Hallelujasäe
Iloitkaa,
hurskaat! Iloitkaa Herrasta,
ylistäkää hänen pyhää nimeään!
Ps. 97:12
Matt.
17:1–8
Evankeliumista Matteuksen mukaan, luvusta 17
Kuuden
päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja
tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle
yksinäisyyteen. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän
nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen
vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.
Samassa
heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen
kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: ”Herra, on
hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme
majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.”
Pietarin
vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului
ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.
Kuulkaa häntä!” Kun opetuslapset kuulivat äänen, he
heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa. Mutta
Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: ”Nouskaa,
älkää pelätkö.” Ja kun he nostivat katseensa, he eivät
nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.
"Luottamuksen valo"
saarna Riihimäen Keskuskirkossa kirkastussunnuntaina 3.8.2025
pastori Petri Samuel Tikka +
Ylistetty
olkoon Jeesus Kristus! Olkoon hän aina ylistetty!
Sanon muutaman
kerran: ylistetty... toistakaa perässä: Olkoon hän...
Pyhäkoulu
on nyt tiedossa lapsille ja lapsenmielisille. Pyhäkoulua vetää
Helena Syrjälä. Häntä voi seurata tuonne toimituskappeliin.
Tahdon
tässä saarnassa puhua rukouksesta, keskustelusta Herran kanssa,
hänen kuuntelemisestaan. Tahdon, että voimme miettiä, mihin se
kutsuu meitä ja miten se voi muuttaa meitä. Uskon, että Herra
Jeesus haluaa luoda meihin luottamuksen ilmapiirin, sellaisen, joka
vallitsi kirkatusvuorella hänen ja Vahan testamentin
merkkihenkilöiden Mooseksen ja Elian välillä. Apostoli Pietari
halusi tähän ilmapiiriin varsin innokkaasti mukaan: hän halusi
keskustella yhtä avoimesti ja tuttavallisesti Herran kanssa kuin
pyhät. Kuulemme kuitenkin evankeliumissa ja Raamatussa muutenkin
ohjeita siihen, miten pyhän luottamuksen, rukouksen ilmapiiriin
päästään ja mitä se tarkoittaa.
Se, miten päädyin
ajattelemaan rukousta ja kirkastusvuorta tältä kannalta liittyy
siihen, että keskustelin äskettäin puhelimessa erään hyvän
ystäväni kanssa rukouksesta. Mietin jälleen kerran sitä, että
Raamatussa, etenkin itse Herralla Jeesuksella, on paljon
käsittämättömän suuria lupauksia rukouksesta. Yksi suurimmista
Vapahtajan lupauksista löytyy Markuksen evankeliumin luvusta 11:
”Mitä ikinä te rukouksessa pyydätte, uskokaa, että olette sen
jo saaneet, ja se on teidän.” (Mark. 11:24) Helposti nämä sanat
ohitetaan, harvoin niistä saarnataan ilman lukuisia tarkennuksia.
Sisältöä sanoille jää vähän jos ollenkaan. On kuitenkin väärin
pitää pieninä Herran sanoja, joihin messussakin me aina eri tavoin
keskitymme. Onhan tämänkin päivän evankeliumin keskiössä
kaikessa ihmeellisyydessään se, että Jeesuksen kanssa
keskusteltiin, häntä kuunneltiin, hänen kanssaan halusivat viettää
aikaa sekä taivaan kansalaiset että maanpäälliset opetuslapset.
Ja mitä muuta rukous onkaan kuin keskustelua Jeesuksen kanssa, sillä
onhan Jeesus kristillisen uskon mukaan Jumala. Kirkastusvuori, kuten
monet muut näyt, todistavat, että Jeesus on maan päällä
kanssamme kulkeva Herra ja Luoja. Siksi hänen lupauksensa ja
kehotuksensa rukouksesta ovat painavaa sanaa.
Kun puhuin
rukouksesta olevista suurista lupauksista ystäväni kanssa, tuli
mieleen sanoa hänelle, että mielestäni Jeesus haluaa suurilla
lupauksillaan rukouksesta rohkaista meidät luottamukseen. Hän
haluaa luoda luottamuksen ilmapiiriä suhteessa taivaalliseen
Isäänsä. Me voimme todistaa monia merkityksellisiä tapahtumia,
jotka kaikki viittaavat Jumalan hyvyyteen: uuden elämän syntymistä,
rakkautta puolisoiden välillä, uskon syntymistä, ihmeitä,
parannuksentekoa, häpeästä vapautumista, profetioita, lohdutusta,
paranemista, armon kosketusta ja monta muuta suurta rukousvastausta.
