4.8.2025

Luottamuksen valo

 


Hallelujasäe

Iloitkaa, hurskaat! Iloitkaa Herrasta,
ylistäkää hänen pyhää nimeään!

Ps. 97:12


Matt. 17:1–8

Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 17

Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.
    Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: ”Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.”
    Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!” Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa. Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: ”Nouskaa, älkää pelätkö.” Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.


"Luottamuksen valo"
saarna Riihimäen Keskuskirkossa kirkastussunnuntaina 3.8.2025 
pastori Petri Samuel Tikka +


Ylistetty olkoon Jeesus Kristus! Olkoon hän aina ylistetty!
Sanon muutaman kerran: ylistetty... toistakaa perässä: Olkoon hän...

Pyhäkoulu on nyt tiedossa lapsille ja lapsenmielisille. Pyhäkoulua vetää Helena Syrjälä. Häntä voi seurata tuonne toimituskappeliin.

Tahdon tässä saarnassa puhua rukouksesta, keskustelusta Herran kanssa, hänen kuuntelemisestaan. Tahdon, että voimme miettiä, mihin se kutsuu meitä ja miten se voi muuttaa meitä. Uskon, että Herra Jeesus haluaa luoda meihin luottamuksen ilmapiirin, sellaisen, joka vallitsi kirkatusvuorella hänen ja Vahan testamentin merkkihenkilöiden Mooseksen ja Elian välillä. Apostoli Pietari halusi tähän ilmapiiriin varsin innokkaasti mukaan: hän halusi keskustella yhtä avoimesti ja tuttavallisesti Herran kanssa kuin pyhät. Kuulemme kuitenkin evankeliumissa ja Raamatussa muutenkin ohjeita siihen, miten pyhän luottamuksen, rukouksen ilmapiiriin päästään ja mitä se tarkoittaa.

Se, miten päädyin ajattelemaan rukousta ja kirkastusvuorta tältä kannalta liittyy siihen, että keskustelin äskettäin puhelimessa erään hyvän ystäväni kanssa rukouksesta. Mietin jälleen kerran sitä, että Raamatussa, etenkin itse Herralla Jeesuksella, on paljon käsittämättömän suuria lupauksia rukouksesta. Yksi suurimmista Vapahtajan lupauksista löytyy Markuksen evankeliumin luvusta 11: ”Mitä ikinä te rukouksessa pyydätte, uskokaa, että olette sen jo saaneet, ja se on teidän.” (Mark. 11:24) Helposti nämä sanat ohitetaan, harvoin niistä saarnataan ilman lukuisia tarkennuksia. Sisältöä sanoille jää vähän jos ollenkaan. On kuitenkin väärin pitää pieninä Herran sanoja, joihin messussakin me aina eri tavoin keskitymme. Onhan tämänkin päivän evankeliumin keskiössä kaikessa ihmeellisyydessään se, että Jeesuksen kanssa keskusteltiin, häntä kuunneltiin, hänen kanssaan halusivat viettää aikaa sekä taivaan kansalaiset että maanpäälliset opetuslapset. Ja mitä muuta rukous onkaan kuin keskustelua Jeesuksen kanssa, sillä onhan Jeesus kristillisen uskon mukaan Jumala. Kirkastusvuori, kuten monet muut näyt, todistavat, että Jeesus on maan päällä kanssamme kulkeva Herra ja Luoja. Siksi hänen lupauksensa ja kehotuksensa rukouksesta ovat painavaa sanaa.

