tag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.comments2024-02-13T12:12:28.552+02:00Petri's Blog | Petrin verkkolokiPetrihttp://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comBlogger89125tag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-31631523145163418742024-02-13T12:12:28.552+02:002024-02-13T12:12:28.552+02:00Ylistetty olkoon Kristus! Kiitos Petri❣️Ylistetty olkoon Kristus! Kiitos Petri❣️Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-55815597241452381992023-08-12T20:25:50.784+03:002023-08-12T20:25:50.784+03:00Miten ymmärtäisin paremmin Iisak Nineveläiden sana...Miten ymmärtäisin paremmin Iisak Nineveläiden sanat: "Iisak Niniveläinen opettaa: ”Armo ja oikeudenmukaisuus yhdessä sielussa on kuin mies, joka palvoo Jumalaa ja epäjumalia samassa talossa.”? Tarkoitetaanko tällä nyt sitä, että meidän tulee jättää tuomionanto Jumalalle, ja keskittyä itse rakkauden kaksoiskäskyyn parhaamme mukaan?<br /><br />Sinänsä kristillisenä universalistina ajattelen, että tuomio ja armo eivät ole <br />välttämättä toistensa vastakohtia. Uskon, että meidän pitää tehdä ajallansa Jumalalle tili teoistamme ja kärsiä väärintekojemme seuraukset, mutta en ole koskaan ymmärtänyt ikuisen rangaistuksen ideaa. Ainakin Suomessa vankeusrangaistus päättyy joskus ja vankeja pyritään rangaistuksen ohessa nimenomaan palauttamaan yhteiskuntaan (auttamalla esim päihdeongelmien kanssa jne.). Miten ikuinen ero palvelisi ketään ja miksi universumin Luoja ei pystyisi tai haluaisi pelastamaan luotujansa? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-41111442446152186782023-08-08T23:18:06.547+03:002023-08-08T23:18:06.547+03:00Kiitos! Ja tuo muttailu antaa valitettavasti myös ...Kiitos! Ja tuo muttailu antaa valitettavasti myös epäselvän vaikutelman Jumalan luonteesta niille, jotka epäilevät Luojaa.Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-65835707661649836512023-08-07T15:35:10.226+03:002023-08-07T15:35:10.226+03:00Mainiota pohdintaa! Tuo muttailu Jumalasta puhutta...Mainiota pohdintaa! Tuo muttailu Jumalasta puhuttaessa on uskoakseni kaiken uskonnollisen ahdistuksen, turhautumisen ja epätoivon lähde.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-25648001921051888542021-09-03T16:27:10.321+03:002021-09-03T16:27:10.321+03:00Kiitos erittäin paljon vastauksesta, Esko! Kysymys...Kiitos erittäin paljon vastauksesta, Esko! Kysymys on nimenomaan maailmankuvan haastamisesta. Ns. modernin ajan todellisuuskäsityksen ahtaus kaipaa haastetta myös kristillisestä perinteestä. Nythän sitä tulee paljon jo ns. New Agen ja idän uskontojen kautta. Kristillinen todellisuuskäsitys jää helposti paitsioon, kun kristittyinä haluamme helposti mennä muotivirtausten tai muitten viisauksien mukana niin, että omaa sanottavaa ei paljoa ole.Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-48566325545886777572021-08-26T11:13:37.090+03:002021-08-26T11:13:37.090+03:00Kiitos kirjoituksestasi Petri Tikka! Siinä on niin...Kiitos kirjoituksestasi Petri Tikka! Siinä on niin kovasti ideoita, niin että en kaikkia niitä tässä ehdi kommentoimaan. Mutta tärkeimpiä.<br />On ymmärrettävää, että Petri Tikka näki näin syvälle kirjaani. Meillä on sentään takana pitkä ystävyys fantasiakirjallisuuden alueella. Tolkienit on luettu!<br />Se on varmaan yksi tie sellaisiin kysymyksiin kuin Astui alas tuonelaan. En ollenkaan sano, että ainoa tie. Kirjaani on ymmärtänyt muutama sellainen, jolla ei ole mitään yhteyttä fantasiakulttuuriin. Mutta meillä Petri Tikan kanssa se on vaikuttanut.<br />Siksi kai Petri Tikka näki myös sen, mikä on kirjassa ikään kuin taustalle, vain muutaman harvan kerran mainittu. Että tässä on kysymys maailmankuvasta. Moderni maailmankuva, joka kristittyihinkin vaikuttaa, ei voi sisällyttää itseensä sellaisia teemoja kuin tuonelanmatka. Siinä mielessä kirjani vähän niin kuin haastaa riitaa. Moderni todellisuus ei ole koko todellisuus!