Hyvistä merkeistä on aina syytä kiittää. Ilman luottamuksen
ilmapiiriä Jumalan rakkauden merkit jäävät kuitenkin vaille
merkitystään. Siksi ne helposti unohtuvatkin, kun tarkoitettu
ilmapiiri jää pois mielestä. Kaikkien ihmeellisten merkkien on
tarkoitus lujittaa rakkauttamme ja lapsenomaista luottamusta Isään
Jumalaan, Poikaan Jeesukseen sekä Herraan ja eläväksi tekijään,
Pyhään Henkeen. Kaikki hyvä, mitä koemme, kaikki hyvä, mikä
kasvattaa luottamusta, kasvattakoon luottamusta yksin Pyhään
Kolminaisuuteen ja hänen mahdollisuuksiinsa.
Puhuessani
ystäväni kanssa siitä, että luottamuksen ilmapiirin luominen on
Jeesuksen suurten rukouslupausten tarkoitus, ystäväni viittasi
kummallekin meistä uudella tavalla Jeesuksen maallisen taivalluksen
viimeisiin sanoihin Luukkaan mukaan: ”Ja Jeesus huusi kovalla
äänellä: 'Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.' Tämän
sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.'” (Luuk. 23:46)
Ystäväni viittaus teki minuun vaikutuksen. Jeesuksen viimeinen sana
ristillä liittyy kirkastussunnuntaihin, sillä kirkastuvuorella
Jeesus, Mooses ja Elia keskustelivat Luukkaan evankeliumin mukaan
Jeesuksen lähtemisestä, alkukielellä hänen eksoduksestaan. Kuten
Mooses, Messias tulisi vapauttamaan koko kansan orjuudesta kohti
luvattua maata. Jeesus tekisi sen ristillä, ylösnousemuksella ja
taivaaseen astumisella. Mutta mikä oli se näissä tapahtumissa
oleva kirkas voima, jolla Jeesus vapautti iloon ja toivoon kaikki
ihmiset? Herran viimeisten sanojen perusteella se voima oli
ilmeisesti täydellinen ja varaukseton luottamus taivaalliseen Isään.
Kuolemassakin ja häpeässä Jeesus luotti Isän hyvyyteen psalmin
sanoin, jotka olivat vanha juutalainen iltarukous, jo äiti Marialta
opittu. Ja olennaista on huomata, että kun Jeesus uskoi henkensä
Isän haltuun, hän ei ajatellut vain itseään. Hän uskoi kaikkien
Messiaana ja kuninkaana samalla jokaisen ihmisen Isän haltuun, myös
ne, jotka eivät Vapahtajan toisten ristin sanojen mukaan ”tiedä
mitä he tekevät” (Luuk. 23:34) murhatessaan rakkauden ja sen
Herran.
Tahdon ihmetellä sitä, kuinka Vapahtajan viimeiset
sanat ennen ylösnousemusta ovat tuoneet maailmaan kaikesta
poikkeavan luottamuksen ilmapiirin, kirkkaan ilmapiirin,
kirkastuspäivän, joka ei kestä vain hetkeä ja hyvissä
tunnelmissa. Jeesuksen luottamus kantaa muuttumattomassa
myötätunnossa suurimmankin häpäisyn, jota toiset saavat aikaan.
Herran luottamus Isään ei katkea epätoivon, oikeudenmukaisen vihan
ja tuskan keskellä – täytenä ihmisenä hän itse tunsi nämä
kaikki tunteet. Herran armollinen luottamus on ilmapiri, johon
jokainen ihminen, myös jokainen meistä läsnäolijoista ja
kuulijoista, voi ja saa varauksetta liittyä. Ei ole mitään niin
suurta tuskaa ja vaikeutta, ettei Vapahtaja kuulisi sitä, hän
tietää läpikotaisin sekä uhrin tuskan ja vihan että pahantekijän
armon tarpeen. Koko ihmisyyden valtavien ja ristiriitaisten ja
kostoonkin vievien tunteiden keskellä hän ei romahda, vaan uskoo
itsensä ja jokaisen ihmisen, jokaisen meistä, Isän Jumalan
täydelliseen rakkauteen. Herran luottamus on luottamusta, jota ei
tarvitse itsestään puristaa, kun ei näe koko kuvaa eikä voikaan.