Kun puhuin rukouksesta olevista suurista lupauksista ystäväni kanssa, tuli mieleen sanoa hänelle, että mielestäni Jeesus haluaa suurilla lupauksillaan rukouksesta rohkaista meidät luottamukseen. Hän haluaa luoda luottamuksen ilmapiiriä suhteessa taivaalliseen Isäänsä. Me voimme todistaa monia merkityksellisiä tapahtumia, jotka kaikki viittaavat Jumalan hyvyyteen: uuden elämän syntymistä, rakkautta puolisoiden välillä, uskon syntymistä, ihmeitä, parannuksentekoa, häpeästä vapautumista, profetioita, lohdutusta, paranemista, armon kosketusta ja monta muuta suurta rukousvastausta. Hyvistä merkeistä on aina syytä kiittää. Ilman luottamuksen ilmapiiriä Jumalan rakkauden merkit jäävät kuitenkin vaille merkitystään. Siksi ne helposti unohtuvatkin, kun tarkoitettu ilmapiiri jää pois mielestä. Kaikkien ihmeellisten merkkien on tarkoitus lujittaa rakkauttamme ja lapsenomaista luottamusta Isään Jumalaan, Poikaan Jeesukseen sekä Herraan ja eläväksi tekijään, Pyhään Henkeen. Kaikki hyvä, mitä koemme, kaikki hyvä, mikä kasvattaa luottamusta, kasvattakoon luottamusta yksin Pyhään Kolminaisuuteen ja hänen mahdollisuuksiinsa.

Puhuessani ystäväni kanssa siitä, että luottamuksen ilmapiirin luominen on Jeesuksen suurten rukouslupausten tarkoitus, ystäväni viittasi kummallekin meistä uudella tavalla Jeesuksen maallisen taivalluksen viimeisiin sanoihin Luukkaan mukaan: ”Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: 'Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.' Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.'” (Luuk. 23:46) Ystäväni viittaus teki minuun vaikutuksen. Jeesuksen viimeinen sana ristillä liittyy kirkastussunnuntaihin, sillä kirkastuvuorella Jeesus, Mooses ja Elia keskustelivat Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesuksen lähtemisestä, alkukielellä hänen eksoduksestaan. Kuten Mooses, Messias tulisi vapauttamaan koko kansan orjuudesta kohti luvattua maata. Jeesus tekisi sen ristillä, ylösnousemuksella ja taivaaseen astumisella. Mutta mikä oli se näissä tapahtumissa oleva kirkas voima, jolla Jeesus vapautti iloon ja toivoon kaikki ihmiset? Herran viimeisten sanojen perusteella se voima oli ilmeisesti täydellinen ja varaukseton luottamus taivaalliseen Isään. Kuolemassakin ja häpeässä Jeesus luotti Isän hyvyyteen psalmin sanoin, jotka olivat vanha juutalainen iltarukous, jo äiti Marialta opittu. Ja olennaista on huomata, että kun Jeesus uskoi henkensä Isän haltuun, hän ei ajatellut vain itseään. Hän uskoi kaikkien Messiaana ja kuninkaana samalla jokaisen ihmisen Isän haltuun, myös ne, jotka eivät Vapahtajan toisten ristin sanojen mukaan ”tiedä mitä he tekevät” (Luuk. 23:34) murhatessaan rakkauden ja sen Herran.

Tahdon ihmetellä sitä, kuinka Vapahtajan viimeiset sanat ennen ylösnousemusta ovat tuoneet maailmaan kaikesta poikkeavan luottamuksen ilmapiirin, kirkkaan ilmapiirin, kirkastuspäivän, joka ei kestä vain hetkeä ja hyvissä tunnelmissa. Jeesuksen luottamus kantaa muuttumattomassa myötätunnossa suurimmankin häpäisyn, jota toiset saavat aikaan. Herran luottamus Isään ei katkea epätoivon, oikeudenmukaisen vihan ja tuskan keskellä – täytenä ihmisenä hän itse tunsi nämä kaikki tunteet. Herran armollinen luottamus on ilmapiri, johon jokainen ihminen, myös jokainen meistä läsnäolijoista ja kuulijoista, voi ja saa varauksetta liittyä. Ei ole mitään niin suurta tuskaa ja vaikeutta, ettei Vapahtaja kuulisi sitä, hän tietää läpikotaisin sekä uhrin tuskan ja vihan että pahantekijän armon tarpeen. Koko ihmisyyden valtavien ja ristiriitaisten ja kostoonkin vievien tunteiden keskellä hän ei romahda, vaan uskoo itsensä ja jokaisen ihmisen, jokaisen meistä, Isän Jumalan täydelliseen rakkauteen. Herran luottamus on luottamusta, jota ei tarvitse itsestään puristaa, kun ei näe koko kuvaa eikä voikaan. Jokaisella on oma näkökulma: ei saa esimerkiksi odottaa lauhkeutta siltä, joka on kärsinyt. Herra Jeesus näkee kuitenkin kaikki näkökulmat ja luo itse luottamuksen Luojaan ja hänen antamaansa elämään syvimmässä tuskassa ja kauhussa, ristillä. Vapahtajan pyhä luottamus on luottamus, joka tekee rohkeaksi ja antaa Jumala-keskeisen varmuuden. Se on luottamusta siihen, että rukoukset kuullaan. Se on luottamusta ylösnousemukseen, pääsiäiseen, ei vain itselleen, vaan kaikille, syntisemmällekin, minullekin. Sellaista on luottamus, jota kaikkein Pyhä Kolminaisuus mielellään jakaa ja jonka hän jokaiselle pyytävällä lahjoittaa.