<br />On tästä nykyiset teologit ennenkin puhuneet. Esimerkiksi Heinrich Ott kirjassa Die Antwort des Glaubens: Meidän jokapäiväisen kokemuksen mukaan suuntautuvan todellisuuskäsityksemme pitäisi olla valmis itsensä relativoimiseen ja laajentamiseen.<br />Tämä on siis meillä Petri Tikan kanssa ymmärtääkseni yhteistä. Tarkastelemme tuonpuoleista todellisuutta ja koetamme löytää siitä sellaista, mikä puhuu tämänpuoleiseen todellisuuteen. <br />Mikä ei ole yhteistä on suhde kaikkien pelastumiseen, universalismiin. Tai ehkä siinäkin on jotain samaa.<br />Joka tapauksessa olemme siitä keskustelleet Petri Tikan kanssa. Universalismi on kuuma kysymys, mutta voi siitäkin vaihtaa mielipiteitä. Viimeksi puhuimme aiheesta Kappelin kahvilassa 1,5 tuntia ja lähdimme pois ainakin jokseenkin yhtä hyvinä ystävinä kuin millaisina olimme sinne tulleetkin.<br />Minulla on oma käsitykseni origenismista ja mielestäni se on uskontunnustuksen kanssa osittain ristiriidassa. Eikä universalismi vastaa sitä intuitiotakaan, joka minulle kristinuskosta on.<br />Mutta mutta. En minä kuitenkaan tunne oloani ihan mukavaksi läntisen kristillisyyden helvettikäsityksen kanssa. Augustinus ja Dante ahdistavat. Siksi kai esittelen niin innokkaasti A. F. Granfeltin käsitystä siitä, miten vielä tuonelassakin voi tehdä parannuksen. Jos ottaa vastaan Kristuksen tuonelansaarnan. Tämän pidemmälle en kuitenkaan halua mennä.<br />Ihan totta mitä Petri Tikka sanoo, että en ole koettanut kirjassani yhdistää kahta tärkeää käsitystä tuonelanmatkasta: toisaalla on perinteinen triumfidescensus, toisaalla Balthasarin hylättynä helvetissä harhaileva Kristus. Näiden yhdistämiseen eivät minun kykyni riitä. Mutta siinä sitä on missiota Petri Tikalle: eteenpäin Balthasarista!<br />Petri Tikan kirjoitus ansaitsisi laajan arvioinnin. Tämä nyt minulta tällä kertaa.<br />Esko Miettinen<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07684742726988661101noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-79100383771233647532021-08-10T20:42:22.085+03:002021-08-10T20:42:22.085+03:00Luin Eetu Mannisen artikkelin, jossa hän kirjoitti...Luin Eetu Mannisen artikkelin, jossa hän kirjoitti "Mielestäni kuitenkin sielun kuolemanjälkeinen jatkoelämä," Sielu ja elämä ovat Vt:ssa synonyymejä. Sielu/elämä on veressä. Kun ihminen kuolee, niin "tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin." Entä onko huomioitu, että helvetti, Gehenna, oli Jeesuksen aikana kaatopaikka, jossa paloi sammumaton tuli. Sinne voi uhrata jäsenensä ja ruumiinsa, mutta minne henki menee? Jumalan luo. Tulinen järvi on eri asia kuin helvetti. Tulisessa järvessä tuskin on ketään, koska se on valmistettu perkeleelle ja hänen sanansaattajilleen. Perkele on edelleen vapaana. Eikä kukaan ole voinut pelastua, koska Jeesus ei ole tullut takaisin pelastamaan. Siitä pelastuksesta apostolit kertoivat ja odottivat pelastuvansa. Jeesus pelastaa omansa Herran päivänä. Kansojen tuomiossa on tästä tarkka ilmoitus. On lampaat ja vuohet, oikeamieliset ja väärämieliset, jotka erotellaan toistaan tekojen mukaan eli rakkauden kaksoiskäskyn noudattamisesta. Kansojen tuomiosta löytää kolmannen ryhmän, valitut, eli ne, jotka on pelastettu, mutta jota pelastusta apostolit eivät kokeneet.Missä ovat valitut?