläviä ja
kuolleita, oli varhaisille kristityille merkki toivosta, sillä
tuomari ei olisi enempää eikä vähempää kuin suuren pelastuksen
tuoja (s. 175-176). Kristillisessä uskontunnustuksessa uskominen
tarkoittaakin itsensä uskomista Jumalan haltuun, kääntymistä pois
pahasta – siksi credoon
kuuluu vain pelastavia asioita (s. 172-173); vaikka saman olin jo
itse sisäistynyt, asian selitys oli minulle uutta näin aukottamalla
logiikalla ja historiallis-kielitieteellisillä perusteluilla.
Jos
pelastus on suuri, on toivokin suuri, kuten toinen Clemensin kirje
antaa ymmärtää. Von Balthasar jättää näyn tulevaisuudestamme
kuitenkin äärimmäisen vakavaksi. Rakkaus, joka ylittää
suurudessaan ja armollisuudessaan kaiken oikeudenmukaisuuden, on
asia, jonka voimme joko heittäytyen armon haltuun hyväksyä tai
torjua. Von Balthasar ei jätä mainitsematta sellaista
mahdollisuutta, että ihminen voi menettää pelastuksensa (s. 177).
Mutta kai tulee hetki, jolloin lunastettujen osallisuus autuuteen
sinetöidään lopullisesti, ja eikö tämä hetki ole juuri
(kaiketi) viimeinen tuomio? Jos yksilö ei saa olla toiviomatkallaan
vakuuttunut siitä, että hän armon tähden kulkee lunastettujen
joukossa ja on yhtä lailla turvassa nyt kuin vastaisuudessa, voiko
hän iloisesti odottaa tuota hetkeä, jonka lopputulemasta hän ei
voi tietää mitään? Jos siis viimeinen tuomio on pelastava asia,
mitä se oikeastaan tarkoittaa?
Mitä
lisää luottamukseen, siis sisältöä uskontunnustukseen, näky
koko kosmosta koskevasta toivosta tässä tapauksessa tarjoaa?
Potentiaalinen koko ihmiskunta tai visionäärinen kaikkeus ei ole
sama kuin tuntemamme yksittäiset ihmiset, jotka ovat lihaa ja verta.
Toivo tällaisten yksittäisten asioiden ja ihmisten suhteen elää
kuitenkin von Balthasarilla etenkin ajatuksessa rukouksen
merkityksestä. Katolisen perinteen mukaisesti kuolleiden puolesta
voi rukoilla. Hän muistuttaa, ettei kirkko ole koskaan julistanut
kenenkään olevan helvetissä, ei edes Juudas Iskariotin (taivaassa
oleviksi on taas julistettu tietysti pyhiä).
Tarkoittaisiko
von Balthasar siis sitä, että kaikki potentiaalisesti kadotetut
sielut olisivat tällä hetkellä kiirastulessa, vaikkei hän näin
sano ääneen? Jos joku taas olisi kuitenkin ehkä helvetissä,
voisiko tällaisen tapauksen puolesta rukoilla? Von Balthasar
nimittäin itse kritisoi teologeja, jotka rukoilevat tietämättömyyden
varjolla ilman todellista toivoa, ilman rakkautta. Hän viittaa
teologeihin, jotka sano(i)vat, että voimme rukoilla kaikkien elävien
ihmisten puolesta, vaikka osa heistä on lopulta varmasti joutuva
helvettiin, päättymättömään eroon Jumalasta. Näin voisimme
tehdä siksi, ettemme tiedä, kuka on joutuva minnekin! Von
Balthasarilla pelastustoivon epävarmuus perustuu tietysti siihen,
että Jumala ei rakkaudettomasti (ennalta) määräile, mutta eroaako
hänen looginen rakenteensa tässä suhteessa edellä mainitusta
tietämättömyyteen varjolla tehdystä, potentiaalisesti
hedelmättömästä anomisesta?
Voiko
ilman vakavaa luottamusta rukoilla? Se vaatimus, joka meihin
kohdistuu rakkauden taholta, on vakava, mutta onhan itse rakkaus,
joka antaa pohjan ja vakavuuden vaatimukselle, vielä vakavampi? Von
Balthasar ei tee lopullisia johtopäätöksiä Kristuksen rakkauden
suuruudesta, hän kieltäytyy lopullisista päätelmistä
kulkiessaankin pitkälle rakkauden ja rukouksen polulla. Hän viittaa
Moosekseen ja Paavaliin, jotka kummatkin olivat valmiita antamaan
itsensä kirouksen alaisiksi, menettämään pelastuksensa, jotta
heidän kansansa pelastuisi. Von Balthasar myös kysyy, mille
rajoille asti päästään äitien rukouksissa pimeyden poluille
eksyneiden lastensa puolesta. Rakkaus, joka on valmis uhraamaan
itsensä kiroukseen asti, eroon Jumalasta, ilmenee Jeesuksessa
Kristuksessa, joka huusi ristillä: ”Jumalani, Jumalani, miksi
hylkäsit minut?” Von Balthasar pohtiikin, voiko ihminen
merkityksellisesit vastustaa tällaista armoa, joka itse asiassa
juuri inspiroi ihmisen vapauteen, sanomaan ”kyllä” korkeimmalle
potentiaalillemme. (s. 206-210).