Maailmassa omat ja toisten yritykset ja erhedykset äärimmäisen helposti nakertavat luottamuksen ilmapiiriä, etenkin, jos niin sallimme. Sosiaalisesta mediastakin päätellen vastakkainasettelun aika ei ole ohi. Jos luottamus toisiin ihmisiin rapautuu, helposti katoaa myös usko meidän ihmisten Luojaan ja hänen tekoihinsa. Mutta juuri siksi, jotta ei eri tavoin luhistuta tai rapauteta ympäristöä omavoimaisuudella tai katkeruudella, on tärkeää aina anoa pyhää luottamuksen ilmapiiriä. Ja kuulemamme evankeliumi antaa luottamuksen löytymiseen itse asiassa ratkaisevan vihjeen lopussaan: ”Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.”

Ortodoksisessa perinteessä opetetaan rukousta, johon monet kristityt ovat mielellään tarttuneet ja joka edistää Jeesuksen jatkuvaa näkemistä. Rukous on ns. Jeesuksen rukous: Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä. Rukouksen tarkoitus on kiinnittää sydämen katse yksin Jeesukseen, kuten kuulimme: ”he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.” Huolia, iloa ja muita tunteita ei kielletä, ei epätoivoa, ei vihaa, ei mitään: mutta kaiken sallitaan olla ja annetaan ne Jeesuksen nimeä toistaen Jumalan haltuun. Jeesusken rukous onkin yksinkertaisimmillaan hiljaista huokausta: hengittäen mielessään sanoen Jee-sus. Jeesuksen nimeä tai pyyntöä, ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua”, voi toistaa jatkuvana, vaikka erilaisina luppohetkinä. Tietoisesti kun Herran nimeä toistetaan se lopulta muuttaa ihmistä. Jeesuksen nimi tuo luottamuksen, rauhan ja ennen kaikkea pyyteettömän rakkauden lähimmäiseen.

Meidät on siis kutsuttu katsomaan Jeesusta, kiinnittämään sisimpämme ajatus ja huomio yksin häneen. Hän hoitaa kaiken muun. Kuulemassamme evankeliumissa Isä Jumala puhuu suoraan ja kutsuu katsomisten lisäksi kuulemiseen. Isä sanoo: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!” Meidän tulee kuulla Jeesuksen viimeisiä sanoja, mutta myös ensimmäisiä sanoja ylösnousemuksen jälkeen: ”Mitä itket, nainen? Ketä sinä etsit?” Jeesus puhui Magdalan Marialle, joka ihmetteli haudan suulla, mihin Herran ruumi oli viety. Maria tunnisti Jeesuksen kun hän puhutteli tätä nimeltä: ”Maria”. Jeesus kutsuu meidätkin nimeltä elämämme raunioilla, joilla epätoivoisesti etsimme rauhaa. Me emme toista vain Herran nimeä: hän toistaa meidän nimeämme lämpimässä rakkaudessa meitä kohtaan ja kutsuu meistä jokaista yhä syvemmin yhteyteensä. Jeesus viitoittaa meille elämämme suunnan ja antaa siihen vihjeitä, etenkin kun olemme valmiita kuuntelemaan myös toisten kilvoittelijoiden neuvoja ja profetioita.