<br /><br />Vastausta moniin kymymyksiin ei voi löytää kuin teksteistä, joiden perusteella opit on koottu, alkuteksteistä. Ei auta yhtään, vaikka on lukenut kaikki maaailman kristilliset kirjat. Entä onko huomioitu, että kirkon Ut:n käännöksissä kaikki ajallista tuhoa tarkoittavat sanat on käännetty kadotukseksi? Ei siis pitäisi puhua kadotusopista, vaan tuho-opista, siitä, miten ihminen tuhoaa ajallisen elämänsä. Jossain määrin keskustelu on irrallaan Ut:n sanomasta, koska se pyörii asioissa, joita ei löydy Raamatusta. Tapio Tuomaalahttps://www.blogger.com/profile/16334888113950715230noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-57252019520549391872021-07-24T21:21:29.590+03:002021-07-24T21:21:29.590+03:00Kiitos! Kiinnostavaa kuulla. On mukavaa aina, kun ...Kiitos! Kiinnostavaa kuulla. On mukavaa aina, kun ihmiset säveltävät/tekevät virsiä nykyaikana. :-)Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-36836588076258886242021-07-12T00:48:19.742+03:002021-07-12T00:48:19.742+03:00Pidin virrestäsi Olen vain säveltänyt yhden, sanat...Pidin virrestäsi Olen vain säveltänyt yhden, sanat eivt ole omani. Se oli erään papin läksiåislahja, en tiedä onko sitä koskaan esitetty ensimmäisen kerran jälkeen.ausfihttps://www.blogger.com/profile/14670067142289600528noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-83626956932224079152021-06-25T23:21:21.975+03:002021-06-25T23:21:21.975+03:00https://youtu.be/BrzviG6Hbnghttps://youtu.be/BrzviG6HbngPetrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-67561486751525204272021-06-25T23:20:18.601+03:002021-06-25T23:20:18.601+03:00Kiitos kommentista! Tämä on tietysti ihan perusarg...Kiitos kommentista! Tämä on tietysti ihan perusargumentti esm. Talbottin kirjassa sekä Robin Parryn kirjassa The Evangelical Universalist. Kuten tiedät varmasti! :-) Suosittelen itse kullekin tutustumista. Kunpa joku haluaisi ne suomeksi käännettynä. Sentään Toivo-seminaarin videoista löytyy mm Parryn video suomeksi tekstitettynä. :-)Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-38574871392345398582021-06-25T22:29:57.169+03:002021-06-25T22:29:57.169+03:00Kiitos pohdinnoista! Ajatus siitä, että Jeesuksen ...Kiitos pohdinnoista! Ajatus siitä, että Jeesuksen Kristuksen ristinkuolema pelastaisi ainoastaan osan ihmiskunnasta, on paitsi puistattava myös mielestäni vastakkainen Paavalin ajatuskululle esim. roomalaiskirjeen 5. luvussa. Ikään kuin Isä Jumala pitäisi oman Poikansa vanhurskasta tekoa aivoituksissaan köykäisempänä kuin Aadamin lankeemusta.Gracelandhttps://www.blogger.com/profile/11605461082263790200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-41465342073901150042021-01-29T15:36:55.314+02:002021-01-29T15:36:55.314+02:00Kiitos!Kiitos!Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-59737057192804454342021-01-28T20:21:43.884+02:002021-01-28T20:21:43.884+02:00Kiitos virvoittavista ja rahoittavista sanoista!Kiitos virvoittavista ja rahoittavista sanoista!Gracelandhttps://www.blogger.com/profile/11605461082263790200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-55663678092886314152020-11-27T17:03:40.461+02:002020-11-27T17:03:40.461+02:00Kiitos!Kiitos!Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-41122805954291896662020-11-27T16:10:07.366+02:002020-11-27T16:10:07.366+02:00Upeaa!Upeaa!Gracelandhttps://www.blogger.com/profile/11605461082263790200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-73405723672685229212020-11-17T12:07:15.868+02:002020-11-17T12:07:15.868+02:00Kiitos!Kiitos!Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-12885468659369512432020-11-16T19:08:32.342+02:002020-11-16T19:08:32.342+02:00Upeaa armon sanomaa! Kiitokset!Upeaa armon sanomaa! Kiitokset!Gracelandhttps://www.blogger.com/profile/11605461082263790200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-77715443337670809512020-07-26T15:42:48.952+03:002020-07-26T15:42:48.952+03:00Ilahdun henkesi valosta, Petri, ja kiitän viitseli...Ilahdun henkesi valosta, Petri, ja kiitän viitseliäisyydestäsi.<br /><br />”Ei uskoni luo minulle pelastusta, vaan pelastus luo minulle uskon."