Jokaisella on oma näkökulma: ei saa esimerkiksi odottaa lauhkeutta
siltä, joka on kärsinyt. Herra Jeesus näkee kuitenkin kaikki
näkökulmat ja luo itse luottamuksen Luojaan ja hänen antamaansa
elämään syvimmässä tuskassa ja kauhussa, ristillä. Vapahtajan
pyhä luottamus on luottamus, joka tekee rohkeaksi ja antaa
Jumala-keskeisen varmuuden. Se on luottamusta siihen, että rukoukset
kuullaan. Se on luottamusta ylösnousemukseen, pääsiäiseen, ei
vain itselleen, vaan kaikille, syntisemmällekin, minullekin.
Sellaista on luottamus, jota kaikkein Pyhä Kolminaisuus mielellään
jakaa ja jonka hän jokaiselle pyytävällä lahjoittaa.
Maailmassa
omat ja toisten yritykset ja erhedykset äärimmäisen helposti
nakertavat luottamuksen ilmapiiriä, etenkin, jos niin sallimme.
Sosiaalisesta mediastakin päätellen vastakkainasettelun aika ei ole
ohi. Jos luottamus toisiin ihmisiin rapautuu, helposti katoaa myös
usko meidän ihmisten Luojaan ja hänen tekoihinsa. Mutta juuri
siksi, jotta ei eri tavoin luhistuta tai rapauteta ympäristöä
omavoimaisuudella tai katkeruudella, on tärkeää aina anoa pyhää
luottamuksen ilmapiiriä. Ja kuulemamme evankeliumi antaa
luottamuksen löytymiseen itse asiassa ratkaisevan vihjeen lopussaan:
”Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta
kuin Jeesuksen yksin.”
Ortodoksisessa perinteessä
opetetaan rukousta, johon monet kristityt ovat mielellään
tarttuneet ja joka edistää Jeesuksen jatkuvaa näkemistä. Rukous
on ns. Jeesuksen rukous: Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda
minua syntistä. Rukouksen tarkoitus on kiinnittää sydämen katse
yksin Jeesukseen, kuten kuulimme: ”he eivät nähneet ketään
muuta kuin Jeesuksen yksin.” Huolia, iloa ja muita tunteita ei
kielletä, ei epätoivoa, ei vihaa, ei mitään: mutta kaiken
sallitaan olla ja annetaan ne Jeesuksen nimeä toistaen Jumalan
haltuun. Jeesusken rukous onkin yksinkertaisimmillaan hiljaista
huokausta: hengittäen mielessään sanoen Jee-sus. Jeesuksen nimeä
tai pyyntöä, ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda
minua”, voi toistaa jatkuvana, vaikka erilaisina luppohetkinä.
Tietoisesti kun Herran nimeä toistetaan se lopulta muuttaa ihmistä.
Jeesuksen nimi tuo luottamuksen, rauhan ja ennen kaikkea pyyteettömän
rakkauden lähimmäiseen.
Meidät on siis kutsuttu katsomaan
Jeesusta, kiinnittämään sisimpämme ajatus ja huomio yksin häneen.
Hän hoitaa kaiken muun. Kuulemassamme evankeliumissa Isä Jumala
puhuu suoraan ja kutsuu katsomisten lisäksi kuulemiseen. Isä sanoo:
”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa
häntä!” Meidän tulee kuulla Jeesuksen viimeisiä sanoja, mutta
myös ensimmäisiä sanoja ylösnousemuksen jälkeen: ”Mitä itket,
nainen? Ketä sinä etsit?” Jeesus puhui Magdalan Marialle, joka
ihmetteli haudan suulla, mihin Herran ruumi oli viety. Maria tunnisti
Jeesuksen kun hän puhutteli tätä nimeltä: ”Maria”. Jeesus
kutsuu meidätkin nimeltä elämämme raunioilla, joilla
epätoivoisesti etsimme rauhaa. Me emme toista vain Herran nimeä:
hän toistaa meidän nimeämme lämpimässä rakkaudessa meitä
kohtaan ja kutsuu meistä jokaista yhä syvemmin yhteyteensä. Jeesus
viitoittaa meille elämämme suunnan ja antaa siihen vihjeitä,
etenkin kun olemme valmiita kuuntelemaan myös toisten
kilvoittelijoiden neuvoja ja profetioita.