Hans
Urs von Balthasarin ajatukset toivosta ovat johdonmukaisesti läpi
vietyjä eivätkä vain sellaisia, vaan myös sydämestä,
rakkaudesta kumpuavia. Samalla hän joka kerta kieltäytyy viemästä
toivoa tämän pidemmälle – ihmisen vapaa tahto tulee vastaan,
vaikka käsittääkseni ihmiseksi tulleen Jumalan rakkaudessa on kyse
juuri meidän vastustelumme kantavasta rakkaudesta. Vai miten muuten
synti tulisi ymmärtää? Syntihän on juuri sisäisesti epäloogista
rakkauden pelkoa; tahtoa, joka pitää omaa ratkaisuaan suurimpana
vapautena ja juuri siksi ei pääse pidemmälle kuin oma itse
(incurvatus in se, itseensä käpristynyt). Luterilaisella ei
luulisi olevan tässä suhteessa samaa ajatusta kuin von
Balthasarilla, että ihmisen vapaus voi kuitenkin estää Jumalan
hyvän pelastustahdon. Luterilaisuuteen kuuluu nimittäin käsitys
sidotusta ratkaisuvallassa pelastusasioissa. Jos luterilainen kulkisi
samaa polkua kuin von Balthasar, hän päätyisi universaaliin
tulevaan pelastukseen Kristuksen ristintyön ja Pyhän Hengen
vaikutuksen tähden. Mutta esteitä toki aina löydetään – mitä
muuta tiellä olisikaan? Loppupäätelmien tekeminen on myös
luterilaisuudessa usein pelättyä, vaikka pelastuminen onkin yksin
armosta.
Positiivisen
lopputuleman ”vaaraan” itse asiassa von Balthasar viittaa
kirjoittaessaan Karl Barthista, joka oli tosin reformoitu
(reformoituun ajatteluun ei myöskään kuulu ihmisen tahdon vastuun
korostaminen pelastuksessa). Kristus hylättiin, jotta kaikista
tulisi hänessä valittuja – von Balthasar näyttää moittivan
tällaisia väittämiä niiden potentiaalisten eskatologisten
seurausten tähden. Kuitenkaan Karl Barth ei pitänyt apokatastasista
(kaiken ennalleen asettamista) julistettavana varmuutena – Barthin
eskatologisesta näkemyksestä on tosin erilaisia tulkintoja. Von
Balthasar viittaa kunnioittaen myös itse Lutherin ajatteluun monta
kertaa, esim. siinä asiassa, että Luther puhuu vanhakirkollisella
tavalla helvetin kukistumisesta Kristuksen työn tähden. Lutherin
vahvaan ajatukseen siitä, että Kristus antoi itsensä ikuiseen
kadotukseen meidän puolestamme, von Balthasar ei ilmaise kantaansa
(s. 197).
Teoksensa
epilogissa, joka käsittelee apokatastasis-oppia eli universaalia
sovintoa, Hans Urs von Balthasar myöntää opin syvät juuret ja
valaisee niitä. Kaiken ennalleen asettamisen juuret ovat jo Vanhan
testamentin itämaisessa kaipauksessa pysyvään kansojen väliseen
rauhaan. Apokatastasis viittaa Uudessa testamentissa profetioiden
täyttymiseen Kristuksessa, Israelin valtakunnan pystyttämiseen,
mutta sen syvyys on ensimmäisessä (alfa), joka on myös viimeinen
(omega). Ennalleen asettaminen viittaa siis siihen, kuka Jumala on,
paluuta häneen, hänen tarkoittamaansa ideaan. Valasevista
näkökulmista huolimatta von Balthasar pitää kiinni siitä
itsensäkin mielestä vastenmielisestä mahdollisuudesta, että
uhkaukset ikuisesta erosta Jumalan yhteydestä käyvätkin toteen.
Jännite on ylläpidettävä – vaikka hän myöntääkin, että
Gregorios Nyssalaisen ajatusta pahan ja helvetin tuskien
päättymisestä ei ole koskaan tuomittu (ks. s. 244-245).
Lopulta
Hans Urs von Balthasar tarttuu asian ytimeen. Entäs jos lähtökohta
ei olisikaan meidän inhimillinen tilanteemme (sanoisin: kaikessa
ristiriitaisuudessaan), vaan Jumalan oma mieli, hänen sydänäänensä?
”Voiko Jumala todella sallia vähäisimmänkään laumansa lampaan
menetyksen? Itsensä luoman, jonka puolesta Herra on vuodattanut
verensä ja kärsinyt Isän hylkäämänä olemisen piinan?” (s.
252) Von Balthasar pysyy eskistentiaalisessa asenteessa, jossa
järjellistä vastausta näihin kysymyksiin ei anneta. Negatiivisia
kompromisseja hän pitää vastauksina umpikujina, esim. sellaista
(nykään muuten ortodoksisessa kirkossa yleistä) ajatusta, että
kadotetut kokisivat Jumalan rakkauden helvettinä. Mutta entäs jos
lopputulema on kuin onkin jokaikisen meidän eksyneen kohdalla
positiivinen juuri Kristuksen - suuren Jumalan (ylistetty olkoon
hänen nimensä...) - sovitustyön, veren ja rakkauden tähden?
Tämän
mahdollisuuden tutkiminen, Jumalan mielenrakenteiden kunnioittava,
rukoileva kyseleminen, jää kysymykseksi, joka heitetään ilmaan,
mutta erittäin syvällä mielellä. Siinä kysymyksessä olisi
mysteeriä riittämiin, rakkauden suuruuden salaisuutta. Tuo
salaisuus on kuitenkin kertakaikkisesti palajastettu ihmiskunnalle
meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen elämässä, kuolemassa ja
ylösnousemuksessa. Tämän teoksen perusteella sanoisin, että Hans
Urs von Balthasarin terävät ja syvät kysymyksenasettelut ovat
hänen autuasta perintöään häntä seuraavien sukupolvien, siis
myös meidän, pohdittaviksi.
Kiitos Petri!
VastaaPoista