Rukouksen voimasta on sanonut osuvasti evankelista Corrie ten Boom, joka pelasti toisen maailmansodan aikana juutalaisia kansallissosialistien vainoilta Corrie sanoo: ”Ihmeellinen asia rukouksessa on se, että jätät maailman, jossa et voi tehdä jotakin, ja astut Jumalan valtakuntaan, jossa kaikki on mahdollista. Hänen erikoisuutensa on se, mikä on mahdotonta. Mikään ei ole liian suurta hänen kaikkivaltiaalle voimalleen. Mikään ei ole liian pientä hänen rakkaudelleen.” Olen puhunut aiemminkin tässä kirkossa ja muuallakin herätyksestä ja kehottanut rukoilemaan sen vahvistumista. Uskon, että Pyhä Henki on liikkeellä vahvasti ja kääntämässä sydämiä Jeesuksen puoleen. Haluaisin kuitenkin kehottaa tänään meitä johonkin vielä tarkempaan, jotta voimme käytännöllisesti soveltaa sitä, mitä olemme kuulleet tänään. Mikään ei ole mahdotonta hänelle, joka on kuollut kaikkien asemassa. Olen aloittanut rukouskampanjan, ja monet ovat jo alkaneet rukoilla sitä, että huumeiden käyttäjät Riihimäellä kokisivat vahvasti Jeesuksen rakkauden. Näin myös tehdään Sanan ja rukouksen illoissa tässä kirkossa. Kaikkia käytännöllisiä tukijärjestelmiä tarvitaan, mutta useimmiten on niin, että vain Jeesus tai rakastuminen tai kummatkin vapauttavat ihmisen huumeista tai alkoholista tai vastaavista vääristä lääkkeistä tuskaan. Addiktio on kova voima, mutta Herralla on valta. Rukouskampanja jatkuu ainakin 10.8. asti, mutta aikeissa on jatkaa aktiivista rukousta pidempään. Kutsun teitä kaikkia mukaan kiittämään Raamatun mukaisesti kaikista ihmisistä, myös niistä, joilla on tällä hetkellä vaikeaa. Herra ei hylkää ketään. Niin kuin monta läheistä vaikeasti menettänyt Sirkka-mummini aina sanoi: kukaan rukousten lapsi ei joudu hukkaan.

Nähdäkseni Raamatun perusopetuksiin kuuluu se, että seurakunnan tulisi oikeastaan kasvaa yhteisen rukouksen linnakkeeksi. Jokaisella on omat tapansa rukoilla, jokaisella on omat armolahjansa, kaikki kasvattaa yhdessä kirkkoa, jonka Herra on perustanut maailman pelastuksen ja paranemisen satamaksi. Me emme saa vähätellä rukouksen voimaa ja luottamuksen lahjaa, sillä ne on vahvistettu Jeesuksen viimeisellä sanalla ja tuotu osaksi henkilökohtaista elämäämme yksi kerrallaan - jo hänen ensimmäisellä sanallaan Magdalan Marialle. Meidän tulee levittää Kristuksen tuntemisen tuoksua, erilaiset kristityt yhdessä, kunnes maailma uskoo Jeesukseen Jumalan Poikana, joka ymmärtää kaiken ja parantaa niin sielun kuin ruumiinkin. Teidän jokaisen rukoukset ovat tärkeitä, olennaisia!

Se, että näkee toivon pimeimmissäkin hetkissä, nousee siitä, että uskoo Pyhän Hengen voimaa uudistaa kaikki Kristuksessa. Vaikka meidän pitää olla lyhyellä tähtäimellä realisteja, pitkällä tähtäimellä mitään muuta ei olekaan kuin luottamus Isään. Koin kerran miettiessäni läheisten ja kaikkien ihmisten lopullista tulevaisuutta näyn ristisä ja Kolminaisuudesta. Koin Isän Jumalan sanovan, ettei hän sallinut oman Poikansa kuolla vain mahdollisen pelastuksen tähden. Kerran Pyhä Henki toteuttaa Isän aikeen, joka tuli ilmi Pojassa: poistaa kaikki pimeys, kaikki kipu, kaikki synti, joka estää yhteyttä häneen. Jos elämme kirkastusvuoren valossa, se valo on valo, joka loistaa Golgatalla: Jeesus on uskonut Isän käsiin jokaisen ihmisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositut tekstit | The most popular posts