<br /><br />Teologia usein herättää järjen ääntä, tosin sydän uskoo jo. Pelastusvarmuus tulee uskomalla, ja uskoni määrä mitataan pelastukseen luottamisessani. <br /><br />Selvästi tapakristityissä on status quo:ta ollut vallalla, niin joku Kristuksen jo voittama korona on tuonut "pelolla varmistelua" pintaan taas, pyhienkin laitumilla, eli epäpyhästi. Kukaan ei pelkää ihmistä ja ihmispöpöjä, joka muistaa pelätä Taivaan Laupiasta Armollista El Shaddaita. Totisesti. Aamen.<br /><br />Rakkautta, ja hyvää jatkoa.Kim Peter Matekovitsnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-57685216380322910872020-04-14T13:36:13.066+03:002020-04-14T13:36:13.066+03:00Kristus nousi kuolleista! Kiitos rohkaisevista san...Kristus nousi kuolleista! Kiitos rohkaisevista sanoistasi. Sait tärkeän viestin. Toivo on yksi ja sama, Vapahtaja on sama. Ei ole kahtiajakoista maailmaa. Juuri sitä halusin itse myös sanoa, että toivo ei ole jossakin muualla tai vain joillekin tarkoitettu. <br /><br />Sitä juuri eniten rukoilee ja toivoo (itselle ja muille), että kokisi sen toivon mahdollisimman elävänä, näkyvänä, konkreettisena - Jeesuksena itsenään. Ja samalla seurakuntayhteytenä, paranemisena, uusien näköalojen saamisena. Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-81644414493511986632020-04-13T14:14:35.056+03:002020-04-13T14:14:35.056+03:00Kiitos saarnastasi, se tuli kohti ja herätti ajatu...Kiitos saarnastasi, se tuli kohti ja herätti ajatuksia, varsinkin sanasi toivosta.<br /><br />Itsekin olen miettinyt nyt koronakaranteenin aikana; mitä toivo oikeastaan on?<br />Hengellisissä julkaisuissa, videoissa, striimauksissa ja somessakin uskovat ihmiset haluavat tuoda sanoillaan kovasti toivoa esille.<br /><br />Tarkoittavatko he toivolla mahdollisesta koronasta paranemista, viruksen taltuttamista ja tämän taudin voittamista vai peräti toivoa tuon puoleisesta elämästä, missä ei ole enää kipua eikä vaivaa.<br /><br />Saarnassasi sanoit, että Hän (Jeesus)on toivo. Hän on elävä toivo. Toivo ei ole vain ajatus, eikä toivetta, ei myöskään unelmaa. <br />Tähän heräsin, tuli kirkastuksen hetki.<br /><br />Onko se, voiko se olla niin, että kohtaamme itse Jeesuksen Kristuksen juuri siinä hetkessä, kun saamme toivon paremmasta:sairaudesta paranemisesta, uudesta mahdollisuudesta elämässä.... ? Että Jeesus Kristus on itse konkreettisesti läsnä siinä hetkessä- Hän tuo ihmisparalle toivon.<br /><br />Sellainenkin ihminen, joka ei tunne Jeesusta, saa toivon Häneltä. Ja tässä kohdassa elämäänsä on ihmisellä mahdollisuus löytää tuo toivon antaja. Joku saattaakin lähteä sitä tavoittelemaan. Mutta niin monet hukkaavat elämänsä "tuhannen taalan" paikan ja jatkavat elämäänsä eteenpäin sen enempää miettimättä, mistä tuo toivo tupsahti heidän tielleen.<br /><br />Nyt olen taipuvainen ajattelemaan, että mistään muualtakaan ihminen voi saada toivoa, kuin Vapahtajaltamme.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08342908245648415446noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-85376718783185741862020-01-29T19:14:17.273+02:002020-01-29T19:14:17.273+02:00Aamen!Aamen!Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-12742166815704235642019-07-16T22:14:38.497+03:002019-07-16T22:14:38.497+03:00Hei, Kiitos hienosta armo-aiheisesta saarnasta! Y....Hei, Kiitos hienosta armo-aiheisesta saarnasta! Y.t., PauliPaulihttps://www.blogger.com/profile/00291322599064982896noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-80435568047139624202019-03-18T22:11:40.452+02:002019-03-18T22:11:40.452+02:00Tack så mycket, Stig och Pauli! Ni är uppmuntrande...Tack så mycket, Stig och Pauli! Ni är uppmuntrande!Petrihttps://www.blogger.com/profile/18399150482370708202noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6375543235841292008.post-24405344789049945472019-03-18T13:33:30.305+02:002019-03-18T13:33:30.305+02:00Thank you Petri!Thank you Petri!Paulihttps://www.blogger.com/profile/00291322599064982896noreply@blogger.com