Rukouksen voimasta
on sanonut osuvasti evankelista Corrie ten Boom, joka pelasti
toisen maailmansodan aikana juutalaisia kansallissosialistien
vainoilta Corrie sanoo: ”Ihmeellinen asia rukouksessa on se, että
jätät maailman, jossa et voi tehdä jotakin, ja astut Jumalan
valtakuntaan, jossa kaikki on mahdollista. Hänen erikoisuutensa on
se, mikä on mahdotonta. Mikään ei ole liian suurta hänen
kaikkivaltiaalle voimalleen. Mikään ei ole liian pientä hänen
rakkaudelleen.” Olen puhunut aiemminkin tässä kirkossa ja
muuallakin herätyksestä ja kehottanut rukoilemaan sen
vahvistumista. Uskon, että Pyhä Henki on liikkeellä vahvasti ja
kääntämässä sydämiä Jeesuksen puoleen. Haluaisin kuitenkin
kehottaa tänään meitä johonkin vielä tarkempaan, jotta voimme
käytännöllisesti soveltaa sitä, mitä olemme kuulleet tänään.
Mikään ei ole mahdotonta hänelle, joka on kuollut kaikkien
asemassa. Olen aloittanut rukouskampanjan, ja monet ovat jo alkaneet rukoilla sitä, että huumeiden
käyttäjät Riihimäellä kokisivat vahvasti Jeesuksen rakkauden.
Näin myös tehdään Sanan ja rukouksen illoissa tässä kirkossa.
Kaikkia käytännöllisiä tukijärjestelmiä tarvitaan, mutta
useimmiten on niin, että vain Jeesus tai rakastuminen tai kummatkin
vapauttavat ihmisen huumeista tai alkoholista tai vastaavista
vääristä lääkkeistä tuskaan. Addiktio on kova voima, mutta
Herralla on valta. Rukouskampanja jatkuu ainakin 10.8. asti, mutta
aikeissa on jatkaa aktiivista rukousta pidempään. Kutsun teitä
kaikkia mukaan kiittämään Raamatun mukaisesti kaikista ihmisistä,
myös niistä, joilla on tällä hetkellä vaikeaa. Herra ei hylkää
ketään. Niin kuin monta läheistä vaikeasti menettänyt
Sirkka-mummini aina sanoi: kukaan rukousten lapsi ei joudu
hukkaan.
Nähdäkseni Raamatun perusopetuksiin kuuluu se, että
seurakunnan tulisi oikeastaan kasvaa yhteisen rukouksen linnakkeeksi.
Jokaisella on omat tapansa rukoilla, jokaisella on omat armolahjansa,
kaikki kasvattaa yhdessä kirkkoa, jonka Herra on perustanut maailman
pelastuksen ja paranemisen satamaksi. Me emme saa vähätellä
rukouksen voimaa ja luottamuksen lahjaa, sillä ne on vahvistettu
Jeesuksen viimeisellä sanalla ja tuotu osaksi henkilökohtaista
elämäämme yksi kerrallaan - jo hänen ensimmäisellä sanallaan
Magdalan Marialle. Meidän tulee levittää Kristuksen tuntemisen
tuoksua, erilaiset kristityt yhdessä, kunnes maailma uskoo
Jeesukseen Jumalan Poikana, joka ymmärtää kaiken ja parantaa niin
sielun kuin ruumiinkin. Teidän jokaisen rukoukset ovat tärkeitä, olennaisia!
Se, että näkee toivon pimeimmissäkin
hetkissä, nousee siitä, että uskoo Pyhän Hengen voimaa uudistaa
kaikki Kristuksessa. Vaikka meidän pitää olla lyhyellä
tähtäimellä realisteja, pitkällä tähtäimellä mitään muuta
ei olekaan kuin luottamus Isään. Koin kerran miettiessäni
läheisten ja kaikkien ihmisten lopullista tulevaisuutta näyn
ristisä ja Kolminaisuudesta. Koin Isän Jumalan sanovan, ettei hän
sallinut oman Poikansa kuolla vain mahdollisen pelastuksen tähden.
Kerran Pyhä Henki toteuttaa Isän aikeen, joka tuli ilmi Pojassa:
poistaa kaikki pimeys, kaikki kipu, kaikki synti, joka estää
yhteyttä häneen. Jos elämme kirkastusvuoren valossa, se valo on
valo, joka loistaa Golgatalla: Jeesus on uskonut Isän käsiin
jokaisen ihmisen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti